دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

مقایسه تخصصی نمایشگر آیفون 5 با گلکسی اس 3 و آیفون 4



مقایسه تخصصی نمایشگر آیفون 5 با گلکسی اس 3 و آیفون 4

 

گوشی موبایل,گوشی آیفون 5,پوشی سامسونگ گلکسی اس 3,پوشی آیفون 4

 

پس از معرفی آیفون 5، مشخصات تقریبی نمایشگر این تلفن در وب سایت اپل منتشر شد. ما نیز مقاله‌ای براساس این اطلاعات در زومیت ارائه نمودیم و از اینکه تغییری بنیادی در نمایشگر آیفون جدید اتفاق نیافتاده، انتقاد کردیم. حال براساس آزمایشاتی که DisplayMate برروی نمایشگر آیفون ۵ انجام داده، مشخص شده است که تفاوت نمایشگر آیفون 5 نسبت به آیفون 4 و 4S تنها در ابعاد آنها نیست.

 

گوشی موبایل,گوشی آیفون 5,پوشی سامسونگ گلکسی اس 3,پوشی آیفون 4

 

در ابتدا باید بگویم که آیفون 5 سرشار از موفقیت و شکست بوده است. از سیستم-روی-یک-چیپ A6 می‌توان به عنوان یک نمونه از موفقیت این تلفن و از اپلیکیشن نقشه به عنوان یک نمونه از شکست آن یاد کرد. موارد بسیاری را می‌توان به عنوان نقاط قوت و ضعف آیفون ۵ برشمرد. اما حالا این سوال پیش می‌‍آید که نمایشگر آیفون 5 در کدام دسته قرار می‌گیرد، موفقیت و یا شکست؟ در ادامه به طور کامل به این سوال پاسخ داده خواهد شد.

طبق نظر DisplayMate آیفون 5 بهترین نمایشگر تلفن‌های هوشمند و به طور کل وسایل قابل حمل را دارد و تنها به آیپد جدید (آیپد ۳) این نبرد را واگذار کرده است. وب‌سایت DisplayMate در زمینه کالیبره کردن نمایشگر و آزمایش و بررسی آن‌ها همانند یک استاندارد می‌ماند و تقریبا همه اهل فن آن را قبول دارند. بنابراین نتیجه این آزمایش به نظر شخصی اینجانب ارتباطی ندارد و تنها نظر کارشناسی وب سایت حرفه‌ای DisplayMate است.

حال این سوال پیش می‌آید که معیار یک نمایشگر خوب از دید این وب سایت چیست؟ مگر کنتراست گلکسی اس 3 هزاران بار بیشتر از نمایشگر آیفون نیست، پس چگونه آیفون 5 را بهتر دانسته‌اند؟

معیار اول: میزان قابل خواندن بودن زیر نور آفتاب

اولین معیاری که از دید DisplayMate برای تشخیص نمایشگر بهتر اهمیت دارد، میزان واضح بودن تصویر در زیر نور آفتاب است. به همین منظور کنتراست واقعی این 3 نمایشگر(گلکسی اس 3 ، آیفون 5 و آیفون 4) را در زیر نور شدید آفتاب اندازه گیری کرده‌اند. در این آزمایش آیفون 5 کنتراست 121 را بدست آورد که یک رکورد در آزمایشات این وب‌سایت به حساب می‌آمد. گلکسی اس 3 عددی بین 45 تا 57 را بدست آورد و آیفون 4 نیز عدد مناسب 77 را کسب نمود.

البته برخی بر این باورند که سیستم مدیریت انرژی گلکسی اس 3 موجب کم بودن حداکثر روشنایی و کنتراست نمایشگر است. طبق اندازه‌گیری انجام شده حداثکر روشنایی گلکسی اس 3 بین 224 تا 283 شمع بر متر مربع است در صورتی که حداثکر روشنایی آیفون 5 در تمام شرایط 556 شمع بر متر مربع و در آیفون 4 در حدود 541 شمع بر متر مربع است.

 

گوشی موبایل,گوشی آیفون 5,پوشی سامسونگ گلکسی اس 3,پوشی آیفون 4

 

معیار دوم: میزان انعکاس نور

یکی از مواردی که در کیفیت تجربه کاربر از مشاهده نمایشگر اهمیت دارد، میزان انعکاس نور آن می‌باشد. آیفون 5 در این مورد نیز رکورد خیلی خوبی به جا گذاشته است. این تلفن هوشمند تنها 4.6 درصد از نور از جهات مختلف را منعکس نموده (بهترین عدد بدست آمده در این وب‌سایت 4.4 درصد است) در صورتی که گلکسی اس 3 که خود یکی از بهترین‌ها در این زمینه بوده، 5 درصد از نور را منعکس کرده است.

 

گوشی موبایل,گوشی آیفون 5,پوشی سامسونگ گلکسی اس 3,پوشی آیفون 4

 

آیفون 4 نیز عدد نامناسب 7 درصد را بدست آورد. هم گلکسی اس 3 و هم ایفون 5 به دلیل یکپارچه بودن شیشه و پنل نمایشگر این اعداد خوب را بدست آوردند. اگر بخاطر داشته باشید یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های لومیا ۹۲۰ نوکیا، فناوری PureMotion  نمایشگر آن است که براساس اعلام نوکیا بازده بسیار خوبی میزان انعکاس نور دارد، اما از آنجایی که هنوز این تلفن وارد بازار نشده، امکان مقایسه آن وجود نداشته است.

 

گوشی موبایل,گوشی آیفون 5,پوشی سامسونگ گلکسی اس 3,پوشی آیفون 4

 

معیار سوم: دقت در تولید رنگ‌ها

ایراد جالبی که به گلکسی اس 3 و کلا به نمایشگر AMOLED گرفته می‌شود این است که رنگ‌ها در این نوع از نمایشگرها بصورت اشباع شده و غیرواقعی نمایش داده می‌شوند. علت آن داشتن Color Gamut یا گستره رنگی بزرگتر از استاندارد است، و به همین دلیل رنگ‌ها طبیعی به نظر نمی‌رسند. البته بیشتر بودن گستره رنگ یک عیب نیست، و سازندگان نمایشگر آرزوی این اتفاق را سال‌ها داشته‌اند. چیزی که در این میان مشکل ایجاد نموده ROM و نرم‌افزار کنترل کننده است که باید وظیفه مدیریت تولید رنگ را بر عهده داشته باشد. به خاطر دارم که در گلکسی نوت زمانی که نمایشگر را در یکی از حالات Standard و یا Movie قرار می‌دادم این مشکل حل می‌شد و رنگ‌ها همانند LCD طبیعی به نظر می‌رسیدند. با این حال باید دید که سامسونگ چه راه‌حلی برای این مشکل نسبتا کوچک دارد. این شرکت می‌تواند قبل از مرحله نهایی و بسته بندی محصول به راحتی نمایشگر این تلفن هوشمند قدرتمند را کالیبره کند.

 

 

گوشی موبایل,گوشی آیفون 5,پوشی سامسونگ گلکسی اس 3,پوشی آیفون 4

 

گلکسی اس 3 با گستره رنگ اولیه خود (بدون تغییر در تنظیمات) 139 درصد از استاندارد sRGB را پوشش داد ، آیفون 5 عدد 104 درصد را نشان داد و آیفون 4 عدد نا امیدکننده 64 درصد را بدست آورد. نمایشگر ایده‌آل نمایشگری است که ۱۰۰ درصد sRGB را پوشش دهد هر چند میزان پوشش از ۱۰۰ درصد بیشتر شود رنگ‌ها اشباع شده می‌شوند و هر چه از این میزان کمتر شود طیف و گستره رنگ کاهش می‌یابد. این اعداد نشان دهنده این هستند که گلکسی اس 3 رنگ‌ها را اشباعتر نشان می‌دهد که مناسب نیست، اما با تکنیک‌های نرم‌افزاری قابل حل است. نمایشگر آیفون 5 دقت بسیار بالایی در تولید رنگ دارد و تقریبا رنگ‌ها را آنگونه که هست نشان می‌دهد، کاری که کاربران حرفه‌ای با ساعت‌ها کالیبره کردن مانیتور حرفه‌ای خود بدست می‌آورند از همان ابتدا در آیفون 5 تنظیم شده است. و در نهایت درصد بدست آمده توسط آیفون 4 به معنای قادر نبودن نمایشگر آن در تولید بخشی از طیف رنگها را نشان می‌دهد.

معیار چهارم: مصرف انرژی

در این معیار LCD آیفون بسیار بهتر عمل کرده است و در جدول زیر می‌توانید نتایج بدست آمده را مشاهده کنید.

 

گوشی موبایل,گوشی آیفون 5,پوشی سامسونگ گلکسی اس 3,پوشی آیفون 4

 

این معیار شاید برای موبایل اهمیت حیاطی نداشته باشد، اما به دلیل اینکه سعی شده بی‌طرفانه تمام جنبه‌ها بررسی شود از این معیار نیز نام برده شده است. وب‌سایت‌های CNET و Exteremetech به این معیار و معیار قبلی نپرداخته‌اند.

معیار پنجم: زاویه دید

زاویه دید مناسب یک برتری بی چون و چرای OLED بر LCD می‌باشد. هر چقدر هم که LCD از پنل پیشرفته‌ای استفاده کند، باز هم نمی‌تواند به اعداد و ارقام OLED در این معیار نزدیک شود. در جدول زیر می‌توانید به راحتی این مقایسه را مشاهده کنید. اما نکته‌ای که در زاویه دید OLED مشکل ایجاد نموده است، تغییر رنگ‌ها در زاویای مختلف است. در واقع یک نمایشگر با زاویه دید خوب، باید علاوه بر حفظ روشنایی تصویر، رنگ‌ها را نیز بادقت نمایش دهد، که آیفون در این مورد بهتر عمل نموده است. هر چند به نظر اینجانب که از هر دو این موبایل‌ها استفاده نمودم باید LCD در تمام زوایا آزمایش شود، چرا که در هر زاویه به یک رنگ متمایل می‌شود، اما در OLED تفاوت آنچنانی بین جهت و زوایای مختلف وجود ندارد.

 

گوشی موبایل,گوشی آیفون 5,پوشی سامسونگ گلکسی اس 3,پوشی آیفون 4

 

جمع بندی:

پس از عرضه آیفون،‌ انتقادهای بسیاری در مورد این تلفن مطرح شد، اما در کنار این انتقادها، بسیاری از امکانات آن نیز مورد تقدیر قرار گرفت. در این مقاله مشاهده کردیم که یکی از این مشخصه‌ها که به موفقیت این محصول کمک بیشتری خواهد کرد، نمایشگر آن است. در تمامی تست‌ها به جز زاویه دید آیفون 5 پیروز میدان بوده است. این به این معنا نیست که گلکسی اس 3 در این نبرد شکست خورده است. زیرا تنها معیارهای انتخاب مصرف کننده، برنده اصلی را مشخص خواهد کرد. DisplayMate استاندارد صنعت نمایشگر می‌باشد و نباید به این سادگی از کنار آن گذشت. در هر صورت می توان گفت که نمایشگر آیفون 5 یک پیشرفت چشمگیر نسبت به نسخه قبلی خود داشته است.

وب‌سایت DisplayMate جمع بندی خود را در یک جدول به صورت زیر بیان نموده است:

این جدول نشاندهنده ارزیابی کلی ما از نمایشگر این سه محصول بر اساس اندازه‌گیری‌های انجام شده در لابراتوار است.  آیفون 5 با اختلاف چشمگیری نسبت به گلکسی اس 3 و آیفون 4 برتری داشته است.

گوشی موبایل,گوشی آیفون 5,پوشی سامسونگ گلکسی اس 3,پوشی آیفون 4

 

منبع:zoomit.ir

 


ویدیو مرتبط :
مقایسه و بررسی تخصصی آیفون 6 و گلکسی اس 5

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مقایسه فنی گلکسی اس ۴ با اچ تی سی وان و آیفون ۵



گلکسی اس ۴,اچ تی سی وان,آیفون ۵

مقایسه فنی گلکسی اس ۴ با اچ تی سی وان و آیفون ۵
با نمایش فنی گلکسی اس 4، بازار مقایسه های فنی بین گوشی ها شروع شده تا کاربران قبل از خرید دستگاه مورد نظرشان، تصمیمی درست بگیرند.
در اینجا مقایسه بین سه دستگاه گلکسی اس 4 سامسونگ با اچ تی سی وان که هر دو هنوز بدست مصرف کننده نرسیده اند، با آیفون 5 انجام می دهیم:
-از لحاظ قیمتی بر اساس کمپانی مخابراتی عرضه کننده آیفون گرانتر از اچ تی سی است اما چون هنوز پیشنهاد عرضه اس 4 مطرح نشده می توان گفت آیفون 5 فعلا گرانترین است.
-نمایشگر اس 4 پنچ اینچی بوده و اچ تی سی وان 4.7 و آیفون 4 اینچی و البته فناوری رتینا که تصویر بهتری را می دهد.
- پردازنده های چهار هسته ای اچ تی سی و گلکسی اس 4 بالاتر از دو هسته ای اپل است.
-جنس بدنه اس 4 پلاستیکی بوده ولی اچ تی سی و آیفون آلومینیوم و شیشه است.
-دوربین جلوی گلکسی قوی تر است که 2 مگاپیکسلی است.
-همینطور دوربین اصلی گلکسی اس 4 سیزده مگاپیکسلی است ولی اچ تی سی 4 و اپل نیز 8 مگاپیکسلی است.
- از لحاظ ضبط ویدئویی هر سه 1080 بوده و 30 فریم در ثانیه رکورد می کنند.
-وای فای اچ تی سی و گلکسی اس 4 ، استانداردهای بیشتری را پشتیبانی می کند.
-هر سه صدای دستیار دارند که به جرات می توان گفت سیری اپل یک سر و گردن بالاتر از بقیه است.
-در بین سه گوشی فقط گلکسی اس شارژر بی سیم دارد.
-باطری لایف گلکسی هر چند ظاهرا 2600mAH است اما هنوز نیامده تا در مورد آن قضاوت کرد. ولی آیفون 5 باطری معرکه ای دارد.
-آیفون با 112 گرم سبک تر از بقیه است.
-از لحاظ اندازه یکی چاق و یکی لاغر و قد دراز است اما آیفون 5 از بقیه کوتاهتر است.

گلکسی اس ۴,اچ تی سی وان,آیفون ۵

در مجموع باید منتظر شد تا در عمل سامسونگ و اچ تی سی را دید و تست کرده تا بعدا قضاوت کنیم.

منبع:khabaronline.ir