دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

مونوکسید کربن قاتل نامرئی/ تأثیر ترافیک های سنگین بر ضربان قلب



 تأثیر ترافیک های سنگین, ضربان قلب

 
تحقیقات دانشمندان لیدز انگلستان نشان می دهد مونوکسیدکربن حتی در سطح بسیار پایین نیز می تواند به واسطه ایجاد اختلال در ضربان قلب مرگبار باشد.

 محققان دریافتند که حتی سطوح متداول مونوکسید کربن در ترافیکهای سنگین بر ضربان قلب پس از هر تپش تأثیرگذار است. این تحقیق در مجله پزشکی Respiratory and Critical Care منتشر شده و نشان می دهد که یک متعارف آنژین می تواند این تأثیر را از بین ببرد.

بنیاد قلب بریتانیا اعلام کرد که این تحقیق یک نقطه آغاز نویدبخش است.

مونوکسید کربن گازی است که بر اثر ناقص سوختن کربن بوجود می‌آید. این گاز بسیار سمی است اما رنگ و بوی خاصی ندارد. به همین دلیل کربن مونوکسید قاتل نامریی نامیده می شود. میل ترکیبی کربن مونوکسید با هموگلوبین خون حدود 300 برابر بیشتر از میل ترکیب گاز اکسیژن است. جالب است بدانید که در خون همه ما حدود 5 درصد کربن مونوکسید وجود دارد اما اگر این مقدار به 20 درصد برسد باعث مرگ ما خواهد شد.

گاز مونوکسید کربن سالانه 50 نفر در بریتانیا را به کام مرگ می کشد.

این  درحالی است که تحقیقات نشان می دهد حتی سطح اندک از این گاز یعنی به همان میزان که در شهرها بر اثر ترافیک وجود دارد می تواند به قلب صدمه بزند.

گروه تحقیقاتی دانشگاه لیدز به این نتیجه رسیده است که این گاز در بدن موجب می شود کانالهای سدیم که برای کنترل ضربان قلب مهم است برای مدت طولانی باز نگاه بمانند.

ایجاد اختلال در کانالهای سدیم می تواند ضربان قلب را مختل کند و در نتیجه ضربان قلب بی نظم می شوند، بی نظمی که می تواند مرگبار باشد.

محققان لیدز در همکاری با محققان فرانسوی یک داروی آنژین را آزمایش کرده اند که می تواند بر کانالهای سدیم موش تأثیرگذار باشد.

کریس پیرز از دانشگاه لیدز اظهار داشت: تأثیر این دارو بر کانالهای سدیم برای ما بسیار هیجان انگیز بود ما موشهایی را مورد بررسی قرار دادیم که در سطح مشابهی از گاز مونوکسید کربن که مساوی با آلودگی سنگین است قرار گرفته بودند. آنها با مشکلات قلبی رو به رو شدند و ما با این دارو توانستیم تأثیر آن را از بین ببریم./خبرگزاری مهر

 

 

 


ویدیو مرتبط :
حسگر مونوکسید کربن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قاتل نامرئی جان ۳ برادر دانشجو را گرفت



۳ برادر دانشجو براثر گازگرفتگی در خانه اجاره‌ای در یكی از محله‌های تهران جان باختند. ساعت ۳۰/۸ صبح شنبه گذشته زنی با مركز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تهران تماس گرفت و گفت: دقایقی قبل قصد خروج از خانه‌ام در محله تهرانپارس را داشتم كه صدای چكه‌های آب از خانه مستاجرم را شنیدم.



چند مرتبه زنگ در آپارتمان را به صدا درآوردم اما ساكنان آپارتمان كه ۳ جوان برادر و دانشجو هستند، پاسخی ندادند. گمان می‌برم اتفاقی برای آنها افتاده است.



با تماس این زن صاحبخانه، ماموران كلانتری ۱۲۶ تهرانپارس به محل حادثه اعزام شدند و با هماهنگی وارد خانه شدند كه معلوم شد ۲ نفر در اتاق نشیمن و دیگری در حمام خانه دچار گازگرفتگی شده و فوت كرده‌اند.



با كشف اجساد، موضوع به بازپرس حیدری كشیك ویژه قتل تهران اطلاع داده شد و پس از هماهنگی قضایی اجساد ۳ مرد جوان به پزشكی قانونی منتقل و تحقیق در این باره آغاز شد.