دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

نخستین کاشت «چشم مصنوعی» در مبتلایان به نابینایی ناشی از پیری



اخبار,اخبارعلمی,کاشت چشم مصنوعی

تیمی از پزشکان انگلیسی در بیمارستان سلطنتی چشم منچستر، از به کارگیری یک کاشت شبکیه موسوم به «چشم مصنوعی» در بیماران مبتلا به رایجترین علت نابینایی برای نخستین بار خبر دادند.

به گزارش ایسنا، ری فلین 80 ساله نخستین فرد در جهان است که از کاشت چشم مصنوعی برای دژنراسیون ماکولای خشک ناشی از پیری برخوردار شده است.

همچنین باورها بر این است که فلین نخستین فردی است که از دید ترکیبی مصنوعی و طبیعی استفاده می‌کند.

فلین در هشت سال گذشته، وخیم شدن دید مرکزی خود را تجربه کرده بود که بر زندگی وی تاثیر بسزایی داشت. این عمل جراحی حدود چهار ساعت به طول انجامید و پزشکان در آن، کاشت شبکیه را در پشت چشم راست فلین قرار دادند.

دژنراسیون ماکولای ناشی از پیری (AMD) یکی از دلایل رایج نابینا شدن در افراد بالغ است و بین 20 میلیون تا 25 میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند.

کاشت چشم مصنوعی با تبدیل تصاویر ویدویی ثبت شده توسط یک دوربین مینیاتوری که روی عینک کاربر قرار دارد، کار می‌کند.

این تصاویر به مجموعه‌ای از پالس‌های الکتریکی کوچک تبدیل شده و بطور بی‌سیم به الکترودهای روی سطح شبکیه منتقل می‌شوند.

کاشت شبکیه Argus II که توسط شرکت آمریکایی Second Sight ساخته شده، پیش از این برای بازیابی بینایی بیمارانی بکار گرفته شده بود که در اثر بیماری‌های نادری مانند رتینیت پیگمانته، نابینا شده بودند.

اما این نخستین بار است که یک بیمار مبتلا به دژنراسیون ماکولای ناشی از پیری از یک کاشت بیونیکی برخوردار شده است.

دو هفته پس از جراحی و زمانی که دستگاه روشن شد، فلین فورا توانست تصاویر را ببیند. وی این تجربه را شگفت‌انگیز توصیف کرده بود.

کاشت Argus II از یک دوربین کوچک بر روی یک عینک، یک پردازشگر برای ترجمه علائم دوربین به تحریک الکتریکی و یک ریزتراشه با الکترودهای کاشته شده در شبکیه استفاده می‌کند.

این کاشت بصری با شباهت مفهومی به کاشتهای حلزونی گوش از شبکه‌ای از 60 الکترود متصل به شبکیه برای تحریک مستقیم الگوها در سلولهای عصبی استفاده می‌کند.

 

اخبار,اخبارعلمی,کاشت چشم مصنوعی

نخستین کاشت «چشم مصنوعی» در مبتلایان به نابینایی ناشی از پیری

 اخبار  علمی   -ایسنا 


ویدیو مرتبط :
موفقیت محققان در کاشت چشم مصنوعی بیونیک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

متخصص بیماری های چشم: قطره های اشك مصنوعی از سوزش چشم در هوای آلوده جلوگیری می كند



 

 

قطره های اشك مصنوعی از سوزش چشم در هوای آلوده جلوگیری می كند

 

 جراح و متخصص بیماری های چشمی گفت: با توجه به آلودگی هوا، قطره های اشك مصنوعی برای جلوگیری از سوزش چشم افراد بسیار مفید است.

 

دكتر' شاهرخ میلان' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در عین حال افزود: قطره های اشك مصنوعی باید بدون مواد نگهدارنده و با تجویز پزشك استفاده شود.

 

وی گفت: بخارات ازن همراه با آلودگی های ناشی از دود و بخار ماشین ها باعث سوزش شدید چشم در افراد می شود و تمام ذرات معلق موجود در هوا به سطح چشم نفوذ می كند.

 

وی ادامه داد: افرادی كه ناگزیر به تردد در هوای آلوده هستند، باید به طور مرتب چشم هایشان را شست و شو دهند و از قطره های اشك مصنوعی برای كاهش سوزش چشم های خود استفاده كنند./خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)