دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

نشستن صحیح پشت کامپیوتر



 

 

 

نشستن صحیح پشت کامپیوتر

 

طرز نشستن و شیوه قرار گرفتن بدن هنگام کار با کامپیوتر اهمیت ویژه ای دارد. شما ممکن است ساعت ها پشت کامپیوتر مشغول به کار باشید، پس خوب است بدانید چگونگی قرارگیری در این وضعیت بر سلامت و کارآیی شما تاثیر بسیاری خواهد داشت.

اگر درد در ناحیه گردن، شانه ها، پشت و چشم شما را می آزارد، خوب است به این نکته بیشتر دقت کنید. زیرا تمام این موارد می تواند به چگونگی نشستن شما پشت کامپیوتر برای مدتی طولانی مربوط شود. شاید به دلیل عادت کردن به شیوه های نادرست نشستن، در ابتدا برای ما سخت باشد که درست بنشینیم؛ ولی برای حفظ سلامت خودمان، خوب است کمی بیشتر دقت کنیم.

در قدم نخست محیط کار خود را حتی الامکان طوری انتخاب کنید که راحت باشید؛ فضای کافی برای خود در نظر بگیرید؛ شما نباید قوز کرده یا با سر و کمر خمیده کار کنید.

 


● صندلی

از راحتی صندلی کار خود مطمئن باشید و ارتفاع میز و صندلی را تنظیم کنید. در حالت ایده آل میز کار چند سانتی متر بالاتر از ران بوده و صفحه کلید کامپیوتر درست مقابل شما قرار می گیرد.

تا جایی که می توانید، در قسمت انتهایی صندلی بنشینید، به این معنی که باسن به تکیه گاه صندلی نزدیک باشد. ارتفاع صندلی نیز باید به نحوی تنظیم شود که کف پاها روی زمین قرار گیرد و زانوها نیز در راستای ران ها و کمی پایین تر از باسن باشند. زاویه پشتی صندلی با نشیمنگاه باید حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجه باشد. مطمئن باشید که پایین و بالای کمر شما توسط صندلی تکیه گاه دارد و اگر لازم است از بالشی کوچک یا کوسن استفاده کنید.

بهتر است صندلی دسته هم داشته باشد و دسته های صندلی نیز باید به گونه ای تنظیم شوند که شانه ها شل و رها باشند.

 

 

● صفحه کلید

صفحه کلید کامپیوتر باید دقیقاً روبه روی بدن قرار گیرد. همچنین باید نزدیک به آن بنشینید.

محل قرار گرفتن صفحه کلید نیز باید به گونه ای باشد که شانه ها رها بوده، آرنج ها براحتی کار کنند و مچ و دستان شما صاف و مستقیم قرار گیرند.

 

 

● صفحه نمایش

صفحه نمایش را به گونه ای قرار دهید که گردن شما راحت و صاف قرارگیرد. برای این منظور صفحه نمایش باید دقیقا جلوی شما و بالای صفحه کلید باشد.

هنگام کار، حداقل یک طول دست از صفحه نمایش فاصله بگیرید تا به چشمان شما آسیبی نرسد.

صفحه نمایش باید در مکانی قرار گیرد که تابش نور مستقیم آفتاب به آن حداقل است. برای این کار می توان از پرده های مناسب نیز استفاده کرد.

در ضمن حتماً در فواصل زمانی معین (هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه) به خودتان (یک تا ۲ دقیقه) استراحت دهید، از جایتان بلند شوید و کمی راه بروید تا گرفتگی عضلات را بهبود بخشید. زمان ناهار نیز بهتر است از پشت کامپیوتر بلند شوید.

 

 

● مراقبت از چشم ها

چشم ها نیز پس از کار طولانی مدت با کامپیوتر خسته می شوند و به استراحت احتیاج دارند. پس هر از چند گاهی چشم از مانیتور بردارید و به نقطه ای در فاصله ای دور نگاه کنید.

همچنین می توانید با پوشاندن چشم ها توسط کف دست به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه، به آنها استراحت دهید.

 



ویدیو مرتبط :
صحیح نشستن پشت کامپیوتر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راه های صحیح نشستن پشت میز


پشت صندلی‌همیشه احساس خستگی می‌كنید؟ وقتی كارتان تمام می‌شود بدن‌تان حالت خستگی و كوفتگی دارید ؟ با خواندن این مطلب می‌توانید از همه این مشكلات فرار كنید.





صبح بخیر:  اگر مدت زمان زیادی را به كار كردن پشت كامپیوتر یا لپ‌‌تاپ بگذرانید طبیعی است كه با درد شانه، گردن، مچ‌دست و البته خستگی و سوزش و درد چشم روبه‌رو باشید. واقعیت این است كه بدن انسان به گونه‌ای طراحی نشده كه بتواند با نشستن طولانی‌مدت در یك‌جا، چشم دوختن به یك صفحه و كار كردن با مچ دست و انگشتان كنار بیاید و دچار مشكل نشود،‌ درواقع بدن شما در این‌جور مواقع فقط در انتظار این است كه زودتر كار شما به پایان برسد تا بتواند استراحت كند.



در خانه كار نكنید

آنچه می‌تواند وضعیت كلی بدن شما را بسیار بد كند، این است كه شما در خانه و در ساعات فراغت هم مثل ساعات كاری خودتان مشغول باشید، یعنی ساعاتی كه باید استراحت و تفریح كنید را باز هم پشت كامپیوتر یا لپ‌تاپ بگذرانید، در این صورت بدن شما قطعا حالت فرسوده و تحت فشاری را تجربه خواهد كرد اما آیا راهكاری برای كم كردن فشار روی بدن‌تان دارید؟ خب، واقعیت این است كه اگر مدت طولانی را در حالت نشسته بگذرانید، بدن‌تان حالت سختی را تجربه خواهد كرد‌‌ اما با پیروی از چند دستور ساده می‌توانید تا حدود زیادی از مشكلات بدنی خودتان در اثر نشستن طولانی‌مدت و كار با كامپیوتر جلوگیری كنید.





باید این‌گونه بنشینید

صحیح‌ترین شكل نشستن: برای تنظیم وضعیت نشستن خودتان باید چند نكته كوچك را در نظر بگیرید و آن‌ها را انجام دهید. این مسئله براساس اندام‌های مختلف بدن شما توضیح داده می‌شود.

ارتفاع صندلی: ارتفاع پایه صندلی شما باید به اندازه‌ای باشد كه وقتی كف پاهای‌تان‌ را روی زمین می‌گذارید كف صندلی درست پشت زانوهای شما قرار بگیرد.

آرنج: وقتی پشت میز قرار می‌گیرید آرنج‌های‌تان بهتر است به بدن چسبیده و حالت عمود بر میز داشته باشد.

ساعد: بهتر است هر 2 ساعد شما چسبیده به بدن باشد و بیشتر قسمت آن روی میز نیز قرار بگیرد و هر 2 ساعد حالت موازی با زمین داشته باشد.

پاها: كف هر 2 پا بهتر است كاملا روی زمین قرار داشته باشند و فاصله‌ای با هم نداشته باشند.

مچ‌ها: برای آن‌كه دچار درد مچ دست و انگشتان نشوید باید بدانید هنگام كار‌كردن با كامپیوتر بهتر است مچ دست‌های‌تان حالت صاف داشته باشد و خم نشود.

چشم‌ها: شما باید صفحه كامپیوتر را به گونه‌ای تنظیم كنید كه زاویه چشمان شما با مانیتور بین 10 تا 30 درجه باشد یعنی صفحه مانیتور كمی پایین‌تر از سر شما قرار بگیرد اما نباید گردن‌تان را بیش‌از‌حد خم كنید چون دچار درد گردن می‌شوید.
 
كمر: حتما باید در زمان نشستن روی صندلی‌، كمر شما حالت كاملا صاف داشته باشد، البته اگر كاملا صاف نشستن برای‌تان خیلی مشكل است می‌توانید كمی خم شوید اما بهتر است هیچ‌وقت حالت قوز كرده نداشته باشید.

پاها: شما باید به‌گونه‌ای روی صندلی یا مبل بنشینید كه ران‌های‌تان حالت موازی با زمین داشته و پاها از زانو به پایین باید حالت عمودی داشته باشد. درضمن ران‌ها و ساق پاهای‌تان باید در كنار هم و یك شكل باشند.





مچ‌تان را نشكنید

زمانی كه وضعیت نشستن‌تان را به حالت طبیعی برگرداندید و حالت نشستن‌تان را اصلاح كردید باید به وسایل و ابزاری كه از آن‌ها استفاده می‌كنید هم حالت مناسب و استانداردی بدهید.

دور نباشید

صفحه كلید (كیبورد): صفحه كلید شما باید به گونه‌ای قرار بگیرد كه امكان صاف نشستن را به شما بدهد. همان‌طور كه گفتیم بهترین حالت این است كه بازوهای‌تان به حالت كشیده كنار بدن‌تان قرار بگیرد و ساعدهای‌تان حالت 90درجه با بازوها داشته باشد.





با این موش كنار بیایید

ماوس: در زمان كار كردن با ماوس باید بسیار دقت كنید‌؛ دست‌تان در حالتی باشد كه مچ‌تان وقتی روی ماوس قرار می‌گیرد حالت خمیده پیدا نكند. اگر مدت زیادی با ماوس كار می‌كنید، هرچند دقیقه یك‌بار هر 2‌دست‌تان را از روی میز بردارید تا خون در دست‌های‌تان جریان داشته باشد. درضمن باید انگشتان دست روی ماوس حالت راحت داشته باشند و آن‌ها را به طور مرتب تكان بدهید تا عصب آن‌ها تحت فشار قرار نگیرد.



هر ساعت بلند شوید

یك نكته مهم: حركت كنید. یادتان باشد‌، شما یك ماشین یا یك كامپیوتر نیستید كه بتوانید ساعت‌ها بنشینید و كار كنید. باید تلاش كنید كه پس از مدتی كار كردن مقداری هم حركت كنید. می‌توانید هرچند دقیقه یك‌بار در صندلی‌تان بدون این‌كه كمرتان را خم كنید كش بیایید، در این حالت باید كل بدن‌تان، پاها و دست‌های‌تان را كش بدهید. برای حركت دادن شانه‌ها هم می‌توانید در همان حالت نشسته چندبار شانه‌های‌تان را به بالا، پایین و طرفین حركت دهید. هر یك ساعت یك‌بار هم چند دقیقه از پشت میزتان بلند شوید و به پاها و تمامی بد‌ن‌تان استراحت دهید. شما می‌توانید با ریختن یك لیوان چای یا قهوه یا برداشتن كاغذ از پرینتر یا راه رفتن در اتاق و سالن محل كارتان به بدن‌تان جانی تازه بدهید.



گردن‌تان را خم نكنید

مانیتور: به‌طور معمول می‌گویند صفحه مانیتور كامپیوتر باید درست روبه‌روی شما قرار بگیرد شما باید بدون نیاز به حركت‌دادن گردن تمام صفحه مانیتور را ببینید. گردن‌تان هم نباید در زمان نگاه‌كردن به صفحه كامپیوتر زیادی راست باشد یا زیادی خم شود. همچنین صفحه مانیتور باید استاندارد باشد تا چشم شما را اذیت نكند.



آنچه می‌خوانید را جلوی روی‌تان بگذارید

مطالب: اگر مدت زیادی را به تایپ‌كردن مطالب اختصاص می‌دهید باید بدانید‌، بهترین كار این است كه مطالبی را كه باید بخوانید روبه‌روی خودتان قرار دهید (بهتر است این مطالب در یك نگهدارنده كه به صورت كج در كنار كامپیوتر قرار می‌گیرند گذاشته شود.) شما نباید برای خواندن مطالب گردن‌تان را كج كنید در ضمن اگر خواندن مطالب برای شما سخت است آنقدر آن‌ها را جابه‌جا كنید تا چشمان‌تان حالت راحت داشته باشند.