دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

موی نوزادان سرنخی از وضعیت محیط رشد جنین



اخبار ,اخبار علمی ,وضعیت محیط رشد جنین

 

اخبار علمی - موی نوزادان سرنخی از وضعیت محیط رشد جنین

موها می‌توانند نکات زیادی درباره شخصیت و حتی احتمال سوء مصرف مواد مخدر در آینده و یا تغییرات هورمونی در اختیار بگذارند و هم‌اکنون محققان دریافته‌اند موها، سرنخ‌هایی در مورد محیطی که جنین در آن رشد کرده نیز ارائه می‌دهند.

به گزارش ایسنا، تیمی از دانشمندان دریافته‌اند مو می‌تواند نکاتی را درباره محیط جنینی ارائه دهد که نوزاد در آن شکل گرفته و این محققان از موی نوزاد برای بررسی محیط هورمونی استفاده کردند که جنین طی رشد در معرض آن قرار دارد. این موضوع می‌تواند اطلاعات جدیدی را وارد حوزه‌های جنین‌شناسی، روانشناسی، علوم اجتماعی و نورولوژی کند.

به گفته کریستوفر کو، مدیر مرکز روانشناسی زیستی دانشگاه ویسکانسین-مدیسن، مو یک تا دو ماه پیش از تولد شروع به رشد می‌کند و یافته‌های جدید می‌تواند پرسش‌هایی را پیرامون تمامی مولفه‌ها از اهمیت ترتیب تولد گرفته تا رفتارهای دخترانه و پسرانه در کودکان مطرح کند. افزون بر این، آن‌چه برای یک جنین در حال رشد در رحم رخ می‌دهد، می‌تواند بر خطر ابتلای آن به بیماری‌های مزمن در زندگی تاثیرگذار باشد.

در این مطالعه، محققان نمونه‌های کوچکی از موی میمون‌های رزوس مادر و نوزادانشان را با ماشین اصلاح مو گرفتند. این مو، تمیز و با استفاده از یک خردکننده با سرعت بالا به پودر ریز تبدیل شد. پس از آن، مشخصه هورمونی با استفاده از شیوه طیف‌سنجی انبوه خوانده شد.

دانشمندان دریافتند کورتیزون که شکل غیرفعالی از هورمون تنش کورتیزول است، در موی مادران جوان و نوزادانشان بالاتر از موی مادران مسن‌تر و نوزدانشان بود. نوزادان مادران جوان همچنین دارای سطوح بالاتر استرون (شکلی از استروژن) و تستوسترون در مویشان نسبت به نوزادان مادران مسن‌تر بودند.

به گفته دانشمندان، دیابت نوع 2، بیماری متابولیک، بیماری شریان کرونر و اختلالات روانشناختی می‌توانند بازتاب طولانی‌مدت تنش در رحم باشند.

جزئیات این مطالعه در مجله Pediatric Research منتشر شد. 

اخبار علمی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
فرآیند رشد مغزی نوزادان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چین های زیر گردن نوزادان بهترین محل برای رشد میكروب ها است



چین های زیر گردن نوزادان بهترین محل برای رشد میكروب ها است

چین های زیر گردن نوزادان بهترین محل برای رشد میكروب است و تمیز نكردن این قسمت از بدن نوزادان موجب رشد قارچ شده و در نهایت منجر به اگزمای پوستی می شود.

احمد هاشمی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینكه چین های گردن و زیر بغل نوزاد بهترین محل برای رشد میكروب و قارچ ها است، اظهار داشت: مراقبت والدین از آنها امری ضروری است.

این فوق تخصص اطفال افزود: زمانی كه نوزاد شیر می خورد ممكن است شیر از دهانش خارج و به زیر گردن بریزد، این شیر اضافه در چین های زیر گردن نفوذ كرده و همین مسئله زمینه رشد میكروب را فراهم كرده و موجب عرق جوش كه مجموعه ای از دانه های ریز صورتی رنگ است، می شود.

هاشمی خاطرنشان كرد: توصیه می شود والدین برای جلوگیری از چنین عوارضی در نوزاد خود در تمیز نگه داشتن چین های گردن و زیر بغل آنها دقت لازم را داشته باشند؛ همچنین با استفاده از پنبه كه آغشته به آب ولرم است این چین ها را تمیز كنند؛ بهتر است مادران هنگام شیر دادن دستمالی را بر روی گردن نوزاد بیندازند و اگر شیر به خارج از دهان ریخت فوراً آن را با پنبه آغشته به آب پاك كنند.... / خبرگزارى فارس