دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

نصب دو ویندوز متفاوت در یک درایو



 

 

نصب دو ویندوز متفاوت در یک درایو

 

گاهی کاربران سخت گیر به نصب تنها یک ویندوز بر روی سیستم خود قانع نیستند و دوست دارند یک ویندوز جدیدتر یا قدیمی تر نیز بر روی سیستم خود نصب کنند. اما مشکل زمانی پیچیده تر میشود که امکان نصب دو ویندوز تنها بر روی یک درایو مهیا باشد. در این ترفند یاد خواهید گرفت چگونه دو ویندوز را بر روی یک پارتیشن نصب کنید.

روش کار بسیار ساده است.
به عنوان مثال قصد داریم دو ویندوز 98 و XP را در کنار یکدیگر در یک درایو نصب کنیم.
ابتدا از روی دیسکت یا سی دی بوت ویندوز 98 کامپیوتر را بالا می آوریم.
سپس دستور فرمت را به شکل زیر بر روی درایو فعال (که معمولا همان C است) اجرا می کنیم:

format c:/q/s


در مرحله بعد سی دی ویندوز XP را داخل سی دی درایو گذاشته و از روی آن بوت می شویم و نصب ویندوز XP را تمام می کنیم.
اکنون اگر از روی هارد بوت شویم در ابتدای کار 2 گزینه را می بینیم یکی ورود به ویندوز XP و در زیر آن ورود به Microsoft Windows.
حال هر زمان مایل به نصب ویندوز 98 بودیم از روی سی دی آن بوت می شویم و نصب ویندوز 98 را شروع می کنیم. حال هم می توانیم آن را در همان درایوی که ویندوز XP را نصب کرده ایم نصب کنیم و هم می توانیم آن را در درایو دیگری نصب کنیم.

منبع:tarfandestan.com


ویدیو مرتبط :
‫آموزش کامل نصب دو ویندوز متفاوت دریک کامپیوتر ( ویندوز 10 و 7 )‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاک شدن پارتیشن یا درایو هارد بعد از نصب ویندوز


احتمال پاک شدن پارتیشن بعد از نصب ویندوز کمه اما به هر حال این مسئله می تونه به یه کابوس تبدیل بشه .

علم فردا: اگه یه لپ تاپ خام داشته باشید یعنی تازه خریده باشید که ویندوز روش نباشه و شما بخواین روش ویندوز نصب کنید ، تو یه قسمت که مربوط به پارتیشن بندی میشه باید سایز درایو ها یا همون پارتیشن ها رو مشخص کنید . پارتیشن C برای ویندوز و دو یا چند تا پارتیشن یا درایو دیگه برای ذخیره فایل های صوتی و تصویری و غیره . ویندوز رو نصب میکنید و بالا میاد شما هم خوشحال و شنگول از اینکه همه چی درست پیش رفته و هیچ مشکلی وجود نداره . میرید تو My Computer می بینید غیر از پارتیشن C و درایو DVD ، پارتیشن دیگه ای نیست .

احتمال پاک شدن پارتیشن بعد از نصب ویندوز کمه اما به هر حال این مسئله می تونه به یه کابوس تبدیل بشه .

رفع مشکل پاک شدن پارتیشن بعد از نصب ویندوز

نگران نباشید ، شاید استرس پیدا کنید که بابا من این همه وقت گذاشتم ویندوز عوض کردم چرا پارتیشن ها دیده نمیشن ؟ راه حلش سادست . با چندتا کلیک مشکل حل میشه .

برای این کار اول روی My Computer کلیک راست کنید و گزینه Manage رو بزنید . تصویری مثل زیر می بینید . بعد روی گزینه Disk Management کلیک کنید .

پاک شدن پارتیشن یا درایو هارد بعد از نصب ویندوز
پنجره مدیریت هارد دیسک یا disk manager

اگه توی مای کامپیوتر ، درایو هاتون رو نمی تونید ببینید توی این قسمت می تونید پیداشون کنید فقط با این تفاوت که اسمی ندارن . تو عکس بالا پارتیشن ها سر جاشونن  اما اسم ندارن ( دورشون خط کشیدم ) . روی هر کدوم که اسم ندارن کلیک راست کنید و گزینه Change Drive Letter and Paths رو بزنید . بعد پنجره ای مثل شکل زیر باز میشه .

پاک شدن پارتیشن یا درایو هارد بعد از نصب ویندوز
اضافه کردن یا تغییر دادن اسم یک پارتیشن

دکمه Add رو بزنید ، گزینه Assign the following drive letter رو تیک بزنید و اسمی که دوس دارید روی درایوتون باشه رو انتخاب کنید و OK کنید . بعد از انجام این کار یک اسم به پارتیشن مورد نظر تعلق میگیره و توی My Computer نمایش داده میشه . به همین سادگی .