موفقیت دانشمندان در ساخت واژن از پوست ران

اخبار,اخبار علمی ,ساخت واژن

اخبار علمی - موفقیت دانشمندان در ساخت واژن از پوست ران

پزشکان آرژانتینی برای یک بیمار مبتلا به سندرم MRKH با استفاده از پوست ران، یک واژن ساختند.

سندرم راکی تانسکی (MRKH) مشکل عدم تکامل یا نبود واژن، رحم و گردن رحم است که از هر 5000 زن، یک نفر را درگیر می کند.

دستگاه تناسلی خارجی مبتلایان به این سندرم کاملا طبیعی است، بنابراین اکثر بیماران تا سن بلوغ متوجه این مشکل نمی شوند.

جراحان پلاستیک در بوینس آیرس از یک روش غیرمعمول – واژینوپلاستی – برای ساخت واژن از پوست ران یک بیمار 26 ساله استفاده کردند.

به گفته دکتر «هکتور لانزا» رئیس بخش جراحی و ترمیمی بیمارستان سنت مارتین، برخلاف روش های معمول که از روده بیمار برای ساخت واژن استفاده می شود، در این روش نیازی به باز کردن شکم بیمار - برای برداشتن بخشی از روده - وجود نداشت.

این عمل جراحی سال 2012 انجام شد، اما نتایج آن به تازگی در مجله Aesthetic Plastic Surgery انجمن بین المللی جراحی زیبایی (ISAPS) منتشر شد.

یک ماه قبل نیز نتایج دستاورد محققان آمریکایی در تولید و کاشت واژن آزمایشگاهی در بدن چهار بیمار منتشر شد؛ در این بیماران واژن در زمان جنینی بصورت کامل در رحم مادر شکل نگرفته بود که آپلازی واژن (vaginal aplasia) نامیده می شود.

درمان های کنونی شامل ایجاد یک حفره و سپس پیوند زدن با گرافت های پوستی یا بخش هایی از روده است.

محققان موسسه ویک فارست با تهیه اسکن از لگن بیمار، یک داربست لوله ای شکل سه بعدی برای هر بیمار طراحی کردند؛ سپس از نمونه بافت ساده و داربست زیست تخریب پذیر برای رشد دادن واژن آزمایشگاهی در اندازه و شکل کاملا طبیعی مطابق با بدن هر زن استفاده شد.

با نمونه برداری از واژن کاملا شکل نگرفته بیمار، دسته بزرگی از سلول ها در شرایط آزمایشگاهی کشت داده شدند؛ سلول های عضلانی از خارج داربست و سلول های واژینال از داخل داربست متصل شدند و سپس داربست آماده شده درون بیوراکتور قرار داده شد تا بیمار برای عمل کاشت واژن آماده شود.

تنگ کردن واژن|درمان غیر جراحی واژن گشاد

موفقیت محققان کشور در ساخت ریزتراشه ها...

موفقیت محققان کشور در ساخت ریزتراشه ها در مقیاس نانومتر

پژوهشگران دانشگاه شریف با طراحی و ساخت سکوی موقعیت دهی دومحوره با دقت نانومتر گامی در جهت تولید ریز تراشه ها و میکروسکوپ های نوری برداشتند.

علی اکبر رکی مجری طرح در این باره گفت: سکوی دو محوره حاوی یک سکوی متحرک به ابعاد تقریبی ۱۰×۱۰ سانتیمتر است که می تواند آن را در دو راستا به مقدار ۳۴ میکرومتر حرکت دهد.

وی اظهار داشت: طبق نتایج به دست آمده از آزمون عملکرد، این دستگاه قادر است موقعیت مکانی جسم هدفی که روی آن نصب می شود را با دقتی از مرتبه ۱۰ نانومتر کنترل کند فرکانس کاری دستگاه تا ۵ هرتز و زمان پاسخ آن کمتر از ۵۰ میلی ثانیه است.

مجری طرح با بیان اینکه این پروژه در حال حاضر در مراحل راه اندازی و آزمون قرار دارد، اضافه کرد: محصول تولید شده در مقایسه با نمونه های خارجی از لحاظ کورس حرکت و سرعت عملکرد کاملا قابل رقابت است.

وی به کاربردهای این دستگاه اشاره کرد و یادآور شد: فناوری موقعیت دهی با دقت نانومتری اخیرا در سطح بین المللی کاربردهای گسترده ای در عرصه فناوریهای نوین پیدا کرده است از جمله کاربردهای این فناوری می توان به صنعت ساخت ریزتراشه ها در مقیاس نانو، ماشین کاری و اندازه گیری دقیق، تنظیم اجزای سیستم های اپتیکی و عملیات های درون سلولی اشاره کرد.

درکی ادامه داد: مهمترین کاربرد متصور برای این محصول در داخل کشور استفاده در میکروسکوپهای الکترونی، روبشی و نوری به عنوان حرکت دهنده نمونه باشد.

این محقق تاکید کرد: دانش فنی این محصول عمدتا در انحصار چند شرکت آلمانی و آمریکایی است که با قیمت حدود ۲۰ هزار دلار به فروش می رسد علاوه بر این به دلیل کاربرد آن در فناوری های دقیق و پیشرفته قبل از فروش آن اطلاعات کاملی در خصوص هدف و محل استفاده آن از مشتریان دریافت می شود.... /  خبرگزارى مهر