دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

میمون ها هم از تماشای تلویزیون لذت می برند



 

 

میمون ها هم از تماشای تلویزیون لذت می برند

 

انسان ها تنها نخستینیانی نیستند که از دیدن تلویزیون لذت می برند، این نتیجه گیری یک گروه پژوهشگراناست که کنش های مغزی میمونی را در حال تماشای تلویزیون زیر نظر گرفتند و دریافتند که حیوان در حال لذت بردن است.


 

در پژوهشی كه توسط محققان «موسسه پژوهش های نخستینیان» دانشگاه کیوتو انجام شد، احساسات خشم و ترس در حالت های چهره میمون مشخص بود، اما احساس لذت قابل القا نبود.

 

این گروه با هدایت پروفسور نوبوو ماستاکا با استفاده از برجسته نگاری یا توپوگرافی نوری مشاهده کردند که چه بخش هایی از مغز میمون رسوس در هنگام تماشای تلویزیون فعال می شود.

 

برجسته نگاری نوری تقریبا از نور مادون قرمز برای ثبت فعالیت های مغزی استفاده می کند.

 

آن ها دریافتند قطعه پیشانی مغز میمون با تماشای تلویزیون فعال شد. این همان قسمتی در مغز انسان هاست که وقتی خوشحال می شوند، مانند هنگامی که نوزادی لبخند مادرش را می بیند، فعال می شود.

 

در این آزمایش، میمون تصاویری از یک فیل و زرافه که در سیرک نمایش می دادند و نیز میمونی که خود را تمیز می کرد، تماشا كرد. مغز او در حالی که سیرک را تماشا می کرد، کنش بیشتری نشان داد./خبرگزارى ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
لذت تماشای بمباران یک شهر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نوزادان علاقه مند به تماشای تلویزیون هستند



 

 

نوزادان علاقه مند به تماشای تلویزیون هستند

تمایل کودکان به تماشای تلویزیون به حدی است که آنان خیره شدن به صفحه خالی تلویزیون را به دیدن چهره های خندان افراد ترجیح می دهند. به گزارش ایسنا، مطالعه اخیر انجام شده بر روی بیش از ۲۰۰ کودک ساکن اسکاتلند نشان می دهد، نوزادان در سنین ۶ تا ۸ ماهگی به هنگام تماشای تصاویر تلویزیون همان عکس العملی را از خود نشان می دهند که افراد دائم الخمر با دیدن تصاویر مشروبات الکلی بروز می دهند.

 

 

نتایج جدید درحالی به دست آمده است که تحقیقات قبلی نشان داده بود، افراد از بدو تولد به طور طبیعی پیش از هر چیز به چهره افراد نگاه می کنند. اما تحقیقات اخیر دانشگاه های استرلینگ و گلاسگو، اثبات می کند: زمانی که یک کامپیوتر تصویری از چهره یک انسان را نمایش می دهد و از طرفی دیگر دستگاه تلویزیون مقابل کودکان روشن است، بسیاری از کودکان در وهله اول به دیدن صفحه تلویزیون تمایل نشان می دهند.

 

 

در آزمایشاتی که پیش از این بر روی افراد انجام شده بود، وقتی محققان تصاویری از صورت انسان ها به همراه عکس هایی از کوه،درخت، غذا، آلات موسیقی و... را در مقابل دیدگان آزمایش شوندگان قرار می دادند، متوجه می شدند که این افراد در وهله اول روی عکسهای صورت متمرکز می شوند.

 

 

اما نتایج به دست آمده در تحقیقات اخیر که نتایجی بسیار متفاوت از آنچه تاکنون ثبت شده بود را اعلام می کرد دانشمندان را شگفت زده کرد. مارکوس بیندمان،یکی از محققان دانشگاه گلاسگو دراین باره گفت:

 

 

شاید این نکته که تلویزیون می تواند با چهره افراد برای جلب توجه کودکان رقابت کند، چندان هم عجیب نباشد.وی ادامه داد: شما باید نسبت به این مساله نگران باشید،چرا که در روابط گروهی آموخته ایم که چگونه با افراد معاشرت کنیم و چگونه از نگاه کردن به چهره های افراد از درون آنان آگاه شویم. اما اگر تنها به نگاه کردن به جعبه ای بسنده کنید، چیزی دستگیرتان نخواهد شد.

 

نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما که از تماشای ۴ ساعت و ۱۶ دقیقه تلویزیون توسط کودکان در شبانه روز خبر می دهد نیز بر علاقه کودکان به این رسانه مهر تایید می زند. این در حالی است که همواره نسبت به اثرات مخرب روحی و جسمی تماشای بیش از حد تلویزیون در بین کودکان از سوی کارشناسان هشدار داده شده است.

 

منبع : روزنامه ابرار