دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

نتایج دلگرم کننده نوعی چسب داروی ایدز



 

 

منابع پزشکی گزارش دادند که آزمایشات بر روی یک چسب داروی ایدز نتایج دلگرم کننده ای به همراه داشت اما هنوز بسیار زود است که موثر بودن آن بر روی حیوانات یا انسان مشخص شود.

به گزارش «فارس» به نقل از پایگاه خبری "هلس نیوز"، نتایج اولیه بر روی چسب داروی ایدز امید را برای دستیابی به یک شیوه بسیار ساده که بیماران بتوانند از طریق آن وعده های دارویی لازم خود را در زمان مناسب دریافت کنند، زنده کرده است.

بر پایه این گزارش، آزمایشات بر روی برچسب هایی است که بیمار می تواند آن را در طول هفت روز هفته استفاده کرده و هزینه این شیوه به گفته مبتکران آن بسیار کمتر از هزینه داروی ایدز است.

"آنتونی هام" تهیه کننده این پژوهش گفت: نتایج مشوق ما است و آماده ورود به مرحله جدید تحقیقات هستیم.

وی افزود: پژوهشگران موفق شدند با استفاده از این برچسب ها بر روی پوست 96 درصد داروی ایدز را در طول یک هفته منتقل کنند.

به گفته وی، مرحله بعدی استفاده از این برچسب ها برای آزمایش بر روی حیوانات خواهد بود.

خانم "روینا جانسون" پژوهشگر طرح گفت: مهمترین ویژگی این برچست توانایی آن برای تامین میزان درست دارو بدون بروز هرگونه خللی در این زمینه است.

وی در عین حال افزود: انجام پژوهش های بیشتر قبل از آغاز استفاده برچسب بر روی بیماران همچنان ضروری است.... / تحلیل : عصر ایران

 


ویدیو مرتبط :
بازتاب پیام دلگرم کننده سردار قدس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش نگران کننده آمار ایدز جنسی در ایران



 

 

ایدز

 

 

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ابتلا به ایدز از طریق رابطه جنسی در رده دوم انتقال این بیماری قرار دارد به طوری که به گفته وزیر بهداشت زمانی نگران انتقال ایدز از طریق خون آلوده و اعتیاد تزریقی بودیم اما امروز رفتارهای پرخطر جنسی موجب افزایش موارد ابتلا به HIV ایدز شده است.

 وزارت بهداشت آمار جدید از موارد ابتلا به ویروس HIV/AIDS در کشور را که مربوط به سه ماهه نخست امسال بود، ارائه داد که در این آمار میزان ابتلا به ایدز از طریق رابطه جنسی 9.1 درصد اعلام شده است.

دکتر حمیدرضا شاعری، رئیس انجمن ایدز ایران معتقد است که آمار وزارت بهداشت در مورد ایدز مربوط به مبتلایان به این بیماری از سال 65 تا کنون است و به هیچ دردی نمی‌خورد. در واقع ارایه نشدن آمار به روز که نشان دهنده وضعیت کنونی ابتلا به ایدز در ایران باشد جای سئوال است.

بر اساس آمار وزارت بهداشت که از طریق دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور جمع آوری شده است، تا اول تیر 89 مجموعا 21 هزار و 435 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده اند که 6/92 درصد آنان را مردان و 4/7 درصد را زنان تشکیل می دهند.

این در حالی است که بر اساس آمار سه ماهه چهارم سال 88 ، تعداد مبتلایان به این بیماری 20 هزار و 975 مورد بوده است. بنابراین در سه ماه اول امسال 460 مورد جدید ابتلا به HIV/AIDS شناسایی شده که به معنای پنج مورد در هر روز است.

دکتر وحید دستجردی، وزیر بهداشت با بیان اینکه سالانه 5 تا 10 نفر از طریق روسپی ها مبتلا به HIV ایدز می‌شوند، گفت:  زمانی نگران انتقال ایدز از طریق خون آلوده و اعتیاد تزریقی بودیم اما امروز رفتارهای پرخطر جنسی و روسپی ها موجب افزایش موارد ابتلا به HIV ایدز شده است.

وی با اظهار تاسف از اینکه جوانان و نوجوانان ما از آموزش کافی در زمینه رفتارهای جنسی برخوردار نیستند، افزود: این در حالی است که روسپی ها در جامعه پراکنده‌اند و مسایل مربوط به رفتارهای پرخطر جنسی منجر به افزایش موارد HIV ایدز در کشور می‌شود.

دکتر مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور در خصوص افزایش موارد ایدز جنسی گفت: وقتی سن ازدواج بالا می رود و از سوی دیگر آمار طلاق رو به افزایش است به طبع تماس جنسی محافظت نشده نیز افزایش یافته و در نتیجه شیوع موارد ابتلا به ایدز از طریق این شکل از تماسهای جنسی شدت می یابد.

بر اساس اعلام اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس وزارت بهداشت، مطالعات سال 88 نشان می‌دهد از مجموع 20 هزار و 547 مورد آلودگی ثبت شده به ویروس ایدز 76 درصد آلودگی در گروه سنی 15 تا 44 سال اتفاق افتاده است.

دکتر عباس صداقت، رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به تدوین برنامه سوم کشوری مبارزه با ایدز گفت: این برنامه که تا سال 94 تدوین شده است به زودی برای اجرا به هیئت دولت ارایه می شود.

وی افزود: آموزش مقابله با رفتارهای پر خطر مانند مصرف مواد روانگردان و در دسترس قرار گرفتن داروهای اساسی به بیماران، نظام مراقبت از بیماری توجه به زنان، ‌تقویت پژوهشهای کاربردی در زمینه ایدز و حمایت اجتماعی از این بیماران، از اهم محورهای برنامه سوم کشوری مبارزه با ایدز است.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با توجه به شناسایی بیش از 20 هزار بیمار آلوده به ویروس HIV در کشور گفـت: ایدز درمان قطعی ندارد اما با آموزش و اطلاع رسانی می توان از معرض خطر قرارگرفتن جوانان به این بیماری پیشگیری کرد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال 1365 تا کنون در کشور به ثبت رسیده اند به ترتیب تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد (9/69 درصد)، رابطه جنسی (1/9 درصد)، دریافت خون و فرآورده های خونی (1/1درصد) و انتقال از مادر به کودک (6/0 درصد) بوده است. راه انتقال در 3/19 درصد از این گروه نامشخص مانده است.

در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلا آنان در سال 1388 گزارش شده است، اعتیاد تزریقی 3/71 درصد، برقراری روابط جنسی 6/17 درصد، و انتقال از مادر مبتلا به کودک 6/1درصد را تشکیل داده است. همچنین در 5/9 درصد از موارد شناسایی شده در سال گذشته، راه انتقال نامشخص بوده است.

دکتر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت با اشاره به افزایش موارد ابتلا به عفونت ایدز در منطقه مدیترانه شرقی که شامل ایران نیز می شود، گفت: برآورد می‌شود 80 هزار نفر آلوده به ویروس ایدز در کشور وجود داشته باشند.

بررسیهای آماری و تحلیلی نشان می دهد که ایدز از طریق رفتارهای جنسی کنترل نشده در کشور رو به افزایش است و در این بین قشر جوان و نوجوان جامعه به دلیل موانع و محدودیتهایی که در زمینه اطلاع رسانی از بیماری ایدز دارند، بیش از سایرین در معرض خطر قرار دارند و می بایست با اتخاذ راهکارهای علمی و اجرایی، جامعه را از پیامدهای ناگوار ایدز مصون نگه داشت...../تحلیل:عصرایران