دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

مواد غذایی كه قدرت تمركز شما را افزایش می‌دهند



 

 

در بین مواد غذایی مختلف و مكمل‌های گوناگون، گروهی از خوردنی‌ها هستند كه می‌تواند تمركز شما را بالا ببرند، توجه‌تان را افزایش دهند و ضمن تقویت سایر عملكردهای مغزی به تقویت قدرت حافظه نیز كمك كنند.

به گزارش ایسنا، به نظر شما كدام خوردنی‌ها می‌توانند واقعا این تاثیرات سودمند داروی توان مغزی را داشته باشند.

بدون تردید هرچه سن ما افزایش پیدا می‌كند بدنمان نیز ناگزیر پیر و كهنه می‌شود اما خبر خوب این است كه اگر رژیم غذایی خود را صحیح و براساس غذاهایی انتخاب كنید كه هوش را تقویت می‌كنند، می‌توانید حتی در سنین بالاتر نیز از سلامت مغزی مطلوبی بهره‌مند باشید.

در مقاله‌ای كه به تازگی در سایت اینترنتی مدگورو به چاپ رسیده متخصصان تغذیه فهرستی از این مواد غذایی مفید برای مغز و حافظه را منتشر كرده‌اند كه آگاهی از آنها برای هر فردی در هر گروه سنی می‌تواند مفید و موثر باشد.

- ‌كافئین میزان هوشیاری شما را بالا می‌برد: به خاطر داشته باشید كه هیچ اسلحه سحرآمیزی وجود ندارد كه ضریب هوشی شما را ناگهان بالا ببرد و شما را باهوش‌تر كند اما بدون شك مواد خاصی مثل كافئین در بین خوردنی‌ها یافت می‌شوند كه می‌توانند تولید انرژی كرده و تمركز و توجه شما را افزایش بدهند.

كافئین در قهوه، شكلات، نوشابه‌های انرژی زا و برخی از داروها یافت می‌شود. كافئین هرچند در كوتاه مدت اما به هر حال بیداری و هوشیاری را در شما افزایش می‌دهد اما مانند خوردنی‌های دیگر در مصرف این ماده نیز نباید افراط و زیاده‌روی كرد.

-‌ گلوكز سطح هوشیاری را افزایش می‌دهد: همانطور كه می‌دانید قند سوخت مغز است اما در اینجا منظور قند حبه‌ای یا شیرینی نیست بلكه اشاره به گلوكز است كه بدن از متابولیسم مواد قندی و كربوهیدراتهایی كه آنها را می‌خورید بدست می‌آورد. اما با این حال به یاد داشته باشید كه زیاده‌روی در مصرف این مواد در طول روز نه تنها مفید نبوده بلكه می‌تواند به حافظه آسیب وارد كند. بعلاوه اگر تلاش كنید كه مواد قندی و كربوهیدراتهای سالم را به عنوان منبع گلوكز مصرف كنید از عوارض جانبی مصرف شیرینی زیاد مثل چاقی نیز در امان خواهید بود.

-‌ یكی دیگر از اقداماتی كه موجب افزایش تمركز می‌شود خوردن صبحانه است. اگر هر روز در موقع مناسب صبحانه بخورید، سوخت مغز شما تامین می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد كه خوردن صبحانه در تقویت تمركز و حافظه كوتاه مدت نقش قابل توجهی دارد.

-‌ ماهی نیز واقعا غذای مغز است. ماهی یك منبع پروتئینی مفید است كه بدلیل غنی بودن از اسیدهای چرب امگا 3 و ضروری برای رشد و عملكرد مغز مصرف آن بسیار توصیه می‌شود. این چربی‌های سالم قدرت مغز را بالا می‌برند و از زوال عقل و آلزایمر جلوگیری می‌كنند. مصرف ماهی در كاهش خطر بروز اختلالات و مشكلات روانی و نیز در تقویت حافظه بسیار موثر است.

-‌ برای تقویت تمركز و حافظه، شكلات و مغز خشكبار را نیز به رژیم غذایی خود بیفزایید. مغزها و دانه‌ها منابع غنی از آنتی اكسیدان ویتامین E هستند كه از ضعف و ناتوانی ذهنی مربوط به بالارفتن سن تا حد زیادی جلوگیری می‌كند. همچنین شكلات تلخ نیز خواص آنتی اكسیدانی فوق العاده‌ای دارد و حاوی محرك‌های طبیعی مثل كافئین است كه می‌تواند تمركز و قدرت توجه را بالا ببرد.

-‌ افزودن آووكاد و غلات سبوس دار به رژیم غذایی خود را نیز فراموش نكنید. هر عضوی در بدن به جریان خون وابسته است و قلب و مغز به عنوان دو عضو اصلی بدن از این جنبه بیشتر حائز اهمیت هستند.

مصرف رژیم غذایی حاوی غلات سبوس دار و میوه‌ها از جمله آووكادو خطر ابتلا به بیماریهای قلبی - عروقی و كلسترول بد را كاهش می‌دهد كه نتیجه آن بهبود جریان خون و در نهایت بهبود عملكرد سلولهای مغزی است. آووكاد و هرچند چربی دارد اما چربی آن مفید بود و به جریان سالم خون كمك می‌كند.

- توت نیز یك سوپر ماده مغذی برای مغز محسوب می‌شود چون از این عضو در برابر فشار اكسیدیته محافظت كرده و در نتیجه مشكلات مغزی ناشی از افزایش سن مثل آلزایمر و زوال عقل را تا حد زیادی كاهش می‌دهد. این میوه ظرفیت‌های یادگیری و مهارت‌های حركتی را در موشهای سالخورده افزایش می‌دهد.

دراین مقاله همچنین تاكید شده است كه در این میان نقش مكمل‌ها و ویتامین‌ها و مواد معدنی را نیز نباید نادیده گرفت. این منابع سرشار از ویتامین‌های ب، ث، ای، بتاكاروتن و منیزیم هستند كه همگی مكمل‌های قوی برای تقویت مغز هستند. اما با این حال متخصصان تاكید دارند كه برای احتیاط بیشتر مصرف این مكمل‌ها و ویتامین‌ها باید حتما با مشورت و تحت نظارت پزشكی متخصص صورت گیرد.


ویدیو مرتبط :
‫بهترین مواد غذایی برای افزایش انرژی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یك رژیم غذایی برای افزایش قدرت تمركز



 

 

یك رژیم غذایی برای افزایش قدرت تمركز

 

در دنیای پر مشغله امروز، زنان با وظایف چندگانه همسری، مادری و كارمندی كه بر عهده دارند اغلب بسیار گرفتار هستند تا جایی كه حتی این وظایف ممكن است آنها را سردرگم و ذهنشان را آشفته كند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، اما اگر در میان این همه مسوولیت بتوانید قدرت تمركز خود را حفظ و تقویت كنید بی شك در انجام وظایفتان موفق تر و از زندگی خود راضی تر خواهید بود.

در این مطلب كه در سایت اینترنتی هلت می آپ ارائه شده متخصصان تغذیه به چند ماده غذایی مهم كه به افزایش و تقویت قدرت تمركز كمك می كنند، اشاره كرده اند. این رژیم غذایی برای تقویت تمركز عبارت است از:

كافئین: برای اینكه توان خود را برای تمركز كردن بهبود ببخشید روزانه مقدار متعادلی كافئین مصرف كنید. البته نكته اصلی این است كه مصرف ملایم و متعادل كافئین، راز دستیابی به نتیجه دلخواه است. چون مصرف زیاد كافئین نتیجه عكس دارد و در واقع امكان تمركز كردن را از شما سلب می كند.

قند طبیعی: با مصرف مواد قندی طبیعی مثل میوه های تازه یا غلات سبوس دار می توانید بدون نگرانی از افزایش دور كمر، تمركز خود را بیشتر كنید. البته به یاد داشته باشید كه تاثیر مواد قندی طبیعی در این زمینه كوتاه مدت است.

ماهی: دو نوبت در هفته از ماهی های غنی از چربی امگا – ۳ استفاده كنید تا مغزتان مواد غذایی و ویتامین های لازم برای رشد و فعالیت مناسب را بدست آورد. در صورت امكان از ماهی های مثل ماهی سالمون استفاده كنید كه حاوی جیوه اندك یا فاقد آن باشد.

تمشك آبی: با مصرف تمشك آبی مغز خود را در برابر آلزایمر و زوال عقل بیمه كنید. مطالعات نشان می دهد حیوانات آزمایشگاهی كه از این میوه مفید استفاده می كنند، توانایی یادگیری شان بهبود پیدا می كند.

ذرت: با افزودن مقدار كمی پاپ كورن ساده به غذای خود می توانید از مزایای قابل توجه آن در بهبود قدرت تمركز، بهره مند شوید. این میان وعده خوشمزه حاوی ویتامین های B۶، B۱۲ و E است كه به تقویت تمركز، حافظه و قدرت مغزی كمك می كند.

آووكادو: این میوه چرب كلسترول بد را پایین می آورد و خط تشكیل پلاك ها را كاهش می دهند در نتیجه جریان خون بهبود می یابد و سوخت بیشتری به مغز می رسد. این میوه در عین حال سرشار از امگا ۳ است. آووكادو جایگزین مرغوبی برای غذاهایی دریایی و برای افرادی است كه ماهی دوست ندارند.

مغزها و دانه ها: با خوردن مشتی از مغزها و دانه های مورد علاقه خود می توانید مقادیر قابل توجهی از آنتی اكسیدانها و پروتئین های مفید را وارد بدن خود كنید كه برای تقویت حافظه موثر هستند. مغزها و دانه ها در واقع مغز شما را در بلندمدت در برابر كاهش توان ذهنی محافظت می كنند.

سبزیجات سبزرنگ: این سبزیجات مثل اسفناج و بروكلی چون غنی از فولیك اسید هستند، ذهن شما را هوشیار و قوی نگه می دارند.

صبحانه كم كالری: برای بهبود قدرت تمركز و ذهن، روزتان را با یك صبحانه سبك آغاز كنید و در آن میوه ها، لبنیات و بقولات حاوی كالری پایین اما فیبر زیاد را بگنجانید.

مكمل ها: اگر نمی توانید روی غذاهایی كه هر روز می خورید متمركز شوید با پزشك خود درباره یك رژیم مناسب از مكمل های مورد نیاز بدن خود مشورت كنید. ویتامین های تقویت كننده مغز مثل ب، ث و ای و نیز ریزمغذی هایی چون بتاكاروتن، منیزیم، جینسینگ و جینكو به تقوی حافظه و قدرت تمركز كمك می كنند.... /  یادداشت : خبرگزارى ایسنا