دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

معنی و مفهوم علائم روی ظروف یکبار مصرف را می دانید ؟



 

علائم ظروف یکبار مصرف , ظروف یکبار مصرف

 

یک کارشناس تغذیه، علائم و مشخصات انواع ظروف بهداشتی یک‌بار مصرف را اعلام کرد.

 

معمار کارشناس غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: مصرف كنندگان باید به علامات اختصاری مانند PE ،PP یا PS كه در كف ظروف حك شده است، توجه كنند.

 

وی در ادمه گفت: این علائم نشان دهنده این است كه :

 

اولا تولید كننده ظروف سعی در اطلاع رسانی به مصرف كننده از نظر نوع كاربرد ظروف دارد.

 

ثانیا هر یك از این علائم نشانگر نوع مصرف و كاربرد ظروف یك‌بار مصرف است.

 

این کارشناس آزمایشگاه در ادامه انواع ظروف یک‌بار مصرف و کاربرد آن‌ها گفت :

 

ظروف پلی اتیلنی (PE) سفید رنگ برای بسته بندی و نگهداری روغن، سركه و محصولات لبنی (شیر و دوغ) و مواد غذایی با حرارت بالا و مرطوب مناسب است.

 

بر اساس این گزارش، استفاده از ظروف پلی پروپیلنی (PP) سفید رنگ برای بسته بندی محصولات لبنی ( ماست، خامه، پنیر ) و همچنین زیتون و مواد غذایی با حرارت بالا و مرطوب بلامانع بوده و اخیرا در جهان به جای لیوان‌های یك‌بار مصرف شفاف از لیوان‌های پلی پروپیلنی استفاده می‌شود.

 

وی در ادامه افزود: ظروف پلی استایرنی شفاف كه به نام(GPPS) نیز معروف است برای تولید لیوان و ظروف یك‌بار مصرف فقط برای مواد غذایی در دمای معمولی توصیه می‌شود ولی نمی‌توان از آن برای نوشیدنی‌های داغ (چای، شیركاكائو و قهوه ) و مواد غذائی با حرارت بالا استفاده کرد.

 

معمار در خصوص ظروف پلی استایرنی شفاف خاطر نشان کرد: از گرم كردن مواد غذایی در این ظروف در مایكروفر خودداری شود.

 

همچنین ظروف پلی استایرن كریستال برای بسته بندی روغن‌های خوراكی، مارگارین و تمامی محصولاتی كه لایه خارجی آن‌ها چربی بوده و در تماس با بسته بندی است، ممنوع است.

 

این کارشناس آزمایشگاه در ادامه گفت: ظروف پلی استایرنی فوم دار (EPS) و ظروف پلی استایرنی سفید رنگ (HIPS) نباید برای بسته بندی آن دسته از مواد غذایی (خوراكی و آشامیدنی ) كه در زمان پرشدن، نگهداری یا مصرف دما بالاتر از 65 درجه سانتی گراد دارند، استفاده شود.

 

منبع :bornanews.ir


ویدیو مرتبط :
فیلم ظروف گیاهی یکبار مصرف شرکت ظروف سبز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علامتهای روی ظروف یکبار مصرف نشانه چیست؟



راهنمای خرید ظروف یکبار مصرف, انواع ظروف یکبار مصرف


در ماه مبارک رمضان، استفاده از شیرینجات و مواد غذایی از قبیل آش و حلیم در جامعه رونق خاصی پیدا می‌کند که ضروری است نکاتی را در این خصوص رعایت نمود. یکی از این نکات ظروفی است که در هنگام خرید آش و حلیم جهت حمل این مواد غذایی استفاده می‌شود.

استفاده از ظروف پلیمری یا به اصطلاح یک‌بار مصرف پلاستیکی به چند دلیل از قبیل استفاده آسان، صرفه‌جویی در زمان و رعایت بهداشت در زندگی مردم نقش گسترده‌ای پیدا کرده است. البته یکی از ایرادهای استفاده از این ظرف‌ها، آلودگی محیط زیست به دلیل قابل بازیافت نبودن این ظرف‌ها است.

استفاده از این ظرف‌ها می‌تواند در سلامت فرد اثر زیادی داشته باشد. استفاده از ظرف‌های یک‌بار مصرف نامناسب، عارضه‌های بسیاری به همراه خواهد داشت.

ظرف‌های یک‌بار مصرف انواع زیادی دارند که برای هر نوع غذا یا نوشیدنی باید از ظرفی که برای آن نوع ماده غذایی ساخته شده استفاده کرد. مصرف‌کنندگان ظرف‌های یک‌بار مصرف باید به نشان‌های اختصاری که در کف ظرف نقش بسته، توجه کنند. مانند PP یا PS که نشان‌دهنده جنس ظرف و در نهایت بیان‌گر نوع مصرف و کاربرد آن ظرف است.

نیاز است مصرف‌کنندگان با علایمی که در کف ظروف یک‌بار مصرف حک شده‌اند آشنایی داشته باشند، یکی از این علایم PP یا ظروف "پلی‌پروپیلن” است که برای جابه‌جایی فرآورده‌های غذایی داغ از قبیل آش و حلیم با دمای بالاتر از 70 درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شود. همچنین برای بسته‌بندی فرآورده‌های لبنی مانند ماست، خامه و پنیر نیز استفاده می‌شود.

ظروف با علایم PS یا ظروف "پلی‌استایرن” تنها برای فرآورده‌های غذایی در دمای عادی و کمتر از 70 درجه سانتی‌گراد توصیه می‌شوند و نمی‌توان از آن برای نوشیدنی‌های داغ مانند چای، شیر و قهوه، فرآورده‌های غذایی با دمای بالا  و فرآورده‌های خوراکی چرب مانند کره و مارگارین استفاده کرد.

منبع : isna.ir