دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

مهندسی ماشینهای ریلی



مهندسی ماشینهای ریلی,رشته مهندسی ماشینهای ریلی

مهندسی ماشینهای ریلی
حدود 400 سال پیش وقتی در معادن زغال‌سنگ‌ "هارتز" آلمان با تیرهای چوبی، راهی به شكل ریل ساخته شد تا سگ‌ها از طریق این ریل‌ها مواد استخراج شده را به محل بارگیری حمل كنند،‌ هیچ كس فكر نمی‌كرد كه زمانی ریل‌های فولادین تمامی كره زمین را در می‌نوردند و محل عبور قطار‌هایی می‌شوند كه گاه بیش از 350 كیلومتر در ساعت سرعت دارند و با صرفه‌ترین و ایمن‌ترین روش برای رساندن مسافران و كالاها به مقصد هستند.

 

این به معنای آن است كه امروزه حمل و نقل ریلی با شكل آغازین و ابتدایی آن بسیار متفاوت است و هر كشوری برای استفاده و حفظ این صنعت عظیم كه نقش مهمی در توسعه حمل و نقل و در نتیجه پیشرفت كشور دارد، باید از متخصصان كارآمد در صنعت‌ راه‌آهن بهره بگیرد.

 

بر همین اساس در سال 76 برای اولین‌بار در خاورمیانه، دانشكده مهندسی راه‌آهن در دانشگاه علم و صنعت ایران تأسیس شد و در سه رشته مهندسی ماشین‌های ریلی، مهندسی خط و سازه‌های ریلی و مهندسی حمل و نقل ریلی دانشجو پذیرفت.در این میان مهندسی ماشین‌های ریلی به مطالعه و بررسی كلیه فعالیت‌های بخش متحرك صنعت حمل و نقل ریلی می‌پردازد.

هدف‌ این رشته تربیت‌ متخصصانی‌ است‌ كه‌ بتوانند طراحی‌، انتخاب‌ بهینه‌، بهبود سیستم‌ نگهداری‌، تعمیر، بازسازی‌ و ساخت‌ وسائط‌ نقلیه‌ ریلی‌ را بر عهده‌ بگیرند. در واقع‌ مهندس‌ ماشین‌های ریلی‌ یك‌ مهندس‌ خوب‌ مكانیك‌ است‌ كه‌ تخصص‌ ویژه‌ در زمینه‌ راه‌آهن‌ دارد و به همین دلیل آمادگی حل مشكلات صنعت راه‌آهن مثل مشكلات طراحی و ساخت قطعات را دارد.


توانایی‌های لازم :
دروس ریاضی و فیزیك در رشته مهندسی ماشین‌های ریلی مانند سایر رشته‌های‌ مهندسی‌ از اهمیت‌ بسیاری‌ برخوردار است‌. اما علاوه‌ بر قوی‌ بودن‌ در دو درس‌ ریاضی‌ و فیزیك‌، دانشجوی‌ این رشته‌ باید توانایی‌ مدیریت‌ داشته‌ و از روابط‌ اجتماعی‌ خوبی‌ برخوردار باشد. زیرا یك مهندس ماشین‌های ریلی كه برخورد اجتماعی خوبی دارد، می‌تواند در محیط كار خود باعث خلاقیت كارگران و كاركنانی باشد كه زیر نظر او فعالیت می‌كنند.


موقعیت‌ شغلی‌ در ایران :
براساس‌ برنامه‌ 5 ساله‌ سوم‌ توسعه‌ كه‌ به‌ تصویب‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ نیز رسیده‌ است‌، قرار است‌ كه‌ فعالیت‌های‌ اجرایی‌ راه‌آهن‌ به‌ مرور به‌ بخش‌ خصوصی‌ واگذار شود و این‌ به‌ معنای‌ آن‌ است‌ كه‌ صنعت‌ راه‌آهن‌ به‌ نیروی‌ متخصص‌ بیشتری‌ برای‌ نظارت‌، مدیریت‌ و كنترل‌ پروژه‌ نیاز دارد تا راه‌آهن‌ بتواند به‌ صورت‌ منسجم‌ به‌ كار شركت‌های‌ خصوصی‌ نظارت‌ داشته‌ باشد.

 

باید توجه‌ داشت‌ كه‌ حیطه‌ شغلی‌ یك‌ مهندس‌ ماشین‌های ریلی‌ به‌ صنعت‌ راه‌آهن‌ محدود نمی‌شود بلكه‌ فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ می‌تواند در صنعت‌ ذوب‌آهن‌، مترو، بنیاد مستضعفان‌، واگن‌سازی‌ پارس‌ و كارخانجات‌ مشابه‌ نیز كار كند یا با توجه‌ به‌ شاخه‌ تحصیلی‌ خود به‌ عنوان‌ یك‌ مهندس‌ مكانیك‌ فعالیت‌ داشته‌ باشد.


درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :
دروس‌ پایه‌ :
ریاضی‌، فیزیك‌ ، استاتیك‌، شیمی‌ عمومی‌، معادلات‌ دیفرانسیل‌، محاسبات‌ عددی‌، ریاضی‌ مهندسی‌، برنامه‌سازی‌ كامپیوتر.


دروس‌ اصلی‌ و تخصصی :
مقررات‌ عمومی‌ حركت‌، نقشه‌كشی‌ صنعتی‌، كارگاه‌ ماشین‌ابزار و ابزارسازی‌، مقاومت‌ مصالح‌ ، مبانی‌ ارتباطات‌ و علائم‌، مبانی‌ مهندسی‌ برق‌ و الكترونیك‌، دینامیك‌، ترمودینامیك‌ ، كارگاه‌ جوشكاری‌ و ورق‌كاری‌، مبانی‌ سیر و حركت‌ قطار، مبانی‌ زیرسازی‌ و روسازی‌ راه‌آهن‌، مبانی‌ ماشین‌های‌ الكتریكی‌، مكانیك‌ سیالات‌، طراحی‌ اجزاء ، علم‌ مواد و شناخت‌ فلزات‌ در راه‌آهن‌، انتقال‌ حرارت‌، دینامیك‌ حركت‌ قطارها، كارگاه‌ تخصصی‌ واگن‌، راه‌آهن‌ برقی‌، كنترل‌ اتوماتیك‌، طراحی‌ سازه‌ واگن‌ و لكوموتیو، تكنولوژی‌ ساخت‌ و تعمیر وسایل‌ نقلیه‌ ریلی‌، طراحی‌ ترمزهای‌ قطار، كارگاه‌ تخصصی‌ لكوموتیو، طراحی‌ لكوموتیو، طراحی‌ بوژی‌، پروژه‌ تخصصی‌، طراحی‌ ماشینهای‌ ریلی‌.

منبع:motaleat.sanjesh.org


ویدیو مرتبط :
معرفی گرایش ماشینهای ریلی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زمان برگزاری آزمون مهندسی حرفه‌ای



 

مهلت ثبت‌نام در آزمون مهندسی حرفه‌ای (PE) تا ۲۰ بهمن تمدید شد.

 


مهلت ثبت نام در آزمون مهندسی حرفه ای

 


با توجه به استقبال برخی از داوطلبان شاغل در صنعت كه تاكنون موفق به ثبت‌نام در آزمون مهندسی حرفه‌ای (PE.Exam) نشده‌اند و همچنین فراهم نمودن تسهیلات لازم برای كلیه داوطلبان دومین آزمون مهندسی حرفه‌ای و براساس تصمیمات متخذه در شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی آزمون مهندسی حرفه‌ای، داوطلبان علاقه‌مند می‌توانند حداكثر تا روز سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۸۸ نسبت به ثبت‌نام در آزمون مذكور اقدام كنند.

 


همچنین آزمون مذكور در صبح و عصر روزهای پنج‌شنبه ۶ اسفند و جمعه ۷ اسفند ۸۸ ، منحصراً در شهرستان تهران برگزار خواهد شد كه آدرس محل برگزاری آزمون و نیز زمان و نحوه دریافت كارت ورود به جلسه در اطلاعیه‌های بعدی متعاقباً اعلام خواهد شد.

 


در خاتمه شایان ذكر است، كتاب اخلاق مهندسی (ترجمه كتاب Ethics) اخیراً توسط انتشارات سازمان سنجش آموزش كشور به چاپ رسیده است، علاقه‌مندان می‌توانند جهت كسب اطلاعات بیشتر به سایت سازمان به آدرس: www.sanjesh.org مراجعه كنند.