دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

نشانه های تغییر کره زمین


بسیاری از شهاب سنگ هایی که به سمت زمین حرکت می کنند در اتمسفر این سیاره نابود می شوند. شهاب سنگ هایی که به اندازه کافی بزرگ هستند تا از سد اتمسفر کره زمین عبور کرده و با آن برخورد کنند می توانند ایجاد تغییرات گسترده در نمای آن را رقم بزنند.

عصرایران - محمد مهدی حیدرپور: از ظاهر شدن جزیره ها در اقیانوس به واسطه بروز زلزله تا یخزایی کوه های یخی، کره زمین می تواند تغییرات گسترده ای را درست پیش چشمان ما تجربه کند. در ادامه با برخی از تحولات و تغییرات سریع زمین شناسی که می توانند در مدت زمانی کوتاه منظره مناطقی که برای ما آشنا هستند را به طور کامل تغییر دهند، بیشتر آشنا می شویم.

ساحلی جدید

تغییر نمای زمین در یک چشم بر هم زدن!

زلزله نه تنها زمین را به لرزه در می آورد بلکه به صورت اساسی می تواند در نمای زمین سیاره ما تغییر ایجاد کند. به عنوان مثال، زلزله شیلی در فوریه 2010 موجب تغییر نمای زمین این کشور به واسطه افزایش 2.5 متری ارتفاع زمین در نزدیکی ساحل شد. این زلزله عظیم بالا آمدن بستر دریایی به بیرون از اقیانوس را موجب شد و از این رو تغییر خط ساحلی در برخی مکان ها و نزدیک شدن 500 متری آن به اقیانوس را به همراه داشت.


رودخانه یخی

تغییر نمای زمین در یک چشم بر هم زدن!

رودخانه های عظیم یخی زمانی شکل می گیرند که برف و یخ طی صدها و هزاران سال روی هم جمع شده و همانند یک تسمه نقاله بزرگ که یخ را به سمت دریا هل می دهد، عمل کنند. این رودخانه های یخی با گذشت زمان به آرامی حرکت می کنند و برخی از آنها سرانجام یخ را وارد دریا می کنند. برخی از توده های عظیم یخی متحرک طی یک ساعت شکل می گیرند و در بستر اقیانوس آرام می گیرند و برخی دیگر روی آب اقیانوس شناور می شوند.


آتشفشان

تغییر نمای زمین در یک چشم بر هم زدن!

فوران های عظیم آتشفشانی مقادیر چشمگیری از خاکستر، سنگ و مواد مذاب را روانه آسمان می سازند و صدای انفجار آنها از کیلومترها دورتر نیز شنیده می شود. اما آتشفشان می تواند در چشم بر هم زدنی نمای زمین را به گونه ای تغییر دهد که با مکان و نمایی جدید مواجه شوید. مواد مذاب آتشفشانی می توانند تا کیلومترها به حرکت خود ادامه داده و حتی در آب دریا نیز نفوذ کنند.


رانش زمین

تغییر نمای زمین در یک چشم بر هم زدن!

رانش زمین می تواند روستاها را در یک چشم بر هم زدن از بین ببرد. به عنوان مثال، باران های شدید موجب رانش زمین در دامنه کوه الگون در اوگاندا شد. اگرچه رانش زمین در این منطقه شایع بود اما این نمونه بزرگتر از رانش های زمین پیشن بود و نابودی سه روستا، مرگ 83 نفر و ناپدید شدن 300 نفر را در پی داشت. جنگل زدایی و تضعیف خاک از جمله عوامل موثر در رانش زمین محسوب می شوند.


بهمن

تغییر نمای زمین در یک چشم بر هم زدن!

هنگامی که یخ و برف نوک کوه فرو می ریزند امکان شکل گیری بهمن به سمت پایین کوه وجود دارد. فرو ریختن یخچال طبیعی کولکا، کوهستان کازبک در جنوب روسیه یکی از موارد مشهور در این زمینه است. این بهمن با سرعت 180 کیلومتر در ساعت هر آن چه سر راه خود قرار داشت را نابود کرد و بخش هایی از یک روستا را با لایه ای به ضخامت 130 متر از یخ و سنگ دفن کرد.

بهمن در کنار پدیده های مرگبار طبیعی دیگر مانند امواج گرما و سیل به واسطه تغییرات آب و هوایی در مناطق کوهستانی می توانند شیوع بیشتری داشته باشند. در حقیقت، افزایش دمای جهان با سرعتی زیاد این تهدیدها را به یک نگرانی واقعی مبدل کرده اند.


سیل های عظیم

تغییر نمای زمین در یک چشم بر هم زدن!

برهی از دره های تماشایی کره زمین احتمالا در یک چشم بر هم زدن زمین شناسی شکل گرفته اند. به عنوان مثال، لیک کانیون جورج، دره ای 7 متری در کومال کانتی، تگزاس تنها طی سه روز و به واسطه سیلی که در سال 2002 رخ داد، شکل گرفت. یک سیل فاجه بار که توانایی برش بستر سنگی را داشته باشد بسیار نادر است اما سیل کومال توجه دانشمندان را به رویدادهایی مشابه در گذشته جلب کرد.

سیل های عظیم سریع ممکن است دره های دیگری را در گذشته های دور شکل داده باشند. به گفته زمین شناسان، سیل های بزرگ ممکن است مسئول شکل گیری برخی دره های سیاره مریخ نیز باشند.


شهاب سنگ

تغییر نمای زمین در یک چشم بر هم زدن!

بسیاری از شهاب سنگ هایی که به سمت زمین حرکت می کنند در اتمسفر این سیاره نابود می شوند. شهاب سنگ هایی که به اندازه کافی بزرگ هستند تا از سد اتمسفر کره زمین عبور و با آن برخورد کنند می توانند ایجاد تغییرات گسترده در نمای آن را رقم بزنند.

باد، آب و گیاهان در نهایت بیشتر چاله ها و حفره های بر جای مانده از برخورد شهاب سنگ را از بین برده یا پوشش می دهند. به غیر از چند استثنا، حتی بزرگترین چاله های برجا مانده سرانجام به واسطه فرآیندهای تکتونیک صفحه ای نابود شده اند.


ویدیو مرتبط :
نشانه های قدرت خدا: کره زمین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شهاب سنگ ها کره زمین را نشانه گرفته اند


همزمان با عبور سیارکی به بزرگی نصف یک زمین فوتبال از نزدیکی زمین، سقوط شهاب سنگ در روسیه 500 زخمی بر جای گذاشت

تماشا: همزمان با عبور سیارکی به بزرگی نصف یک زمین فوتبال از نزدیکی زمین، سقوط شهاب سنگ در روسیه 500 زخمی بر جای گذاشت

روزگذشته در حالی که مردم زمین در انتظار عبور یک سیارک با پهنای 45 متر معادل نیمی از یک زمین فوتبال از کنار کره زمین بودند، سقوط یک شهاب سنگ بر فراز کوهستان های اورال روسیه حدود 500 نفر را زخمی کرد. پیش از این سازمان فضایی آمریکا (ناسا) نسبت به احتمال سقوط شهاب سنگ به دنبال بارش شهاب سنگ ها در مناطقی در روسیه هشدار داده بود.

 بیشترین آسیب ها در شهر چلیابینسک در استانی به همین نام رخ داده است، به گونه ای که صدها خانه آسیب دیده اند. همچنین بیشترین خرابی در یک کارخانه سرب رخ داده است. بر اساس گزارش ها سقف این کارخانه فرو ریخته و شیشه های آن شکسته است.

شهر چلیابینسک روسیه در 1500 کیلومتری مسکو قرار دارد. به گزارش وزارت موقعیت های اضطراری روسیه، در مجموع 500 نفر بر اثر انفجارهای شهاب سنگ ها مجروح و حدود 30 نفر در بیمارستان ها بستری شده اند. بر اساس این گزارش، اغلب مجروحان به دلیل شکسته شدن شیشه پنجره منازلشان زخمی شده اند.

در پی بارش شهاب سنگ ها، نیروهای نظامی و سازمان های امدادرسانی منطقه اورال روسیه به حالت آماده باش درآمده اند. به گزارش جهان، گفته می شود شهاب سنگ پس از ورود به جو به چند بخش تقسیم شده و قطه اصلی آن به دریاچه کوچکی در منطقه اورال اصابت کرده است.