نجات‌دهنده طبیعت!

دانشمندان مرکز تحقیقات زیست شناسی مادرید در اسپانیا، کشف کرده‌اند باکتری‌ها نقش مهمی در نسل آینده مواد پلاستیکی خواهند داشت. نقش آنها تولید پلیمر از زباله‌های طبیعی خواهد بود که در این صورت دیگر به نفت نیازی نیست.

صبح بخیر: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مهم برای محیط زیست، بطری‌های پلاستیکی دور ریخته شده هستند که به این راحتی‌ها تجزیه نمی‌‎شوند. هر سال در سراسر دنیا بیست میلیون تن پلاستیک به بطری‌های نوشیدنی تبدیل می‌شود. دانشمندان به دنبال ماده‌ای جایگزین هستند تا از آن به جای مشتقات نفتی در تولید پلاستیک بهره ببرند. ماده‌ای که آزار کمتری برای محیط زیست داشته باشد.

ماریا اوگسیلیادورا پریِتو خیمنز، محقق مرکز تحقیقات زیست شناسی مادرید می‌گوید: «این باکتری‌ها بیوپلاستیک را به شکل دانه در درون خود جمع می‌کنند که ما می‌توانیم دیرتر با شیوه‌های شیمیایی متفاوت برداشتشان کنیم. به این طریق به گونه‌های متفاوتی از مواد اولیه دست پیدا می‌کنیم.»

اما مولکول‌های بیوپلاستیک تنها از دورریختنی‌ها به دست نمی‌آیند. دانشمندان دریافته‌اند که گونه‌هایی از جلبک به میزان فراوانی شکر و هیدروکربن تولید می‌کنند که می‌شود به بیوپلاستیک تبدیلشان کرد. دلیل توجه به جلبک‌ها این است که این موجودات به خودی خود شدیدا مولد هستند. آنها از نور خورشید و دی اکسید کربن و برخی مواد دیگر به خوبی استفاده می‌کنند و از سوی دیگر می‌شود آنها را در جاهایی رشد داد که رویش چیز دیگری، به عنوان مثال گندم، ممکن نیست.

در پی این کشف، شرکت هلندی آوانتیوم فرمولی دارد که شکر جلبک را به مولکول پلیمر تبدیل می‌کند که همان ماده خام در ساختن بطری‌های نوشیدنی است و به گفته تولید کننده‌اش، زیان های زیست محیطی بسیار کمتری از بطری پلاستیکی رایج دارد.

باید بدانید، بیوپلاستیک هفتاد درصد دی‌اکسیدکربن کمتری تولید و همچنین انرژی تجدیدناپذیر کمتری مصرف می‌کند و نتیجتا بسیار پایدارتر از پلاستیک معمولی است. بعلاوه، با بیوپلاستیک می توان بطری هایی نازک تر با استفاده کمتر از ماده درست کرد.

نجات طبیعت = نجات خودمان

كشف نوعی قارچ پلاستیك‌خوار نجات‌دهنده محیط زیست

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

كشف نوعی قارچ پلاستیك‌خوار نجات‌دهنده محیط زیست

گروهی از دانشجویان دانشگاه ییل آمریكا در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند كه قارچ‌ها می توانند در تجزیه پلاستیك نقش اساسی داشته باشند و زمین را از گرفتار شدن در یك فاجعه زیست محیطی نجات دهند.

ایسنا:  افزایش بی حد و مرز از پلاستیك در زندگی روزمره و روند بسیار طولانی تجزیه این مواد در طبیعت، به خطری بسیار جدی برای محیط زیست مبدل شده و نابودی اكوسیستم ها را در پی خواهد داشت.

تجزیه مواد مصنوعی كه اغلب از مواد پتروشیمی مانند نفت و گاز تهیه می شوند، روند بسیار كندی دارند، چراكه پیوندهای شیمیایی پیچیده این مواد در برابر فرآیندهای طبیعی تجزیه مقاوم هستند.

از دهه 1950 میلادی تاكنون بالغ بر یك میلیارد تن پلاستیك تولید شده است كه روند تجزیه آنها صدها سال دیگر بطول می انجامد.

محققان در بررسی های خود موفق شدند نوعی قارچ را در جنگل های بارانی آمازون كشف كنند كه قادر است پلاستیك پلی اورتان را تجزیه كند.

پلی اورتان یكی از انواع بسیار پر كاربرد پلاستیك در جهان محسوب می شود و میزان مصرف جهانی ماده خام پلی اورتان در سال 2007 میلادی بیش از 12 میلیون تن اعلام شده است.

محققان اندوفیت‌هایی را از ریشه گیاه موجود در جنگل‌های بارانی اكوادور جدا كردند و در آزمایشات صورت گرفته توانایی اندوفیت‌ها در تجزیه پلی اورتان مشخص شد.

اندوفیت‌ها در حقیقت میكروارگانیسم هایی هستند كه داخل بافت درونی گیاه زندگی می‌كنند، اما منجر به بروز بیماری در بدن میزبان نمی‌شوند. اندوفیت نقش محوری در تجزیه گیاهان پس از مرگ ایفا می‌كند، اما تاكنون توانایی آنها در تجزیه مواد مصنوعی مورد بررسی قرار نگرفته بود.

كارشناسان امیدوارند كه اكتشافات آتی بتواند به كشف گونه‌های جدید اندوفیت‌ها با قابلیت تجزیه انواع دیگر پلاستیك‌ها منجر شود.

نتیجه این تحقیق در مجله Applied and Environmental Microbiology منتشر شده است./ایسنا