دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

معرفی گل سیکلامن + شرایط نگهداری آن



گل سیکلامن, پرورش گل سیکلامن, نگهداری از گل سیکلامن

سیکلامن ایرانی یک گیاه بومی فلات ایران است

 

پرورش و نگهداری گل سیکلامن

نام علمی : CYCLAMEN PERSICUM

خانواده : PRIMULACEAE MYRSINACEAE  - پریمولاسه

بومی منطقه : اروپا و منطقه مدیترانه و از شرق به ایران و یک گونه در سومالی   

نامهای دیگر: sowbread ،sometimes ،confusingly ،Persian violet، نگونسار، سیکلمه

 

سیکلامن پرسیکوم:
اسم علمی گیاه نگونسار Cyclamen persicum ، از خانواده Primulaceae می باشد. این جنس دارای ۱۵ گونه مختلف از گیاهان غده دار است که به صورت وحشی در کشورها و جزایر مدیترانه ای یافت می شود. گونه موردنظر ما، بومی کشورهای شرقی مدیترانه ای و ایران است. نام سیکلامن در هر منابعی که ذکر شده پسوند پرسیکوم Persicum یعنی ایرانی را به همراه دارد. سیکلامن یک گیاه ملی و ارزشمند ایرانی است.

 

انواع گونه های گل سیکلامن, پرورش گل سیکلامن,گل سیکلامن

سیکلامن یک گیاه زمستان گل است

 

گونه های سیکلامن عبارتند از:

1.سیکلامن ایرانی؛ 2.سیکلامن پرورشی؛ 3.سیکلامن پات پنت (گلدانی).
سیکلامن ایرانی یک گیاه بومی فلات ایران است. شکل اولیه این گیاه در جنگل های شمال ایران از چالوس تا لاهیجان دیده می‌شود، و نیز در بعضی از جنگل‌های استان گلستان پراکنده است. ارتفاع آن به ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر می رسد. گلهای آن معمولا در اوایل بهار ظاره می شوند.

 

سیکلامن برگهای کروی، قلمی شکل و سبز تیره دارد. در بعضی واریته ها لکه های سفید رنگ روی برگها به چشم می خورد. گلهای معطری به طول ۵/۲ تا ۳ سانتی متر و به رنگ صورتی، قرمز، ارغوانی و سفید دارد.

 

سیکلامن یک گیاه زمستان گل است و با توجه به ارزش و اهمیت گیاهان زمستان گل یا پات پلنت های زمستانه این گیاه جایگاه خوبی در ایران برای تولید، پرورش و صادرات به کشور های متقاضی دارد. سیکلامن گیاه وسیع‌الرشد اما کند رشد بوده و نیاز به یک دوره نسبتاً طولانی برای گل دهی و ورود به فاز زایشی دارد. هم‌چنین این گیاه در تمام مراحل رشد تا زمان گل‌دهی احتیاج به مراقبت ویژه دارد.

 

تعداد بسیار زیاد شاخه های گل دهنده‌ی این گیاه از ویژگی‌های انحصاری آن می‌باشد. سیکلامن جزء معدود گیاهانی است که بیش از 80 شاخه گل در هر بوته تولید می کند، که این شاخه های گل یکی از پتانسیل های قابل توسعه و قوی در راه بهبود کیفیت و توسعه کشت و کار این گیاه محسوب می شود.

 

پرورش گل سیکلامن,گل سیکلامن, نگهداری از گل سیکلامن

ارتفاع سیکلامن  به ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر می رسد

 

ارقام وحشی سیکلامن پنج گلبرگ دارند، گل برگ واژگون به رنگ‌های صورتی، بنفش و سفید می‌باشد. اما ارقام پرورشی دارای برگ های بسیار درشت و متنوع بوده و برای مدت طولانی به گل می‌روند. در ارقام وحشی گل دهی برای مدت کوتاهی است که در هر بار تعداد محدودی گل تولید می‌شود. اما در ارقام پرورشی دوره‌ی گل‌دهی تا زمانی که درجه حرارت وضعیت مطلوبی دارد، وجود دارد.

 

شرایط نگهداری گل سیکلامن

- گیاه سیکلامن به نور متوسط، هوای خنک تا کمی گرم، خاک همیشه خیس، رطوبت هوای عادی و خاک کمی اسیدی، احتیاج دارد.
- کود مورد نیاز گیاه سیکلامن را میتوان به میزان ۳ گرم در لیتر، هر هفته یکبار در تابستان و دو هفته یکبار در زمستان مورداستفاده قرار داد.
- مخلوطی از خاک برگ و ماسه برای رشد گل سیکلامن مناسب است.

 

- در مراحل مختلف رشد رویشی گیاه سیکلامن، نیازهای تغذیه ای متفاوتی برای سیکلامن‌ها وجود دارد. در مراحل اولیه رشد تا 8 برگی افزودن ppm 200 نیتروژن و ppm 150 پتاسیم بطور ثابت به آب آبیاری هر هفته توصیه شده است. در زمان گل‌دهی نیز مقدار نیتروژن به ppm 100 تقلیل و مقدار پتاسیم به حدود ppm 200 افزایش یابد. بنابراین اهمیت مواد غذایی مخصوصاً ماکروالمنت‌ها (پرمصرف‌ها) Macroelements در رشد این گیاه بارز است.

 

- از نکات قابل توجه در پرورش سیکلامن حفظ و نگهداری آن از باکتری ها و عوامل قارچی است. سیکلامن‌های مبتلا به برخی از آلودگی های باکتریایی دچار مرگ برگی خواهند شد. لذا پیشگیری از چند طریق صورت می‌گیرد :

- استریل کردن خاک

- مجزا بودن گلخانه

- جلوگیری از تردد بی مورد کارگران در گلخانه

 

تکثیر گل سیکلامن

تکثیر سیکلامن، نیاز به تحمل سختی فراوان دارد. اگر بذرهای این گیاه را در آخر تابستان بکارید در اواخر پاییز و اوایل دی ماه سال آینده گل خواهد داد. و یا هر زمانی از اواخر بهار تا تابستان اقدام به کاشت بذر کنید، تقریبا ۱۵ ماه بعد به گل خواهد نشست. بذرها را در سینی بذر یا ظرف کم عمق ، حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه بکارید. و به آرامی روی آنها را بپوشانید و دما را ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد نگاه دارید تا شروع به روییدن کنند. بذرها باید در تاریکی بمانند و جوانه ها باید یک جور و یک اندازه باشند. به محض رویش جوانه ها آنها را در شرایط سیکلامن از هوای خفه و مرطوب متنفر است.

 

گل سیکلامن,نگهداری از گل سیکلامن,پرورش گل سیکلامن

تکثیر سیکلامن، نیاز به تحمل سختی فراوان دارد

 

سیکلامن ایرانی دارای بذر های سیاه رنگ، ریز و زاویه دار است و در یک بستر بسیار سبک، نرم و کم عمق کشت می شوند. با انجام مراقبت های اولیه حدود 28 تا 35 روز بعد جوانه می زند. اولین گیاه جوانه زده بذری، برگ ریز بشکل یک برگ کوچک اولیه یا یک غده بسیار ظریف، کوچک و کم رنگ با ریشه ظریف دارد. تمام اندام های گیاه نیاز به مراقبت دارند تا یک سیکلامن غده‌دار و پر گل پرورش یابد.

 

بعد از این مرحله، گیاهان یک برگی را به گلدان‌های استکانی انتقال می دهند. زمانی که گیاه چهار برگی دارای غده‌ی گیاهی رشد یافته و آماده برای انتقال به گلدان بزرگتری باشد شکل برگ ها بتدریج از حالت اولیه خارج شده و برگ ها به طرف کامل شدن و توسعه یافتن پیش می روند. در مرحله هشت برگی، یک بار دیگر گیاهان را به گلدان هایی با قطر حدود 15 سانتیمتر که در اصطلاح باغبانی گلدان های خیاری گفته می‌شوند، منتقل می کنند.

 

این مرحله که مصادف با ماه 14 و 15 زندگی گیاه می‌باشد بتدریج شرایط برای به گل رفتن گیاه آماده می‌شود. در طی مرحله رویشی، مواد غذایی کافی بخصوص نیتروژن و پتاسیم ضروری است. در 6 هفته قبل از گل دهی درجه حرارت محیط پرورشی باید در حدود 12 تا 15 درجه سانتی‌گراد باشد تا جوانه های گل در حدود ماه‌های آذر تا دی ظاهر شوند.
منبع : nargil.ir


ویدیو مرتبط :
آشنایی و راهنمای نگهداری از گل سیکلامن (گل نگونسار)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برای بهتر نگهداری از گل وگیاهان منزلتان



نور کافی برای گل

نور کافی برای گلخانه :


همانطور که می دانیم گیاهان احتیاج به نور خورشید دارند . در تابستان اگر نور خورشید مستقیم به گیاهان بخورد ، باعث از بین رفتن آنها می شود . برای رفع این مشکل کمی خاک را با آب مخلوط کنید و روی شیشه گلخانه خود بریزید . در زمستان نیز با آمدن باران مخلوط آب و خاک شسته شده و نور کافی به گل ها می رسد .

آب آکواریوم

از چه آبی برای آبیاری استفاده کنیم :


1- به دلیل وجود کلر در آب لوله کشی بهتر است از ریختن آب لوله کشی برای آبیاری استفاده نکنیم . بلکه 3-2 ساعت آب را در محیط خانه قرار داده وبعد برای آبیاری از آن استفاده کنیم تا کلر آن ته نشین شود .

2- اگر تخم مرغ آبپز کردید آب آن را دور نریزید . چون به دلیل دارا بودن املاح معدنی بهترین آب برای گلدان های شما می باشد .

3- اگر خواستید آب آکواریوم ماهی را عوض کنید ؛ آب آن را دور نریزید ؛ زیرا بهترین کود برای گل ها می باشد .

4- آبی که در آن سبزی شسته اید ، بهترین آب برای گلدان ها می باشد .

غذا دادن به گلدان ها :


همانطور که می دانید گیاهان علاوه بر آب احتیاج به غذ دارند . برای این منظور هر شش بار که به گلدان آب داده اید ، یکبار باید به گلدان غذا بدهید . که در تابستان این مدت کمتر و در زمستان این مدت طولانی تر می شود .

گل کم آب


اگر گیاه براثر بی آبی خشک شد چه باید بکنیم :


اگر بدلیل رفتن به مسافرت گلدان شما خشک شد با یکبار آبیاری آب مورد نیاز گلدان تامین نمی شود . زیرا وقتی گیاه را از گلدان خارج می کنید می بینید که تمام قسمت های خاک خیس نیست . به همین خاطر ظرفی را پر از آب کنید و گلدان را درون آب قرار دهید . بصورتی که تا نیمه گلدان در داخل آب قرار بگیرد با اینکار گیاه آب مورد نیاز خود را از طریق ریشه جذب می کند .

جلوگیری از شته

برای جلوگیری از شته :


می توانید یک عدد سیر را درون گلدان خاک کنید . این کار برای این است که شته جرأت نزدیک شدن به گل را پیدا نکند .

درمسافرت نگران آبیاری گل ها نباشید :


روش اول : قبل از مسافرت یک تشت بزرگ پلاستیکی ویا وان حمام را برای گل ها اختصاص دهید . به این صورت که حوله ای داخل تشت و یا وان حمام پهن کنید و آن را کاملاٌ خیس کنید . سپس تمام گلدان ها را روی حوله قرار دهید . با این کار با خیال راحت به مسافرت بروید و نگران آبیاری گل ها یتان نباشید .

روش دوم : یک بطری نوشا به را پر از آب کنید و آن را وارونه داخل خاک کنید به صورتی که سر شیشه داخل خاک شود . به این ترتیب گلدان شما مدتی از آب ذخیره شده ی داخل بطری استفاده می کند .

دستگاه بخار برای گلدان ها بسازید :


در زمستان گلدان ها احتیاج به بخار دارند به این منظور دستگاه بخار را داخل گلخانه قرار دهید ، (البته بدون داروی بخور،) زیرا برای شادابی گلدان ها ، بخار بسیار مناسب است و در تابستان باید گیاهان خنک باشند پس باید گلدان ها در جایی قرار بگیرند که باد کولر آنها را خنک کند .

آب پاش برای گل ها :


اگر فرصت داشته باشید ، سعی کنید همیشه با آب پاش بر روی خاک آب بپاشید . در ضمن با آب پاش برگ گیاهان را آب پاشی کنید . برای شادابی گیاهان بسیار مفید است .

استفاده از قرص ldبرای رشد بهتر گل ها :


تجربه نشان داده است که اگر هر چند وقت یکبار برای هر گلدان یک عدد قرص ldرا در آب حل کنید و به گلدان ها بدهید ، در رشد آن ها تأثیر به سزایی دارد .

تمیز کردن برگ گل ها

تمیز کردن برگ گل ها :


1- برای تمیز کردن و زیبایی گل ها می توانید از گلیسیرین استفاده کنید . جند قطره گلیسیرین را روی پارچه ی نرمی بریزید . سپس گلها را تمیز کنید . تأثیر گلیسیرین را روی برگ گلها امتحان کنید .

2- از مخلوط مساوی آب و شیر استفاده کنید . پارچه ی نرمی را آغشته به مخلوط آب و شیر کنید و برگها را تمیز کنید .

فاصله بین گلدان و بشقاب زیر آن :


همانطور که می دانید اگر گلدان داخل بشقاب باشد و آبی که از گلدان خارج می شود در بشقاب جمع شود ، باعث از بین رفتن ریشه گیاه می شود برای اینکه آب داخل بشقاب جمع شود ، باعث از بین رفتن ریشه گیاه می شود برای اینکه آب داخل بشقاب به ریشه گیاه نرسد . باید بین گلدان و بشقاب فاصله بیندازید . برای این منظور سنگ مرمر یا سنگ سفیدی را به تکه های کوچک بشکنید . برای هر گلدان 3 تکه سنگ در سه جهت گلدان قرار دهید تا گلدان روی سنگ ها قرار بگیرد .

قلمه زدن گلها

قلمه زدن گلها :


برای قلمه زدن گلها می توانید از ماسه استفاده کنید . ساقه ی گیاه را به اندازه ی 3-2 سانتیمتر داخل ماسه قرار دهید و هر روز به آن آب بدهید ، تا ریشه کند . بعد از ریشه کردن به گلدان اصلی منتقل کنید . بهتر است روی ظرف قلمه را با پلاستیک فریزر بپوشانید تا زودتر ریشه کند .

اگر قلمه را خواستید درون آب قرار دهید ، درون ظرف آب یک حبه قند بیندازید تا غذای گیاه تأمین شود .

نگهداری گلهای تزئینی

نگهداری گلهای تزئینی برای چند روز :


برای اینکه گلهای تزئینی مدت بیشتری عمر کنند داخل آب گلدان یک حبه قند بیندازید ، تا غذای آن تأمین شود .

تمیز کردن گلدان ها :


اگر گلدان های بلوری و سرامیک شما جرم گرفته باشند ، درون گلدان سرکه یا آب نمک غلیظ بریزید بعد از چند ساعت گلدان را بشویید کاملاٌ تمیز می شود .

کرم های داخل خاک

از بین بردن کرم های داخل خاک :


اگر دیدید که خاک گلدان شما کرم دارد برای از بین بردن کرم داخل خاک به این روش عمل کنید : تشتی را تا نیمه پر از آب کنید . سپس گلدان را درون آب قرار دهید به صورتی که تا نیمه گلدان آب باشد . نصف روز به همین صورت بگذارید بماند با وجود آب چون کرم ها نمی توانند نفس بکشند . از ته گلدان داخل آب می شوند . به این صورت کرم ها از بین می روند . باید توجه داشته باشید که بین کف گلدان و تشت آب چند سانتیمتر فاصله ایجاد شود .

راست ماندن گل

راست ماندن گلها :


می دانید گل ها همیشه به سمت نور بر می گردند . به همین منظور هر چند وقت یک بار گلدان را بر گردانید . به این صورت که گل بسمت نور متمایل می شود . برای راست شدن گل ، گلدان را هر چند وقت یکبار بچرخانید تا کجی آن از بین برود .

استفاده از قرص آسپرین برای رشد گیاهان :


می توانید 1 عدد قرص آسپرین را در آب حل کنید ، و هر چند وقت یکبار به گلدان ها بدهید برای رشد گیاهان بسیار مناسب است .

بیشتر کردن عمر گل نرگس

بیشتر کردن عمر گل نرگس :


برای اینکه عمر گل نرگس بیشتر شود . یک عدد جو داخل ساقه ی گل نرگس فشار دهید و داخل آب بگذارید .

خشک کردن برگ سرخس

برای خشک کردن برگ سرخس وسایر برگ ها :


اگر می خواهید برگ های زیبا را خشک کنید اتاقی را انتخاب کنید که بچه به آن وارد نشوند . یک روزنامه را روی زمین پهن کنید برگها را روی روزنامه بپیچید . ویک برگ روزنامه ی دیگر روی برگ ها قرار دهید .

سپس یک پتو را چهار لا کرده و روی روزنامه بگذارید وتا دوهفته سراغ آن ها نروید . بعد از دو هفته می توانید برگ های زیبا و خشک شده را جمع کنید .