دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

نوارهای کاست هنوز خریدار دارند


آخرین باری که از طریق یک نوار کاست به موسیقی گوش کردید یا یک تکه موسیقی را روی نوار کاست ضبط کردید، کی بوده است؟

وب‌سایت یک پزشک : آخرین باری که از طریق یک نوار کاست به موسیقی گوش کردید یا یک تکه موسیقی را روی نوار کاست ضبط کردید، کی بوده است؟

بسیاری از ما سالهاست که دستمان به نوار کاست نخورده است. خیلی از ماها هم، با اینکه گنجینه‌ای از نوارهای کاست داشته‌ایم و همیشه در سودای تبدیل آنها به فرمت دیجیتال بوده‌ایم، وقت کافی برای این کار پیدا نکرده‌ایم.

نوارهای کاست هنوز خریدار دارند

اما آیا هنوز هم نوارهای کاست خام یا ضبط شده خریدار دارند؟

مطابق مقاله‌ای که در سایت رولینگ استون چاپ شده است، صنعت تهیه و پخش موسیقی با نوار کاست، هنوز هم زنده است و چند وقتی است که رشد قابل توجهی هم پیدا کرده است.

در همین ماه ژانویه گذشته بود که یک محموله ۶۰۰ هزار تایی نوار کاست خام از کارخانه‌هایی در چین و عربستان وارد آمریکا شد.

علت این واردات قابل توجه چه بود؟

چون در آمریکا هنوز که هنور است، روزانه نزدیک به ۱۰۰ هزار نوار کاست پر شده به فروش می‌رسد!

نوارهای کاست هنوز خریدار دارند

استیو استپ، مالک شرکت موسیقی نشنال اودیو می‌گوید که بیشتر مردم دنیا شاید فکر کنند که در کل دنیا حدود ۱۰۰ هزار نوار کاست به جا مانده باشد، در صورتی که همین امروز من سفارش ۸۷ هزار نوار کاست موسیقی داشتم!

در دهه ۱۹۹۰ میلادی، ناگهان صنعت فروش موسیقی روی نوار کاست، با یک شوک مواجه شد، چرا که CDها وارد بازار شدند.

در ایران خودمان اگر یادتان باشد در یک بازه زمانی بین سال‌های ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۸۰ یک دوره طلایی فروش موسیقی‌های باکلام و بی‌کلام روی نوار کاست را شاهد بودیم.

بعد از سال ۱۳۷۶ و تغییر جو سیاسی کشور و آزاد شدن نسبی فضا برای پخش موسیقی‌ و در شرایطی که هنوز CDها و دستگاه‌های پخش، رایج نشده بودند، فروشگاه‌های موسیقی در سراسر کشور، فروشی بسیار باورنکردنی و قابل توجه داشتند. خود من انبوهی از نوارهای کاست از این دوره را هنوز دارم، از کاست‌های یانی و ریچارد کلایدرمن و جیمز لست گرفته تا کاست‌های موسیقی باکلام و بی‌کلام ایرانی.

اما بعد از این دوره، CDها آمدند و همزمان هم مردم مشغول دانلود موسیقی از اینترنت شدند و لازم نبود که کسی در انتظار خرید کاست‌ها موسیقی دارای مجوز بماند.

سال پیش نشنال اودیو، حدود ۵ میلیون دلار کاست فروخت که ۳۱ درصد نسبت به سال پیش از آن، رشد نشان می‌داد. بیشتر این موسیقی‌ها از نوازندگان و خوانندگان و باندهای مستقل و ناشناخته بودند. البته شرکت‌های مثل سونی، کپیتول، دیزنی و یونیورسال هم تعدادی از آثار خود را هنوز روی کاست توزیع می‌کنند.

نوارهای کاست هنوز خریدار دارند

اما در این میان نام گروه‌ها و خوانندگان مشهور قدیمی مثل نیروانا، کیت ریچاردز، آیس کیوب و ریزر هم به چشم می‌خورد. به تازگی یک نوار کاست شامل ۷ قطعه موسیقی از گروه متلیکا که دموهایی از آثار ضبط شده این گروه در سال ۱۹۸۲ بود، حدود ۲۵هزار نسخه فروش داشت.

قیمت هر نوار کاست در حال حاضر علیرغم هزینه‌هایی مثل مهندسی صدا، طراحی و پخش لیبل آنها، بیش از دو دلار نیست.

نوار کاست استاندارد در سال ۱۹۶۳ توسط شرکت فیلیپس اختراع شد و کاست فشرده (به انگلیسی: Compact Cassette) نامیده شد. انواع اولیه از کیفیت پایینی برخوردار بودند. در اوان دهه هفتاد میلادی این ابزار میان عامه بسیار پرطرفدار بود. با آمدن واکمن شرکت سونی نوار کاست توجه بیشتر در دهه هشتاد یافت.

ضمن نوشتن این پست یاد انبوهی از اصطلاحات و کارهایی افتادم که دیگر برای نسل کنونی بی‌معنا خواهند بود:

هوا داشتن نوار – برگرداندن نوار – مارک‌های برتر نوارهای کاست مثل سونی و ماکسل و تی دی کا. نوارهای کاست بنجل شرکت گلداستار (ال جی فعلی) و نوارهای مغزی – فشرده شدن اشتباه دکمه قرمز ضبط صوت و وارد شدن خدشه به کاست موسیقی – سلکشن یا رنگارنگ زدن- خرید کاست‌های موسیقی – زمانی که نوارهای کاست در یک ضبط و پخش موسیقی نامرغوب گذاشته می‌شدند و رول نوار بیرون می‌آمد و جویده می‌شد – زمانی که مجبور بودیم نوار نامرغوب را چسب بزنیم- سختی پیدا کردن ابتدای یک قطعه موسیقی.


ویدیو مرتبط :
کاور آیفون طرح نوار کاست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روسیه به دنبال خریدار برای اس 300 های سفارشی ایران



 

 

روسیه به دنبال خریدار برای اس 300 های سفارشی ایران

 

 

یک کارشناس نظامی روسی می گوید که مسکو در پی لغو قرار داد فروش سامانه ضد هوایی اس 300 با ایران ، دنبال کشورهایی است که این سیستم ها را به آنان بفروشد.

 

به گزارش عصر ایران و به نقل از خبرگزاری روسی ریانووستی ، " ایگور کوروچنکو " رییس اندیشکده تجارت بین المللی اسلحه در مسکو در این زمینه می گوید : " روسیه به دنبال یافتن خریدار جدید برای پنج مجموعه اس 300 است که اخیرا قرار داد فروش آن به ایران را لغو کرده است و شاید ونزوئلا یکی از خریداران باشد ".

گفتنی است که روسیه ماه گذشته با اشاره به اینکه فروش سامانه ضد هوایی اس 300 به ایران مغایر با قطعنامه تحریمی شورای امنیت است اعلام کرد که این  سامانه را به ایران تحویل نخواهد داد . این اقدام پس از فشارهای آمریکا و اسراییل برای عدم ارسال این سامانه به ایران صورت گرفت .

این اقدام روسیه پس از طی ماه ها کش و قوس در ارسال یا عدم ارسال سامانه اس 300 به ایران صورت گرفت . ارزش قرار داد منعقده برای خرید پنج گردان اس 300 روسی 800 میلیون دلار بود که روسیه اعلام کرده است که وجه دریافتی بابت فروش این سامانه را به ایران مسترد خواهد کرد . ایران می گوید که روسیه باید علاوه بر استرداد وجه قرار داد ، غرامت این معامله را نیز بپردازد .

هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا که از متحدان نزدیک مسکو به حساب  می آید روز پنج شنبه هفته گذشته برای نهمین بار در 10 سال گذشته به روسیه سفر کرد .

وی پیش از این تمایل کشورش را برای خرید سامانه های ضد هوایی پیشرفته روسی  برای تقویت سیستم ضد هوایی ونزوئلا اعلام کرده بود .

کوروچنکو در این باره می گوید : " اس 300 محصول دفاعی بسیار خوبی است و ونزوئلا باید تمامی پول این سامانه را به صورت نقدی بپردازد ، چرا که بودجه نظامی این کشور توانایی پرداخت نقدی این قرار داد را دارد ".

گفتنی است که ونزوئلا یکی از عمده ترین خریداران تسلیحات روسی است و هوگو چاوز تمایل زیادی به خرید سلاح های روسی دارد .

کاراکاس اخیرا قرار دادی به ارزش 2 میلیارد و دویست میلیون دلار برای خرید سلاح های روسی از جمله 92  تانک  " تی 72 ام 1 ام "  و دیگر اقلام تسلیحاتی روسی ، منعقد کرده است .../عصر ایران