مهار شیوع ابولا با فناوری تراشه جدید

اخبار,اخبار علمی,,پیشگیری از ابولا

محققان آمریکایی بر این باورند که یک ابزار تشخیصی دو تراشه‌ای می‌تواند به مهار ابولا در آفریقا کمک کند.

رویکرد نوینی که توسط محققان دانشگاههای کالیفرنیا در سانتاکروز و برکلی توسعه یافته، می‌تواند شیوه تشخیص ابولا را متحول کرده و پزشکان را قادر سازد تا به جای ارسال نمونه به آزمایشگاه، بیماری را در محل شناسایی کنند. این امر می‌تواند مهار این ویروس را که به دلیل سختی تشخیص یکی از بدترین بیماری‌های همه گیر این دهه شناخته شده، در غرب آفریقا سرعت بخشد.

این سیستم بر دو تراشه متکی است: تراشه میکروسیالی که برای قرار دادن و آماده‌سازی نمونه استفاده می‌شود و تراشه optofluidic که می‌تواند مولکول‌های منفرد حاوی ویروس را تشخیص دهد. آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهد که این روش به عنوان یک آزمایش معمولی موثر است.

از زمان شیوع ابولا در گینه نو در سال 2013، این بیماری باعث مرگ بیش از 11 هزار نفر در غرب آفریقا شد و موارد جدید همچنان در گینه و سیرالئون افزوده می‌شوند. مهار این بیماری کار دشواری است؛ علائم آن اغلب برای روزهای متمادی بروز نمی‌کنند و حتی ممکن است مدت زیادی طول بکشد که وجود ویروس در آزمایشات تشخیصی، تائید شود.

سازمان جهانی بهداشت طی یک بیانیه ارزیابی شرایط پس از شیوع اولیه این بیماری اظهار کرد: ظرفیت تشخیصی به طور خاصی حائز اهمیت هستند چرا که نشانه‌های اولیه بیماری ویروس ابولا از بیماری‌های دیگری که معمولا در این منطقه دیده می‌شود، از جمله مالاریا، تب حصبه و تب لاسا، تبعیت می‌کنند. سازمان بهداشت جهانی در ارزیابی شرایط گفت که اینها نشانه‌های شیوع اولیه این بیماری است.

تشخیص ابولا معمولا مبتنی بر آزمایش PCR (واکنش زنجیره ای پلیمراز) است که شامل ارسال نمونه ویروس‌ها به آزمایشگاه به منظور بررسی مواد ژنتیکی آن‌هاست. این یک فرآیند پیچیده است زیرا بر بررسی مولکول‌های دی‌ان‌ای تکیه دارد. متاسفانه ویروس ابولا از دی‌ان‌ای ساخته نشده است، بلکه از آر‌ان‌ای تشکیل شده است. اگرچه شباهت‌هایی میان این دو وجود دارد، اما آران‌ای ساختار متفاوتی داشته و هدف دیگری را در بدن دنبال می‌کند. نسخه‌های دی‌ان‌ای که از آران‌ای کپی شده‌اند باید قبل از این که آزمایش شروع شود ساخته شوند.

هولگر اشمیت ، نویسنده ارشد این تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا در سانتاکروز گفت: روش PCR در مقایسه با سیستم ما پیچیده‌تر است و نیاز به یک محیط آزمایشگاهی دارد. ما به طور مستقیم در حال تشخیص اسیدهای نوکلئیک هستیم و توانستیم به حدود قابل مقایسه ای از تشخیص PCR دست یابیم."

محققان در مقاله خود اظهار کردند که روش ارائه شده توسط محققان نسبتا ساده است که آن را یک فناوری کاربرپسند برای تشخیص‌های سریع به ویژه در محیطهای با منابع محدود تبدیل کرده است. سیستم شامل بررسی تک‌تک مولکول‌ها در یک زمان با عبور آن‌ها از میان یک کانال کوچک پر از مایع بر روی تراشه است.

آزمایش‌های اولیه بر روی نمونه های ویروسی انجام شده است، اما گام بعدی شامل آزمایش بر روی نمونه‌های خونی خام است که باید در یک مرکز با سطح ایمنی زیستی بالاتر انجام شود. این محققان اکنون در حال بررسی برای استفاده از این سیستم به منظور تشخیص بیماری های دیگر هستند.
این یافته‌ها در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

شیوع ابولا در افریقا شدت گرفت

توضیحات رئیس دانشگاه علوم پزشکی در مورد شیوع بیماری ابولا در قم

اخبار,اخبار اجتماعی , شیوع بیماری ابولا در قم

اخبار اجتماعی - تکذیب شیوع بیماری ابولا در قم

رئیس  قم شیوع بیماری ابولا در قم را تکذیب کرد و گفت: رسانه‌ها در راستای رفع اینگونه شایعات که باعث دلواپسی و نگرانی مردم می‌شود گام بردارند.

به گزارش فارس، ابوالفضل ایرانی خواه امروز در قم در خصوص شایعه ورود بیماری ابولا به قم گفت: ابولا یک نوع بیماری ویروسی است و هیچ ارتباطی با کشور ما ندارد.

وی با بیان اینکه این بیماری مخصوص مناطق خاصی از جهان از جمله آفریقا است، ابراز کرد: با توجه به اقدامات سازمان بهداشت جهانی، این بیماری مشکلی برای کشورهایی نظیر ایران نخواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در عین حال که ابولا را بیماری مرگبار خواند، خاطرنشان کرد: به عزیزانی که قصد سفر به مناطقی که این بیماری وجود دارد و کاملا مشخص شده است توصیه می‌کنیم از مسافرت غیر ضروری پرهیز کنند.

وی همچنین با اشاره به شایعات اخیر در خصوص شیوع این بیماری، از رسانه‌ها خواست به گونه‌ای اطلاع رسانی کنند که در راستای رفع این شایعه باشد زیرا ذکر این شایعات در مردم ایجاد دلواپسی و نگرانی می‌کند.
اخبار اجتماعی - فارس