دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

معمای دره مرگ حل شد



اخبار,اخبار علمی , دره مرگ

 

اخبار علمی - معمای دره مرگ حل شد

دانشمندان در نهایت توانستند معمای سنگ‌های متحرک دره مرگ را که بدون دخالت دست روی بستر مسطح دریاچه خشکیده این دره حرکت کرده و از خود ردی به جا می‌گذارند را حل کنند.

براساس گزارش BBC، تاكنون برای توضیح این معما میدان از پدیده‌هایی مانند مغناطیسی زمین گرفته تا خزه‌ها و حتی دست‌های نامرئی و موجودات فضایی مطرح شده بودند.

توریست‌های این منطقه از دیرهنگام تاكنون با دیدن قطعات بزرگ سنگ كه روی سطح شنی بستر دریاچه خشكیده دره مرگ حركت كرده و ردی از حركتشان را به دنبال داشتند،‌در شگفت بوده‌اند. اما اكنون دو محقق اعلام كرده‌اند سنگ‌ها كه گاه بسیار بزرگ و سنگین هستند، در روز‌های آفتابی و بادی روی سطحی بسیار باریك و نازك از یخ حركت می‌كنند.

محققان این پدیده را یخ‌رانی نامیده‌اند. به گفته محققان نكته شگفت‌انگیز درباره پدیده رانش سنگ‌ها روی لایه یخ این است كه در منطقه‌ای كه میانگین بارش باران در آن سالانه دو اینچ است، سنگ‌ها می‌توانند تحت تاثیر پدیده‌ای حركت كنند كه معمولا در مناطق قطبی دیده می‌شوند.

دانشمندان كاملا تصادفی موفق به كشف این پدیده شدند،‌ زمانی كه درحال مطالعه روی پدیده سنگ‌های لغزان بودند. طی این پروژه محققان دریافتند سنگ‌ها در ماه دسامبر حركت می‌كنند. پیش از این گفته می شد در ماه‌های سرد لایه‌های ضخیم یخی زیر سنگ‌ها تشكیل شده و در حین ذوب شدن آنها را به جلو می‌راند. اما اكنون محققان دریافته‌اند كه لایه‌های نازك یخی در زیر سنگ‌ها بستری لغزنده را ایجاد كرده و باد به راحتی سنگ‌ها را حركت می‌دهد.

محققان با تصویربرداری طولانی مدت از سنگ‌های دره مرگ دریافتند این سنگ‌ها با وزیدن بادی به سرعت 16 كیلومتر بر ساعت دو تا 6 متر در دقیقه حركت می‌كنند.
اخبار علمی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
معمای مرگ عسل بدیعی!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معمای پرواز مرگ مالزی حل شد


نخست وزیر مالزی گفت: به خانواده های مسافران هواپیمای گمشده اطلاع داده شده است پرواز این هواپیما در جنوب اقیانوس هند به پایان رسید.

عصر ایران: نخست وزیر مالزی گفت: به خانواده های مسافران هواپیمای گمشده اطلاع داده شده است پرواز این هواپیما در جنوب اقیانوس هند به پایان رسید.

رویترز گزارش داد؛ نجیب عبدالرزاق در کنفرانس خبری در کوآلالامپور گفت: هواپیمای گمشده در جنوب اقیانوس هند سقوط کرده است.

وی افزود: هیج یک از مسافران هواپیمای گمشده نجات نیافته اند. ما این موضوع را به خانواده مسافران اطلاع داده ایم.

 یک فروند هواپیمای مسافربری مالزی با 239 سرنشین روز 8 مارس در مسیر کوالالامپور به پکن در کمتر از یک ساعت از آغاز پرواز، از صفحه رادارها ناپدید شد. جستجو از آن زمان تاکنون برای یافتن این هواپیما ناموفق بود اما هم اکنون مشخص شده است این هواپیما در جنوب اقیانوس هند سقوط کرده است.

 به تازگی استرالیا، چین و فرانسه از کشف اشیایی در جنوب اقیانوس هند خبر دادند که احتمالا با هواپیمای ناپدید ده ارتباط داشتند.