دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ناسا اطلاعات تازه‌ای از کوتوله‌های اطراف منظومه شمسی منتشر کرد



تحقیق و بررسی سیارک‌ها یا همان سیاره‌های کوتوله در مرز منظومه شمسی و فضای بی‌نهایت، اکنون با انتشار اطلاعات تازه درباره سیارک «سرس»، وارد فاز تازه‌ای شده است و ناسا قصد دارد مأموریت‌های آینده در این‌باره را افزایش دهد.

 اخبار علمی,خبرهای  علمی, سیاره‌های کوتوله

به گزارش آنا به نقل از وب‌سایت ناسا، علاقه‌مندان به فضا و کسانی که اخبار ناسا را دنبال می‌کنند حتما به‌خاطر دارند که فضاپیمای «افق‌های نو» ناسا، چندی قبل اطلاعات و دانش کیهان‌شناسان درباره سیارک پلوتو در انتهای منظومه شمسی را دگرگون کرد اما آنچه این سازمان اکنون با استفاده از فضاپیمای «داون» درباره سیارک «سرس» یافته است، از آن واقعه هم ارزشمندتر است. براساس آخرین عکس‌های دریافتی از فضاپیمای داون که در پایین‌ترین مدار ممکن به دور سرس چرخیده است، راز دیواره‌های شگفت‌انگیز و سفید در میان یک دهانه روی سروس گشوده شد.

دهانه «اوکاتر» که در تصویر با رنگ سفید مشخص است، مدتهاست که شناخته شده است اما آنچه در میان این دهانه است، یکی از کشف‌های تازه داون محسوب می‌شود. این برآمدگی گنبد مانند متشکل از دیواره‌های سیقلی سفید، به احتمال زیاد حاصل فعالیت‌های آتشفشانی و زمین‌ساختی تازه است، فعالیت‌های آتشفشانی که در چند میلیون سال اخیر انجام شده و بخش‌های تازه‌ای از مرکز این سیارک را به سطح آورده است.

فهرست یافته‌های ناسا در این پرواز تحقیقاتی به همین‌جا محدود نمی‌شود. یکی دیگر از کشفیات داون این است که تعداد حفره‌ها و دهانه‌های برخوردی در سطح سرس بسیار کمتر از برآوردهایی است که پیشتر می‌شد و البته جنس مواد موجود در یکی از این دهانه‌های برخوردی، با تمام بخش‌های دیگر این سیارک متفاوت است. همچنین داون با استفاده از دوربین‌های شمارش نوترون و گامای خود، به بررسی مواد تشکیل دهنده نقاط مختلف سیارک سرس پرداخت و کشف کرد که در قطب این سیارک، مقدار زیادی هیدروژن وجود دارد. این مقدار هیدروژن به این شکل تشریح شده است که احتمالا در قطب این سیارک یخ وجود دارد؛ یخی متشکل از آب به همان شکلی که در زمین می‌شناسیم. ناسا اعلام کرده که به زودی اطلاعات تازه‌ای از این مأموریت منتشر می‌کند.

 اخبار علمی -  آنا 


ویدیو مرتبط :
احتمال ناسا از کشف حیات در منظومه شمسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دور جدید اکتشافات ناسا در منظومه شمسی


ناسا از تازه ترین برنامه جامع خود در راه توسعه اکتشافات فضایی خبر داد که طی آن رسیدن به سیاره ونوس و سیارکها از مهمترین موارد به شمار می آید.

خبرگزاری مهر: آژانس فضانوردی آمریکا (ناسا) در قالب برنامه Discovery در نظر دارد که ۵ مأموریت اکتشافی سیاره ای را که فعلا در حد ایده های مفهومی هستند مورد مطالعه جدی قرار داده تا مقدمات لازم برای عملیاتی شدن آنها از سال ۲۰۲۰ را فراهم نماید.

بخش مهمی از این برنامه شامل مطالعه سیارکها می شود. همچنین رساندن کاوشگر به سیاره ونوس و همچنین بررسی دقیق اجرام فضایی دارای ابعاد بزرگ که در اطراف زمین سرگردان هستند نیز از دیگر بخش های شاخص برنامه Discovery به شمار می آید.

ناسا با توجه به موفقیتهای تاریخی که درخصوص مأموریتهای «کاسینی» و «افق های نو» به دست آورده است حالا در نظر دارد تا این روند را ادامه داده و تحولی بزرگ در برنامه اکتشافات سیاره ای خود ایجاد کند.

در برنامه Discovery دو مأموریت مهم یعنی «DAVINCI » و «VERITAS» تعریف شده است که هر دوی آنها مطالعه جامعی درباره ونوس انجام خواهند داد. نکته جالب توجه اینجاست که کاوشگر DAVINCI پس از مستقر شدن در اطراف ونوس، مأموریت خود را تنها در عرض ۶۳ دقیقه انجام می دهد که این شامل نفوذ به اتمسفر این سیاره می شود.

در عین حال دو مأموریت Psyche و Lucy نیز مد نظر قرار گرفته که هدف نهایی آنها آنالیز سیارک هاست و در نهایت نوبت به مأموریت NEOCam می رسد که در آن اجرام فضایی غول پیکر شناور در اطراف زمین مورد بررسی قرار می گیرد.

ناسا برای بررسی هر یک از این مأموریتها بودجه سه میلیون دلاری در نظر گرفته است و گفته می شود که تا سپتامبر سال ۲۰۱۶ بررسی آنها نهایی می شود.

در نهایت مأموریت های مورد نظر ناسا از سال ۲۰۲۰ و با بودجه قابل توجه ۵۰۰ میلیون دلار آغاز می شود.