نامرئی‌سازی اجسام در برابر امواج صوتی

اخبار ,اخبار علمی ,نامرئی‌سازی اجسام

اخبار علمی - نامرئی‌سازی اجسام در برابر امواج صوتی

محققان آمریکایی روش جدیدی برای خم کردن و تغییر مسیر امواج صوتی در طول مسیر ثابت ابداع کرده‌اند که می تواند برای پنهان‌سازی اشیاء در برابر سیستم‌های تشخیص سونار مورد استفاده قرار گیرد.

در این روش از یک بطری آکوستیک – ساختار سه‌بعدی ساخته شده از امواج آکوستیک فشار بالا – برای کنترل صوت استفاده می‌شود.

«جیانگ ژانگ»، محقق ارشد این مطالعه در آزمایشگاه ملی لارونس لیورمول تأکید کرد: این روش، درجه آزادی جدیدی برای کنترل جریان انرژی آکوستیک ارائه می‌کند.

تغییر مسیر دادن امواج صوتی در اطراف یک جسم و بازیابی آنها در شکل اصلی، از کاربردهای مهم بطری آکوستیک در صنایع محسوب می‌شود که باعث نامرئی شدن اشیاء در مقابل سیستم‌های تشخیص سونار می‌شود.

این روش برای توسعه سیستم‌های تصویربرداری با وضوح بسیار بالا، خم کردن امواج برای پنهان کردن اشیاء، دسترسی به اشیاء پنهان در پشت موانع مانند فراصوت درمانی از طریق واسطه‌های همگن کاربرد دارد.

بطری آکوستیک همچنین در شناوری آکوستیک، جایی که از امواج صوتی برای بلند کردن اشیائی مانند ذرات، میکروارگانیسم‌ها و قطرات آب استفاده می‌شود، کاربرد خواهد داشت.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.
اخبار علمی -  ایسنا

جابه جایی اجسام به کمک امواج صوتی

معلق نگه داشتن اجسام با امواج صوتی

مجله دیجی کالا -  امیرحسین میرزایی: محققان دانشگاه «بریستول» انگلستان توانسته‌اند دستگاهی بسازند که با استفاده از امواج صوتی، می‌تواند اجسام را بلند کند و تکان دهد. مکانیک دستگاه جدید این محققان، تا حدودی یادآور نیروهایی مثل «فورس» در فیلم جنگ ستارگان است.

معلق نگه داشتن اجسام با استفاده از امواج صوتی

پژوهش‌گران دستگاه خود را روی اجسامی به کوچکی یک نخود آزمایش کرده و توانسته‌اند این اجسام را از فاصله‌ای ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متری تکان دهند.

بر اساس نتایج این تحقیقات که در نشریه‌ی Nature Communications منتشر شده است، محققان می‌گویند که چنین سیستمی می‌تواند برای کنترل از راه دور وسایل جراحی کاربرد داشته باشد.

معلق نگه داشتن اجسام با استفاده از امواج صوتی

اساس کار دستگاه جدید محققان، استفاده از امواج صوتی با شدت بالا است. آن‌ها می‌توانند جسمی را با استفاده از امواج محصور کنند و آن را در فاصله‌ای در فضا نگه دارند. با تغییر الگوی امواج، جسم به اطراف حرکت می کند. دستگاه ساخته شده، از اسپیکرهای کوچکی تشکیل شده است که صدای فراصوت تولید می‌کنند.

پروفسور «بروس درینکواتر» از دانشگاه بریستول می‌گوید که دستگاه‌شان می‌تواند برای حمل دارو در بدن بیماران به کار رود. او می‌گوید: «امیدواریم دستگاه ما هم در اندازه‌های کوچک، برای مثال اقدامات پزشکی، و هم در اندازه‌های بزرگ مثل کنترل مواد خطرناک به‌کار رود.»

تحقیقاتی این چنین، سال گذشته هم در دانشگاه «داندی» (Dundee) انگلستان صورت گرفته بود. با این حال، محققان این دانشگاه، از اسپیکرهای آماده‌ای برای دستگاه‌شان استفاده کرده بودند، در حالی که پژوهشگران دانشگاه بریستول، برای ساخت تمام بخش‌های دستگاه‌شان از صفر شروع کرده‌اند.