دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

نوشابه هیچ كمكی به هضم غذا نمی‌كند



 

 

 

 

نوشابه هیچ كمكی به هضم غذا نمی‌كند

 

برخلاف تصور برخی از افراد، نوشابه نه تنها هیچ تاثیر مثبتی بر هضم غذا ندارد بلكه موجب رفلاكس معده و بازگشت غذا و اسید معده به مری می‌شود.

رفلاكس معده عبارت از بازگشت محتویات معده به مری است و مهم‌ترین علت آن نیز رژیم غذایی نامناسب است.

چاقی، مصرف فست‌فودها و غذاهای چرب، پرخوری، استعداد ذاتی و ژنتیكی فرد، برخی داروها و عوارض پس از عمل جراحی از جمله عواملی است كه موجب رفلاكس معده می‌شوند.

استرس‌های محیطی نیز از مهم‌ترین عوامل ایجاد رفلاكس معده است. همچنین مصرف بیش از حد قهوه و نوشیدن آب حین غذا خوردن نیز از دیگر عواملی است كه موجب رفلاكس معده می‌شود.

ترش كردن و بوی بد دهان از مهم‌ترین علایم رفلاكس معده است. بوی بد دهان امروزه به معضلی برای بسیاری افراد تبدیل شده كه علت آن رفلاكس معده ناشی از مصرف فست‌فود است.

احساس درد در ناحیه سینه و شكم و همچنین نفخ از دیگر علایم رفلاكس معده است.

در مواردی كه علایمی مانند كاهش وزن و اشتها، استفراغ مداوم، سیری زودرس، كم‌خونی و پاسخ ندادن به داروهای تجویز شده در بیمار مشاهده ‌شود، انجام آندوسكوپی برای مشخص شدن علت رفلاكس لازم است.

مهم‌ترین و نخستین كار برای درمان رفلاكس معده، اصلاح رژیم غذایی است. افرادی كه به رفلاكس معده مبتلا هستند باید غذاهای چرب و فست‌فودها را از رژیم غذایی خود حذف كنند.



منبع :jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
هضم غذا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

همراه غذا نوشابه ننوشید



 

 

همراه غذا نوشابه ننوشید

 

مصرف نوشابه، چه همراه غذا و چه به تنهایی مضر است، زیرا گاز، مواد رنگی، افزودنی‌ها و قند موجود در نوشابه بر عملکرد دستگاه گوارش، تاثیری منفی دارند.

تقریبا همه مواد و ترکیبات موجود در نوشابه مضر هستند و هیچ ماده مفیدی در آن وجود ندارد. نوشابه‌های بی‌رنگ هم اگرچه فاقد مواد رنگی هستند، ولی مصرف آن ها هم توصیه نمی‌شود.

مصرف نوشابه با هدف هضم کردن غذا و یا به عنوان نوشیدنی همراه غذا به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. دستگاه گوارش برای هضم غذا نیازی به نوشابه ندارد و نباید با هدف تسریع هضم غذا، نوشابه مصرف کرد. برخی افراد هم نوشابه را به عنوان یک نوشیدنی و برای خنک شدن بدن مصرف می‌کنند که به این افراد نیز توصیه می‌شود نوشیدنی‌های سالم را جایگزین آن کنند.

مواد غذایی پس از مصرف، در داخل معده از نظر دمایی تعدیل می‌شوند و به دمای مناسب برای هضم می‌رسند، این درحالی است که مصرف نوشیدنی‌های سرد به همراه غذا، تعدیل حرارت مواد غذایی را مختل می‌کند که در نتیجه آن، هضم غذا با مشکل مواجه می‌شود.

افرادی که با مشکل ترشح زیاد یا کم اسید معده مواجه هستند، باید با مراجعه به پزشک و درمان دارویی این مشکل را حل کنند و مصرف نوشابه نه تنها تاثیری در رفع این مشکل ندارد، بلکه می‌تواند عوارضی هم در پی داشته باشد.

پس از مصرف غذاهای چرب، اگر نوشابه و یا هر مایع دیگری مصرف شود، موجب رقیق شدن اسیدهای گوارشی می‌شود و درنتیجه هضم غذا با مشکل مواجه خواهد شد.

افرادی که از زخم معده و سوزش سر دل رنج می برند، باید از مصرف نوشابه های گازدار جدا خودداری کنند.

هنگامی که شما در بطری یک نوشابه گازدار را باز می کنید، بلافاصله حباب ها و گازهای موجود در آن به بیرون جهیده و دیده می شوند. گاز این گونه محصولات به سبب وجود اسید فسفریک و دی اکسید کربن موجود در ترکیبات شان است که سبب اسیدی شدن این گونه مواد خوراکی نیز می گردد.

PH نوشابه های گازدار بین 5/2 تا 5/3 است که موجب پدید آمدن محیطی اسیدی در معده می گردد. در دستگاه گوارشی بدن، فقط معده قادر به مقاومت در برابر چنین محیط اسیدی می باشد. اما دیگر اعضای سیستم گوارش مانند دهان، گلو و مری در پی مصرف نوشابه های گازدار، دچار اختلال می گردند، زیرا مخاط دهان، گلو و مری در برابر اسید، بسیار حساس و آسیب پذیر هستند.

اسید فسفریک موجود در این نوشابه ها نیز در رقابت با اسید ترشح شده توسط دیواره ی معده، عملکرد صحیح معده را تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که کار معده مختل می گردد، غذای مصرفی، هضم نشده باقی می ماند و سبب بروز سوء هاضمه و نفخ می شود.

منبع:chamranhospital.ir