دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

معروف ترین هکرها را بشناسید


دنیای تکنولوژی هر لحظه در حال پیشرفت است و با پیدایش یک صنعت یا علم جدید بلافاصله محصولی علیه آن عرضه می‌شود. با پیشرفت دنیای کامپیوترها و آغاز نسل اول ارتباط‌های شبکه‌ای کم‌کم نفوذ و هک شکل گرفت. امروز قصد داریم تا نگاهی به هک و تاریخچه آن بیندازیم.

وب سایت گجت نیوز - مبین محمدی: دنیای تکنولوژی هر لحظه در حال پیشرفت است و با پیدایش یک صنعت یا علم جدید بلافاصله محصولی علیه آن عرضه می‌شود. با پیشرفت دنیای کامپیوترها و آغاز نسل اول ارتباط‌های شبکه‌ای کم‌کم نفوذ و هک شکل گرفت. امروز قصد داریم تا نگاهی به هک و تاریخچه آن بیندازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

قبل از هر چیز بهتر است که معنی اصلی و لغوی کلمه هک را بدانیم، دانشنامه آنلاین ویکی‌پدیا کلمه هک را سود بردن از یک روش هوشمندانه و سریع برای حل یک مشکل کامپیوتری معنی کرده است، البته در گفتگوهای امروزی هک به معنی نفوذ به یک سیستم رایانه‌ای است. این کلمه در لغتنامه ادبیات به معنای سوراخ است. از طرفی دیگر، برخی از افراد عمل هک را یک جادوی بزرگ با ترکیب دانش برنامه‌نویسی و کامپیوتر می‌دانند.

تاریخچه هک: آنچه که در دنیای هک گذشته است

حال هکر کیست؟ به کسی که عمل هک را انجام می‌دهد هکر می‌گویند، هکر با داشتن دانش برنامه نویسی و گاهی اوقات برنامه‌های خاص که اغلب خودشان طراحی می‌کنند به یک سیستم رایانه‌ای نفوذ می‌کنند و از اطلاعات موجود در آن سیستم استفاده می‌کنند. البته هکرها به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند که بعدا با آن‌ها آشنا خواهید شد.

اگر قصد داشته باشیم که به تاریخچه این دانش نگاه کنیم، باید اعلام کنم که هک و نفوذ به سیستم تاریخچه دقیقی ندارند و از همان روز اولی که یک کامپیوتر کار می‌کرد، روز بعد هک شد و کم کم با پیشرفت شبکه‌های کامپیوتری گروه‌های هکر شکل گرفت، همچنین جرائم اینترنتی آغاز شد. چندی پیش در سال نامعلومی که هنوز جزئیاتی درباره آن مشخص نشده شرکت MIT مورد حمله یک گروه هکر قرار گرفت، این گروه جوانانی تحصیل کرده بودند و جرائم زیادی در آن زمان مرتکب شدند، البته هیچ‌وقت مجازات نشدند.

تاریخچه هک: آنچه که در دنیای هک گذشته است

به هر حال این روزها دنیای مجازی بسیار پرخطر شده و هر لحظه امکان دارد که یک هکر قدرتمند به رایانه شما نفوذ کرده و از اطلاعات شما سوءاستفاده کند.



انواع هکرها و نحوه‌ی هک کردن آن‌ها

هکرها به چهار دسته کلی کله سفید، کلاه مشکی، کلاه خاکستری و کلاه صورتی تقسیم می‌شوند که معمولا کارهای متفاوتی نسبت به یکدیگر انجام می‌دهند.

تاریخچه هک: آنچه که در دنیای هک گذشته است

  • هکرهای کلاه سفید: به هکرهایی گفته می‌شود که کارهای مفید انجام می‌دهند و اغلب شناخته شده‌اند، به عبارت دیگر این دسته از هکرها مرتکب هیچ خلافی نمی‌شوند و بیشتر وقت‌ها برای دولت کار می‌کنند. برای مثال این هکرها، نقص‌های موجود در سیستم امنیتی را پیدا کرده و از ورود دیگر هکرها به آن جلوگیری می‌کنند.
  • هکرهای کلاه مشکی: این هکرها دقیقا ضد هکرهای کلاه سفید هستند، هکرهای کلاه مشکی خرابکاری را بیشتر از هر چیز دوست دارند و تقریبا همیشه پس از سرقت اطلاعات به رایانه قربانی صدمه می‌زنند. استفاده از آنتی ویروس‌ها بهترین راه برای مقابله با این نوع هکرها است که البته همیشه پاسخگو نیست.
  • هکرهای کلاه خاکستری: به این نوع هکرها اصطلاحا واکر هم گفته می‌شود و هدف اصلی آن‌ها تفریح است، کار این نوع هکرها فقط دزدیدن اطلاعات کاربر روی رایانه بوده و به سیستم قربانی هیچ صدمه‌ای وارد نمی‌کنند. تفاوت عمده ین نوع هکرها با انواع هکر در این است که فقط برای اطلاعات با ارزش عملیات نفوذ را انجام می‌دهند.
  • هکرهای کلاه صورتی: این دسته از هکرها معمولا دانش برنامه نویسی ندارند و اغلب با برنامه‌های خریداری شده و اسکریپت‌ها موجود در اینترنت خودنمایی می‌کنند، از آنجا که این هکرها همیشه به دنبال خودنمایی هستند، خود را در جمع‌های مختلف معرفی می‌کند و گاهی اوقات دیگر هکرها به فکر در دام انداختن هکرهای کلاه صورتی می‌افتند.معروف‌ترین هکرهای دنیا



استیو وزنیاک


تاریخچه هک: آنچه که در دنیای هک گذشته است

استیو وزنیاک یکی از برترین‌های دنیای هک است، استیو یکی از موسسان اصلی شرکت اپل بوده که فعالیت عمده او در اپل 2 انجام می‌شد او در کنار استیو جابز شرکت اپل را تاسیس کردند و پس از تلاش بسیار توانستند اولین رایانه شخصی را تولید کنند. این دو، بخشی از نوجوانی خود را به‌عنوان هکر زندگی کرده‌اند و از فعالیت عمده آن‌ها می‌توان به ساخت جعبه آبی اشاره کرد. این جعبه تماس تلفنی از راه دور را به‌صورت رایگان امکان‌پذیر می‌کرد.



تیم برنزلی


تاریخچه هک: آنچه که در دنیای هک گذشته است

تیم برنزلی مخترع و بنیانگذار دنیای پهناور وب ( World Wide Web ) است. وی دانشمند علوم رایانه بوده و ریاست کنسرسیوم وب جهان‌گستر است و تکامل وب را تحت نظر دارد. این شخص از دانش برنامه نویسی بسیار بلایی برخوردار است و قطعا برای کسی که خالق چیزی باشد نفوذ به آن، کارِ دشواری نیست.



لینوس توروالدز


تاریخچه هک: آنچه که در دنیای هک گذشته است

همان‌طور که می‌دانید بیشتر هکرها از سیستم عامل سورس باز لینوکس استفاده می‌کنند، جالب است بدانید که لینوس توروالدز یک مهندس فنلاندی آمریکایی است و سازنده هسته اصلی این سیستم عامل است. این شخص هم اکنون معمار ارشد پروژه لینکوس است و مدیریت کلی را بر عهده دارد.



ریچارد متیو استالمن


تاریخچه هک: آنچه که در دنیای هک گذشته است

این شخص در دنیای مجازی به‌عنوان یک هکر شناخته نشده است، اما با قدرت و دانش زیادی که در برنامه نویسی دارد، یک هکر ماهر به شمار می‌آید. ریچارد متیو استالمن از دسته هکرهای کلاه سفید بوده و با توجه به توانایی عظیم، تاکنون در دنیای آنلاین هیچ خرابکاری بزرگ یا کوچکی نداشته است و مانند هر هکر دیگری این عقیده را دارد که تمامی اطلاعات دنیا باید به اشتراک گذاشته شود.



دیوید اسمیت


تاریخچه هک: آنچه که در دنیای هک گذشته است

دیوید اسمیت خالق ویروس ملیسا است، البته ممکن است که نام این ویروس را شنیده باشید. ویروس ملیسا به‌گونه‌ای طراحی شده بود که از طریق ایمیل به سیستم هدف ارسال می‌شد و اطلاعات ناخواسته‌ای را به ایمیل فوق ارسال می‌کرد، این ویروس برای مدتی تمام شبکه پست الکترونیکی یا همان ایمیل را بدنام کرد.



رابرت تاپان موریس


تاریخچه هک: آنچه که در دنیای هک گذشته است

رابرت از هکرهای مشهور جهان بوده و هنوز هم درباره خرابکاری‌های قدیمی او در دنیای مجازی صحبت می‌شود. این هکر در سال 1988 میلادی ویروسی را طراحی کرد که نیاز به دانلود نداشت و فقط با باز کردن یک سایت به سیستم منتقل می‌شد و در مدت کوتاهی آن‌قدر تکثیر می‌شد که حافظه رم را آشغال می‌کرد. این شخص برای مدتی کل فضا اینرتنت را آلوده کرده بود و پس از دستگیری اعلام کرد که فقط قصد شوخی با یک فرد را داشته است.



ویلیام نپستر


هویت این هکر هنوز فاش نشده است اما بزرگ‌ترین خرابکاری او از کار انداختن کل شبکه اینترنت بود. چندین ساله پیش شرکت نوترون نسخه جدید آنتی‌ویروس خود را منتشر کرد و مدعی شد که می‌تواند از هر سیسمی محافظت کند، در شب همان روز پیغامی روی تمامی سیستم‌های شرکت نوترون با عنوان «لطفا حرف خود را پس بگیرید» به نمایش در‌آمد. نوترون به این پیغام هیچ توجهی نکرد و پس از چند ساعت به‌صورت کامل اینترنت کل دنیا قطع شد. ویلیام پس از وصل دوباره اینترنت اعلام کرد که هر لحظه بخواهد می‌تواند اینترنت جهان را دوباره قطع کند، لازم به ذکر است که تاکنون تنها 40 درصد از کل این ویروس شناخته شده و هنوز به‌صورت کامل پاکسازی نشده است.



نیکیتا کوزمین

تاریخچه هک: آنچه که در دنیای هک گذشته است

نیکیتا کوزمین یکی دیگر از هکرهای بزرگ جهان است، این شخص یکی از سه خالق ویروس گوزی است و جرائم رایانه‌ای بسیاری را مرتکب شده است. این ویروس از طریق فایل‌های پی دی اف به سیستم کاربران نفوذ می‌کند و اطلاعات آن را به منبع ارسال می‌کند. ویروس گوزی در سال 2007 شناسایی شد اما تا آن زمان میلیون‌ها دلار پول را از حساب‌های بانکی مختلف به سرقت برده شد. این شخص پس از دستگیری 6.9 میلیون دلار جریمه شد و همچنین به 37 ماه حبس محکوم شد. البته وی در شناسایی این ویروس به کارشناسان فدرال کمک بسیاری کرد و همین امر باعث بر تخفیف در زمان محکومیت این هکر بزرگ شد.



آیا هر سیستم قابل نفوذ است؟


هکرهای بزرگ‌تری از لیست بالا در دنیای مجازی وجود دارند که هنوز هیچ اطلاعاتی درباره آن‌ها منتشر نشده است، همچنین لیست منتشر شده تنها چند نفر از هکرهای مشهور جهان هستند و لیست بلندبالایی می‌توان تهیه کرد. معمولا هکرهای بزرگ بر این باورند که هیچ سیستمی امن نیست و هیچ چیز در این دنیا غیرقابل نفوذ نیست. با این حال هکرها توانایی نفوذ به هر سیستمی را دارند و خطر هرلحظه در کمین است. بهترین راه مقابله در برابر آن‌ها هم استفاده از فایروال‌های قوی است، که برای حرفه‌ای‌ها تاثیری ندارد، البته فایروال‌های سخت افزاری امنیت بیشتری دارند و از آن‌ها در مراکز بزرگ استفاده می‌شود. به هر حال همیشه خطر در دنیای دیجیتال وجود دارد و احتمال در دام افتادن هم بسیار زیاد است.


ویدیو مرتبط :
انیمیشن هکرها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معروف ترین ترک تحصیل کرده های جهان را بشناسید



معروف ترین ترک تحصیل کرده های جهان را بشناسید

در تمام دنیا یکی از راهها بالا رفتن از پله های موفقیت تحصیلات عالیه است اما هستند کسانی که با ترک تحصیل و شهرت خود خط بطلانی بر این پیش فرض کشیده اند .

گرچه ممکن است این نام ها یک استثنا باشند اما شرح موفقیت آنها نمایان گر این نکته است که تلاش و تمرکز و میل به موفقیت فقدان تحصیلات عالیه را در این افراد جبران کرده است .
نامهای زیر فهرستی از ترک تحصیل کردگانی هستند که در کار خود بسیار موفق شدند

هلی بری، هنرپیشه معروف آمریکایی در سال ۲۰۰۱ بخاطر بازی در فیلم "مهمانی هیولا" جایزه اسکار را دریافت کرد. او قبل از این‌که وارد دنیای هالیوود شود دو سال در دانشگاه کلیولند در رشته ژورنالیسم تحصیل کرد. پس از ترک تحصیل در چند رقابت "ملکه زیبایی" شرکت کرد و حتی به رتبه ششم نیز دست یافت.

استیو جابز، بنیان‌گذار شرکت اپل در سال ۲۰۱۱ درگذشت. او پس از پایان تحصیلات متوسطه تنها یک ترم در سال ۱۹۷۲ در دانشگاه پرتلند تحصیل کرد. جابز پس از ترک تحصیل حتی جایی برای خواب نداشت و پیش دوستانش می‌خوابید و با جمع‌کردن شیشه خالی و دریافت "گرویی" آن روزگار می‌گذراند. او پس از مدتی در شرکت آتاری شروع به کار کرد و در سال ۱۹۷۶ به همراه استیو وزنیاک شرکت اپل را تاسیس کرد.

ژولیان آسانژ ناشر، روزنامه‌نگار، برنامه‌ریز کامپیوتر، کنش‌گر اینترنت و یکی از بنیانگذاران سایت افشاگر ویکی لیکس بخاطر شغل پدر و مادرش تا پیش از ۱۴ سالگی ۳۰ بار شهر عوض کرد و به مدارس زیادی رفت. او از سال ۲۰۰۲ در رشته‌های فیزیک، ریاضی، فلسفه وعلوم عصب‌شناسی دانشگاه ملبورن استرالیا ثبت نام کرد، اما بالاخره در سال ۲۰۰۵ بدون کسب مدرک ترک تحصیل کرد.

کلودیا روت، یکی از رهبران حزب سبزهای آلمان و معاون رئیس مجلس این کشور پس از اخذ دیپلم دو ترم در دانشگاه مونیخ در رشته تئاتر تحصیل کرد. پس از ترک تحصیل در سال ۱۹۷۵ نخست با چند گروه تئاتری همکاری کرد و سپس مدیر برنامه یک گروه موزیک شد. او در سال ۱۹۸۵ نظرش به یک آگهی حزب سبزها در روزنامه جلب شد که بدنبال فردی برای پست "سخنگوی مطبوعاتی" فراکسیون حزب در مجلس بودند.

بیل گیتس وقتی در سال دوم رشته ریاضیات در دانشگاه هاروارد با کامپیوتر " Altair 8800" آشنا شد، تحصیلات را رها کرد. او شرکت مایکروسافت را بنیان‌ گذارد و میلیاردر شد. دانشگاه هاروارد ۳۲ سال پس از ترک تحصیل به بیل گیتس مدرک افتخاری داد.

وینسان ون گوگ، نقاش برجسته هلندی به مدت ۱۵ ماه در رشته علوم دینی در آمستردام تحصیل کرد. او پس از ترک تحصیل و پرداختن به نقاشی، سال‌ها بعد از این دوران به‌عنوان "وحشتناک‌ترین دوران زندگی‌" اش نام برد.

لئون تولستوی، نویسنده بزرگ روس در سال ۱۸۴۴ نخست تحصیلاتش را در رشته زبان‌های شرقی آغاز کرد و سپس به علوم قضایی روی آورد. تولستوی در سال ۱۸۴۷ ترک تحصیل کرد.

ریچارد گی‌یر، ستاره بزرگ سینما در اواخر دهه شصت میلادی با بورسیه در دانشگاه ماساچوست در رشته فلسفه تحصیل می‌کرد. او پس از دو سال در سال ۱۹۶۹ ترک تحصیل کرد.

برد پیت به مدت دو سال در دانشگاه میسوری در رشته ژورنالیسم درس خوانده است. درست قبل از آغاز امتحانات به غرب آمریکا رفت و اولین نقش کوچک خود در یک فیلم تبلیغاتی را ایفا کرد و حالا به یکی از بزرگترین ستاره‌های هالیوود تبدیل شده است.

گوئینت کِیت پالترو نمرات خوبی در مدرسه نداشت و با توصیه مایکل داگلاس، دوست خانوادگی‌شان به دانشگاه کالیفرنیا راه یافت. او پس از گذشت یک سال تحصیل در رشته تاریخ هنر ترک تحصیل کرد. او با بازی در فیلم‌های هفت، "اِما" و "درهای کشویی" سیر موفقی در سینما را آغاز کرد و بازی در فیلم "شکسپیر عاشق" جایزه اسکار و گلدن گلوب را برایش به ارمغان آورد.
اخبارگوناگون - دویچه وله/خبرآنلاین