دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

نشانه‌های سرطان معده



 

 

 

نشانه‌های سرطان معده

 

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، درباره علائم سرطان معده گفت: سرطان معده تمام علائم سوءهاضمه مانند درد،‌ نفخ و سنگینی سردل را دارد و لازم است افراد بالای40 سال این موارد را جدی بگیرند، چرا كه احتمال دارد این علائم، هشداری درباره سرطان معده باشند.

به گفته دكتر رشید رمضانی، سرطان معده در تمام كشورهای دنیا مرگ‌آورترین و كشنده‌ترین سرطان است. او نسبت به مصرف غذاهای با نیتریت بالا هشدار داد.

وی با اشاره به این كه سرطان معده نخستین سرطان در مردان كشور محسوب می‌شود در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: عامل سرطان معده میكروب هلیكوباكترپیلوری و مصرف غذاهای با نیتریت بالا به اشكال مختلف اعم از مایع یا جامد است.

هلیكوباكتر؛ قاتل بالقوه

به گفته این متخصص، میكروب هلیكوباكترپیلوری ارتباط نزدیكی با بهداشت مواد غذایی دارد. بنابراین لازم است غذاهایی كه بیرون از یخچال نگه داشته می‌شود استفاده نشود. به این ترتیب با رعایت موارد بهداشتی میزان موارد عفونت به این باكتری كاهش می‌یابد.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه با ارتقای سطح فرهنگ مردم پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های آتی میزان عفونت هلیكوباكترپیلوری در كشور كاهش یابد، اما فعلا این میزان بالاست.

هلیكوباكترپیلوری كه دكتر رمضانی به آن اشاره می‌كند، نوعی باكتری با قدرت سازگاری بسیار بالاست كه می‌تواند در معده زنده بماند و رشد كند. این باكتری مارپیچ سبب اختلالات گوارشی متعدد، عفونت، زخم و التهاب معده انسان می‌شود و حدود نیمی از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند و از فرد مبتلا به دیگران قابل انتقال است.

ترشی و نمك را به اندازه مصرف كنید

دكتر رمضانی با اشاره به تاثیر نیتریت موجود در مواد غذایی در بروز سرطان معده گفت: نیتریت یكی از مواد نگهدارنده است كه در بسیاری از فست‌فود‌ها به كار گرفته می‌شود. متاسفانه عادات غذایی ایرانی‌ها مصرف غذاهای شور و ترشیجات است كه این عوامل خطر ثابت شده برای سرطان معده هستند.

رئیس اداره سرطان مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به مشخص شدن سیمای سرطان معده در كشور و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای تشخیص بموقع این بیماری گفت: هرچند در حال حاضر برنامه منسجم كشوری برای این بیماری فراهم نشده است، اما برنامه‌هایی در نظر گرفته شده تا این بیماری سریع‌تر تشخیص داده شود. این طرح در حال حاضر در چند استان كشور در حال اجرای آزمایشی است و پس از حصول نتایج آن، برنامه‌ كمك‌كننده برای جلوگیری از سرطان معده در كشور طراحی و به كل كشور توسعه می‌یابد.

وی افزود: از طرف دیگر باید در جهت افزایش سطح آگاهی‌های مردم به منظور كاهش مصرف نیتریت اقدامات لازم صورت گیرد، چرا كه پیشگیری از سرطان معده راه مبارزه‌ای بجز پیشگیری ندارد...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
گاسترکتومی انتهایی معده در سرطان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چه كنیم تا سرطان معده نگیریم؟



 

چه كنیم تا سرطان معده نگیریم؟

 

سرطان معده از طرق مختلف گسترش می‌یابد. می‌تواند از طریق دیواره خود معده به بافت‌ها و اعضای مجاور راه یابد. همچنین می‌تواند از طریق غدد عروق لنفاوی گسترش یابد. در مراحل پیشرفته نیز می‌تواند از طریق خون، سایر اندام و اعضا را درگیر كند.

 

سرطان معده ناشی از رشد خارج از كنترل‌ سلول‌های‌ بدخیم‌ در معده‌ است. این سرطان از دسته سرطان‌هایی است كه طی سالیان و به آرامی ‌رشد می‌كند، ولی قبل از این كه سرطان به معنای واقعی ایجاد شود، تغییراتی در لایه‌های معده ایجاد می‌شود.

 

متاسفانه در مراحل ابتدایی علائم چندانی دیده نمی‌شود و شاید به‌همین دلیل، سرطان معده در مراحل ابتدایی به سختی تشخیص داده می‌شود. سرطان معده در مردان 2 برابر زنان دیده می‌شود و در سنین بالاتر از 50 سال بشدت افزایش می‌یابد.

 

سرطان معده از طرق مختلف گسترش می‌یابد. می‌تواند از طریق دیواره خود معده به بافت‌ها و اعضای مجاور راه یابد. همچنین می‌تواند از طریق غدد عروق لنفاوی گسترش یابد. در مراحل پیشرفته نیز می‌تواند از طریق خون، سایر اندام و اعضا را درگیر كند.

 

نشانه‌های بیماری

از علائم شایع سرطان معده می‌توان به كاهش اشتها، كاهش وزن، كم‌خونی، ‌درد معده، علائم مبهم سوء‌هاضمه مانند آروغ زدن، استفراغ‌ خونی،‌ ‌احساس پری معده حتی پس از خوردن مقادیر اندك غذا، مدفوع‌ سیاه،‌ تهوع و استفراغ، درد بالای‌ شكم‌، سوزش سردل و علائم شبیه به زخم معده اشاره كرد.

 

درمان

متاسفانه در بیشتر موارد سرطان معده بسیار دیر تشخیص داده می‌شود. در این شرایط میزان‌ بقای‌ 5 ساله‌ حتی‌ در صورت‌ درمان‌، پایین‌ است‌.

 

در مراحل ابتدایی، جراحی و برداشتن تومور اولیه می‌تواند موثر باشد. زمانی كه سرطان گسترش یافته باشد می‌توان برای جلوگیری از خونریزی‌های طولانی و انسداد معده از روش جراحی استفاده كرد. شیمی‌درمانی نیز ممكن است در افرادی كه سرطان در آنها گسترش یافته باشد، استفاده شود و موثر باشد.

 

استفاده از رادیوتراپی بخصوص همراه با شیمی‌درمانی ممكن است برحسب صلاحدید پزشك استفاده شود. با وجود این كه شانس معالجه این بیماری در مراحل پیشرفته كم است باید توجه داشت كه هیچ كس نمی‌تواند میزان بهبودی و پاسخ هر فرد را به درمان به طور دقیق پیش‌بینی كند چراكه نوع سرطان و نحوه پاسخ بدن به درمان هر فرد به فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد. در این بین حالات روحی و روانی مناسب می‌تواند در درمان بسیار موثر باشد.

 
برای پیشگیری

- از كشیدن سیگار خودداری كنید.

- رژیم‌های غذایی شامل غذاهای دودی، گوشتی و نمك اندود را كمتر مصرف كنید.

- به‌ علائم‌ سوءهاضمه‌ كه‌ بیش‌ از چند روز طول‌ بكشند، ‌توجه‌ كنید.

- رژیم‌ غذایی‌ مغذی‌ و متعادل‌ را استفاده‌ كنید.

- در صورت لزوم آزمایش‌های‌ سالانه‌ غربالگری‌ را كه‌ توسط‌ پزشك‌ توصیه‌ شده‌ انجام‌ دهید.

- استفاده از ماهی و سبزیجات تازه محتوی ویتامینA و C را كه احتمال ابتلا به سرطان معده را كاهش می‌دهند فراموش نكنید.

 

-گوشت قرمز را به اندازه مصرف كنید. استفاده از گوشت قرمز بیش از 13 بار در هفته احتمال سرطان معده را 2 برابر می‌كند بخصوص اگر گوشت به صورت كبابی، پخته شود.

-مصرف نمك وغذاهای سرخ كرده را بسیار محدود كنید و برای پخت غذا از روش‌هایی نظیر بخارپز كردن و پخت در ماكروویو استفاده كنید.

- از مواد غذایی حاوی آنتی‌اكسیدان نظیر كلم بروكلی، هویج و گوجه فرنگی استفاده كنید.

- مصرف پیاز و سیر، خطر سرطان معده را كاهش می‌دهد.