دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

نانوذرات تجدیدپذیر برای حذف آلودگی‌های نفتی آب



نانوذرات تجدیدپذیر برای حذف آلودگی‌های نفتی آب

پژوهشگران موفق به ساخت نانو کاتالیستی شدند که در حضور نور خورشید قادر به شکستن آلودگی‌های نفتی موجود در آب است.

محققان کانادایی دانشگاه واترلو موفق به ارائه روشی شدند که با استفاده از آن می‌توان آلودگی‌های موجود در پساب‌های خارج شده از میان سنگ‌های حاوی نفت را پاکسازی کرد. برای این کار، تنها از نانوذرات و نور خورشید می‌توان استفاده کرد.

فرانک گو از دانشگاه واترلو فتوکاتالیستی ارائه کرده است که می‌تواند واکنش‌های شیمیایی را تسریع کند. این فتوکاتالیست که حاوی نانوذرات است با استفاده از نور خورشید می‌تواند اسیدهای نفتا نیک را از میان پساب‌های خارج شده از مخازن نفت حذف کند. این کار در مدت زمانی در حدود یک ساعت انجام می‌شود. اسیدهای نفتالیک ماده‌ای است که می‌تواند سلامت انسان و اکوسیستم پیرامون ما را تهدید کند. وجود این ترکیبات در آب خارج شده از مخازن می‌تواند تا چند دهه اکوسیستم را آلوده کند.

تیم لیشاک از محققان این پروژه می‌گوید: در حدود میلیاردها تن آب در برکه‌های ایالت البرتا وجود دارد. زدایش اسیدهای نفتالیک یکی از چالش‌های بزرگ در کانادا است. روش‌های رایج برای این کار چندان کارآمد نبوده یا اگر کارآمد هستند بسیار گران‌قیمت‌اند. این فن‌آوی جدید می‌تواند به صورت عملی برای تصفیه ارزان و ساده مورد استفاده قرار گیرد.

 

اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :
نخستین شناور آلودگی نفتی ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معاون وزیر نیرو در گفت‌وگو با فارس خبر داد: حذف آبونمان از قبوض آب و افزایش 3 هزار تومانی آب بهای 85 درصد مشتركین



 

 

حذف آبونمان از قبوض آب

 

خبرگزاری فارس:معاون وزیر نیرو از آغاز محاسبه آب بها با نرخ جدید از دیروز خبر داد و با بیان اینكه قیمتجدید آب شرب خانگی در 10 پله مصرف تعیین شده گفت: قیمت آب مشتركین شهری كه مصرف آب آنها ماهانه زیر 30 متر مكعب باشد، كمتر از 3 هزار تومان افزایش خواهد داشت.

 

محمد رضا عطارزاده در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود: در هدفمندی یارانه ها قیمت آب خانگی در شهرها در 10 طبقه مصرف تعیین شده كه متوسط آن برای هر متر مكعب 250 تومان است.

 

معاون وزیر نیرو ادامه داد: قیمت آب شرب خانگی در 10 طبقه از صفر تا 5 متر مكعب، از 5 تا 10 متر مكعب، از 10 تا 15 متر مكعب، 15 تا 20 متر مكعب، 20 تا 25 متر مكعب، 25 تا 30 متر مكعب، 30 تا 35 متر مكعب، 35 تا 40 متر مكعب، 40 تا 50 متر مكعب و طبقه دهم بالاتر از 50 متر مكعب قرار دارد.

 

عطارزاده گفت: قیمت آب 85 درصد مصرف‌كنندگان آب شهری زیر 3 هزار تومان در ماه افزایش پیدا می‌كند.

 

وی در پاسخ به اینكه آیا قبوض آب نیز ماهانه صادر خواهد شد، گفت: هنوز معلوم نیست. در صورت توانمندی این كار انجام خواهد شد و هرچه مصرف‌كنندگان فاصله مصرف را كم كنند به سرعت به مصرف‌كنندگان در پلكان پایینی خود قرار می‌گیرند.

 

معاون وزیر نیرو در امور آب و آب‌ و فاضلاب تأكید كرد: مصرف‌كنندگانی كه ماهانه مصرف آب آنها زیر 30 متر مكعب باشد قبوض آب آنها زیر 3 هزار تومان در ماه افزایش خواهد داشت.

 

*محاسبات آب‌بها از دیروز

 

عطارزاده با بیان اینكه مصوبه جدید آب توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده، تصریح كرد: از همین دیروز محاسبات آب‌بها بر مبنای این مصوبه جدید شروع خواهد شد.

 

وی ادامه داد:همچنین قیمت آب روستایی 30 درصد آب شهرستان مركزی هر روستا است.

 

وی ادامه داد: سه شاخص ضریب استحصال‌، ضریب كیفیت و ضریب آمایش جغرافیایی در تعیین نهایی شهرها اثرگذار است كه یا منفی و یا مثبت می‌كنند.

 

*آبونمان در قبوض حذف شد

 

عطارزاده گفت: هیچگونه آبونمان یا تبصره‌های دیگر به قبوض آب اضافه نخواهد شد و از این پس فقط آب‌بها و مالیات بر ارزش افزوده در قبوض محاسبه و دریافت می‌شود.

 

معاون وزیر نیرو در امور آب و آب و فاضلاب گفت: تبصره 3 نیز (این تبصره 3 برای توسعه طرح های فاضلاب و بازسازی شبكه های آب شهری و تاسیسات آب دریافت می شد) كه در حدود 7 تا 8 استان بر روی قبوض آب اعمال می‌شد در هدفمندی یارانه‌ها حذف شد.

 

وی ادامه داد:جزئیات پله‌های تعریف شده برای مصرف آب شهری در بخش خانگی به گونه ای است كه به ازای مصرف تا 5 متر مكعب قیمت آب معادل 107 تومان؛ 5 تا 10 متر مكعب 130 تومان؛ 10 تا 15 متر مكعب 142 تومان؛ 15 تا 20 متر مكعب 165 تومان؛ 20 تا 25 متر مكعب 192 تومان؛ 25 تا 30 متر مكعب 232 تومان؛ 30 تا 35 متر مكعب 294 تومان؛ 35 تا 40 متر مكعب 368 تومان؛ 40 تا 50 متر مكعب 470 تومان و برای بالاتر از 50 متر مكعب نیز معادل 850 تومان از مشتركان بخش خانگی شهرها دریافت خواهد شد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ، براین اساس، تعرفه جدید آب در بخش صنعت 400 تومان، بخش تجاری 692 تومان و بخش عمومی و اداری 540 تومان تعیین شده است.

 

از سوی دیگر، قیمت آب بخش‌های آموزشی و اماكن مذهبی معادل 200 تومان، آزاد و بنایی 750 تومان و سایر مصارف معادل 100 تومان در هر متر مكعب تعیین شده است.

 

در بخش دیگری از تعرفه‌های تصویب شده برای بخش آب، جزئیات تعرفه‌های آب روستایی به گونه‌ای تنظیم شده كه قیمت جدید آب روستایی در بخش خانگی معادل 95 تومان به ازای هر متر مكعب شده است./خبرگزاری فارس