دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

مکینتاش، سیستم عامل 30 ساله اپل


با وجود این‌که کمپانی اپل مانند هر کمپانی دیگری مخالفان خودش را دارد اما هیچ‌کس نمی‌توان انکار کند که اپل با مک برای اولین بار کامپیوترهای خانگی و رابط کاربری کاربردی را به دنیای آی‌تی آورد. حالا مک ۳۰ ساله شده است!

فارنت: با وجود این‌که کمپانی اپل مانند هر کمپانی دیگری مخالفان خودش را دارد اما هیچ‌کس نمی‌توان انکار کند که اپل با مک برای اولین بار کامپیوترهای خانگی و رابط کاربری کاربردی را به دنیای آی‌تی آورد. حالا مک ۳۰ ساله شده است!

در اواخر سال ۱۹۷۷ "کن اولسن” مدیرعامل شرکت قدرتمند Digital Equipment Corporation ایده کامپیوتر‌های شخصی یا همان PC‌ها را رد کرد و گفت: "هیچ دلیلی وجود ندارد که کسی بخواهد یک کامپیوتر در خانه‌اش داشته باشد!” با وجود این‌که این گفته حالا مسخره به نظر می‌رسد آن زمان دلایل منطقی وجود داشت. پروژه‌های کامپیوترهای خانگی در آن زمان اغلب به دلیل ناپایداری، دشواری در استفاده و مخصوصاً قیمت ده‌ها هزار دلاری شکست خورده بودند؛ اما… سال ۱۹۸۴ سی سال پیش در چنین روزهایی اپل اولین مکینتاش را عرضه کرد.



در شرایطی که بیشتر رقبا از سیستم‌عامل‌های مبتنی بر خطوط فرمان مانند MS-DOS مایکروسافت استفاده می‌کردند مک برای اولین بار از یک رابط کاربری گرافیکی انقلابی به نام Mac OS استفاده کرد. البته پیش از آن بسیاری از کمپانی‌ها از جمله اپل پیش از آن رابط کاربری گرافیکی را امتحان کرده بودند اما هربار به دلیل مشکلاتی مانند ناقص بودن و یا نیاز به سخت‌افزار گران‌قیمت آن را کنار گذاشته بودند.



با وجود آن‌که اولین مک قیمتی برابر با ۲۴۹۵ دلار (با احتساب تورم امریکا معادل بیش از ۵۰۰۰ دلار امروزی) قیمت داشت و امروزه قیمت بسیار بالایی برای یک کامپیوتر شخصی محسوب می‌شود؛ در آن روزها نسبت به کامپیوترهای با رابط کاربری گرافیکی دیگر مانند Xerox Star که در سال ۱۹۸۱ هم ۱۶۰۰۰ دلار قیمت داشت و یا کامپیوتر لیزا اپل با قیمت ۹۹۹۵ دلار یک گزینه عالی محسوب می‌شد.

قیمت عالی مک و رابط کاربری گرافیکی آن به سرعت این کامپیوتر را در میان هنرمندان دیجیتال و انتشارات و نویسندگان محبوب کرد و هنوز که هنوز است مک به عنوان سیستم‌عامل محبوب آهنگسازها، فیلم‌سازها و دیگر هنرمندان دیجیتالی در سراسر دنیا شناخته می شود. درست است که سخت‌افزار و نرم‌افزار مک نسبت به نمونه‌های اولیه بسیار دگرگون شده است اما جایگاه آن در دنیا کماکان بدون تغییر باقی مانده است.

عرضه مکینتاش توسط اپل همچنین به معنای اعلام جنگ با کمپانی بزرگ IBM بود، کمپانی که استیو جابز طبق مصاحبه سال ۱۹۸۵ از آن متنفر بود. او در این باره گفته بود: "اگر آی‌بی‌ام پیروز شود به اعتقاد من ما حدود ۲۰ سال به یک دوران تاریک کامپیوتری وارد خواهیم شد.” در ابتدا به نظر می‌رسید که مک واقعاً یک تهدید بزرگ برای IBM محسوب می‌شود و اپل کامپیوترها را به همان سرعتی که می‌ساخت، می‌فروخت. اما مشکلات داخلی باعث اخراج جابز از اپل و کاهش تدریجی کیفیت مک‌های بعدی اپل شد تا جایی که این کمپانی هیچ‌وقت موفق به حذف برچسب "سازگار با IBM” نشد، کاری که بعدها مایکروسافت و اینتل انجام دادند.



با وجود این‌که مک هیچ‌گاه مستقیماً IBM را شکست نداد اما تحولاتی که ایجاد کرد بسیاری پیشرفت‌ها را برای به زیر کشیدن پادشاه وقت کامپیوترها ممکن کرد. ایده‌هایی مانند آیکون‌ها، ماوس، نوارهای اسکرول و پنجره‌ها با وجود این‌که توسط اپل اختراع نشدند اما به علت استفاده درست در مک و محبوبیت آن فراگیر شده و بعدها توسط رقبایی مانند ویندوز به کار گرفته شدند. IBM موفق نشد تا با موج پیش‌رونده سیستم‌عامل‌های با رابط کاربری گرافیکی به جلو حرکت کند و با وجود این‌که در سال ۱۹۸۸ آپدیتی را برای OS/2 خودش منتشر کرد به علت قیمت بالا و مشکلات سازگاری عملاً ورشکسته شد. به این ترتیب با این‌که اپل بذرهای سقوط IBM را پاشیده بود اما دستاوردهای آن را درو نکرد.



امروزه با این‌که مک یک سیستم‌عامل قدرتمند و محبوب و شناخته شده به حساب می‌آید اما کماکان پس از ویندوز مایکروسافت در رتبه دوم قرار گرفته است. شایعات در مورد پایان کار مک به دلیل حضور بیشتر iOS هم اشتباه از آب درآمد و با وجود این‌که سیستم‌عامل دسکتاپ اپل امروزه با نام OS X عرضه می‌شود لپ‌تاپ‌های این شرکت کماکان با نام مک‌بوک عرضه شده و احتمالاً کسی نام مکینتاش را از یاد نخواهد برد.


ویدیو مرتبط :
معرفی سیستم عامل مکینتاش 3

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سرقت بزرگ اپل، 30 ساله شد



اخبار علمی -  جشن تولدی در غیاب استیو جابز
سرقت بزرگ اپل، 30 ساله شد

30 سال پیش در همین روز شرکت اپل با وارد کردن سیستم مکینتاش به بازار تغییری عظیم در صنعت کامپیوترهای شخصی ایجاد کرد. محصولی که به عقیده تاریخ‌نگاران آنچنان هم حاصل خلاقیت استیو جابز نبوده است.

 مکینتاش اولین سیستم کامپیوتری خانگی بود که از یک رابط کاربری تصویری استفاده می کرد.

طرح ساخت این دستگاه اولین‌بار هنگامی به ذهن استیو جابز خطور کرد که او در سال 1979 در حال بازدید از یک مرکز تحقیقاتی شرکت زیراکس بود.

شرکت زیراکس که امروزه همه آن را به عنوان یک  تولیدکننده پرینتر و دستگاه‌های چاپ می‌شناسند، در آن زمان یک بخش تحقیقاتی داشت که به ساخت دستگاه‌های جدید می پرداخت از جمله اختراعات این بخش می توان به موس اشاره کرد که باعث ایجاد انقلابی در صنعت کامپیوترهای شخصی شد.

در این مکان جابز کامپیوتری را مشاهده کرد به نام "آلتو". این دستگاه اولین رابط کاربری "دسکتاپ" را در اختیار داشت و برای اولین بار از موس استفاده می کرد. استیو جابز هنگامی که با این دستگاه روبه رو شد از مسئولین شرکت زیراکس سوال کرد که چرا ساخت و گسترش این وسیله را آغاز نمی‌کنند؟ وقتی که او متوجه شد شرکت زیراکس وارد این عرصه نخواهد شد تصمیم گرفت تا خود وسیله‌ای با استفاده از اساس "آلتو" بسازد.

پس از این بازدید اپل شروع به تحقیق و ساخت وسیله ای کرد که رابط کاربری ساده ای داشته باشد. جابز با استفاده از ایده های بسیاری که از زیراکس به دست آورده بود مکینتاش را ساخت و وارد بازار کرد که توانست به فروش خوبی دست یابد.

احتمالا جمله معروف پیکاسو را شنیده اید که گفته "هنرمندان خوب خلق می‌کنند و هنرمندان عالی می‌دزدند". اپل پس از این که مکینتاش را وارد بازار کرد به شرکت زیراکس پیشنهاد داد تا در ازای ایده‌هایش سهام شرکت اپل را دریافت کند. شرکت زیراکس که از این موضوع راضی نبود در نهایت از اپل  برای دریافت غرامت 150 میلیون دلاری شکایت کرد اما به نتیجه‌ای نرسید. شکست زیراکس باعث شد تا این شرکت نیمی از کارمندانش در بخش تحقیقاتی را از دست بدهد و در نهایت از بازار کامپیوتر کاملا خارج شود.

سال‌ها بعد اپل نیز از مایکروسافت به خاطر دزدی ایده از مک شکایت کرد که به نتیجه‌ای نرسید. استیو جابز در جلسه‌ای با بیل گیتس به او گفت : "ما به تو اعتماد کردیم اما تو از ما دزدی کردی."

بیل گیتس نیز در پاسخ به او گفت: هر دوی ما همسایه‌ای ثروتمند داشتیم به نام زیراکس، یک روز من تصمیم گرفتم تا تلویزیون این همسایه را بدزدم اما وقتی که وارد منزلش شدم فهمیدم که تو قبل از من این کار را انجام داده‌ای!

چه دزدی باشد و یا بهبود ایده،  ورود سیستم مکینتاش به بازار انقلابی را در صنعت رایانه ایجاد کرد که تا امروز تاثیرات آن احساس می شود.

اخبار,اخبار علمی,سرقت بزرگ اپل

 

اخبار,اخبار علمی,سرقت بزرگ اپل

 

اخبار,اخبار علمی,سرقت بزرگ اپل

 

اخبار,اخبار علمی,سرقت بزرگ اپل

اخبار علمی - بازار خبر