دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

معرفی ماهی سورم-severum



ماهی سورم,ماهی سورم severum,انواع ماهی سورم

معرفی ماهی سورم – severum
سطح مراقبت: متوسط
شرایط آب: دما۲۵ سانتیگراد ،پ هاش۷٫۳،سختی ۱۲
حداکثر اندازه در آکواریوم:۲۰ سانتیمتر
رنگ: مشکی،سبز،سفید،خاکستری و صورتی
مزاج: تا حدی مهاجم
عادت غذایی: همه چیز خوار
خاستگاه: رودخانه آمازون
منطقه شنا : میانه آکواریوم

 

این ماهی، بزرگ ،مهربان،مرموز و معتاد کننده و در واقع دارای شخصیت یکتایی است.اگرچه در عین حال می تواند مهاجم باشد و سایر ماهی های کوچکتر را بخورد.در عین حال می تواند تمام گیاهان را خراب کند.هنگامی که ماهی جدیدی به آکواریوم اضافه می کنید ،به آنها حمله می کنند و معمولاً به کوچکترین آنها هم حمله می کند که در بعضی مواقع با مرگ ماهی جدید همراه است.آنها با این کار می خواهند به میهمان جدید بفهمانند که رئیس چه کسی است.

 

ماهی سورم,ماهی سورم severum,انواع ماهی سورم

 

با اینکه آنها در طبیعت در آبهای نرم و اسیدی آمریکای جنوبی زندگی می کنند،اما این موضوع برای آنها حیاتی نیست و می توانند به راحتی در آبهای سخت هم زندگی کنند.
سورم نیز تا اندازه ای مثل دیسکس خجالتی است و معمولا گوشه ای از آکواریوم را انتخاب کرده و اکثر ساعات روز را در این مکان می گذراند.عاملی که باغث می شود تا این ماهی نزد ماهی های دیگر خطرناک جلوه کند دندان های جلویی این ماهی است که هیچ ماهی ای دلش نمی خواهد تا بوسیله ی آنها زخمی شود.شکل ظاهری این ماهی دیسک مانند است که شباهتی نبز به دیسکس دارد.


سورم ها در سه رنگ طلایی،سبز و فیروزه ای عرضه می شوند. باله های شکمی به رنگ مسی است۹-۸ خط عمودی تیره رنگ نیز در طول بدنش به چشم می خورد. این خطوط بیشتر در دوران جوانی به ظاهر می شوند و با بزرگ شدن و بالغ شدن سورم ها تنها نیمی از آنها که به باله ی دمی ماهی نزدیک تر هستند باقی می مانند. با این حال این ماهی قادر است تا این خطوط و رنگ های بدنش را روشن و خاموش کند. چشمان این ماهی رنگ شاخصی از قرمز و نارنجی دارند.

 

ماهی سورم,ماهی سورم severum,انواع ماهی سورم

 

باله ی پشتی و مخرجی ماهی نر در مقایسه با ماده نوک تیز تر بوده و اندازه اش نیز درازتر از باله ماده است که این باله ها در ماهی نر تا نزدیکی باله ی دمی کشیده می شود.رنگ نر و ماده در حالت کلی یکی است ولی ماده ها کمی رنگ پریده تر بوده و خطوط آبی رنگ کرمی شکل در سر ماده ها بسیار کم است(ندارند).


نر بالغ باله های درازتر و نوک تیز تری دارد. ماهی ماده(بالغ) نقطه ی تیره رنگی بر روی باله ی پشتی درست در بالای دومین راه خود (بین دومین و آخرین راه) دارد.

در طول دوران تکثیر بسیار پرخاشگر می شوند و به تعقیب دیگر ماهی ها می پردازند.ب رای تکثیر تنها روش این است که اجازه دهید ماهی جفت خودش را خودش انتخاب کند ولی به خاطر داشته باشید که سورم ها بسیار مشکل پسند هستند و ممکن است این امر زمان زیادی از شما بگیرد.

از اولین نشانه های انتخاب جفت قفل کردن لبها و نیز مجادله ی بین جفت غالب با دیگر هم تانکی ها و سورم ها است.البته بسیار به ندرت اقدام به جفت گیری می کنند.تکثیر آنها باید در تانکی مجزا انجام شود.

 

ماهی سورم,ماهی سورم severum,انواع ماهی سورم

 
کف پوش تانک باید از سنگ های تیره رنگ تشکیل شود.این ماهی از داشتن مکان هایی برای مخفی شدن بسیار خوشش می آید که برای این منظور می توان از گلدان های سفالی استفاده کرد که علاوه بر ایجاد مکانی برای مخفی شدن سورم ها بستر مناسبی نیز برای تخم ریزی آنها فراهم می کند. همپنین بسیار به شرایط آب آنها دقت کنید زیرا بسیاری از بیماری های آنها به خاطر شرایط نا مطلوب آب است.


بعد از تخم ریزی بطور کامل از تخم ها نگهداری می کنند.ماهی ماده بالای سر تخم هایی که ممکن است به ۱۰۰۰ عدد برسد ایستاده و از آنها مراقبت می کند.بچه نیز در دهان والدین مراقبت می شوند و برای شکار کردن بیرون می آیند.غذای مناسب برای بچه ها، آرتمیای تازه از تخم در آمده و یا پولکی می تواند باشد.
منبع:zoologist.ir


ویدیو مرتبط :
بچه ماهی های سورم من(علیرضا)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معرفی ماهی جک دمپسی



ماهی جک دمپسی,نگهداری از ماهی جک دمپسی,تغذیه ماهی جک دمپسی

معرفی ماهی جک دمپسی
این ماهی از لحاظ سیستماتیک در راسته سوف ماهیان و خانواده سیکلیدها و جنس سیکلاسوما قرار میگیرد.


نام علمی این ماهی Cichlasoma octofasciatum است.واژه octofasciatum به معنی هشت خط هست و اشاره به ۸ نوار تیره عرضی داره که روی بدن ماهی کشیده شده است.
این ماهی در بازار ایران اسامی گوناگونی داره مثل سیکلید کله قویی !


ماهی جک دمپسی یک ماهی رنگارنگ زیباست. هر چند که استرس می تواند رنگ این ماهی رو تحت تاثیر قرار بدهد و به خاکستری یا سیاه دگرگون کند ؛ اما اگر در شرایط خوبی نگهداری شود واقعا زیباست و رنگی دیدنی دارد ؛ زمینه ای تیره با نقاط بسیار زیبا و درخشان مثل جواهر ! بعضی از انواع این ماهی هم کمیاب هستند و همین کمیاب بودن باعث افزایش قیمت جهانی آنها شده است.

 

ماهی جک دمپسی در اصل بومی آمریکای مرکزی است .دمای ۲۲ تا ۳۰ درجه سانتی گراد رو تحمل کرده ولی دمای ۲۵ تا ۲۸ درجه و p.H خنثی و در محدوده ۷ تا ۸ برای آن مناسبتر است . طول عمر این ماهی بیش از ۱۰ سال گزارش شده، طول ماهی تا ۲۰ سانتی متر هم میرسد و در این اندازه آماده تولید مثل میشود.

 

ماهی جک دمپسی,نگهداری از ماهی جک دمپسی,تغذیه ماهی جک دمپسی

 
تغذیه ماهی جک دمپسی:
ماهی جک دمپسی در زیستگاه طبیعی از کرم ها ،سخت پوستان ،حشرات و ماهیان کوچک تغذیه می کند. ولی در آکواریوم میشود با غذاهای مختلف تغذیه ش کرد و از این لحاظ ماهی سخت گیری نیست. در زمان نوزادی باید آنها را با آرتمیاهای زنده درشت و کرم خاکی زنده تغذیه کرد.

از غذا های خشک و فریز شده از کرم توبیفکس (مکعب های کوچک) استفاده میکنند. همینطور کرم خونی منجمد.


- تفاوت ماده و نر و شیوه تولید مثل سیکلید جک دمپسی :
سن بلوغ جنسی این ماهی در شرایط نرمال در حدود یک سالگی و به طور کلی زیر ۱۵ ماهگی پس از تولد رخ میدهد و پس از بلوغ می تواند چند بار در سال تخم ریزی کند . این ماهی بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ تخم میریزد.

رفتار تولید مثلی ماهی جک دمپسی مانند رفتار کلاسیک بیشتر سیکلید هاست .این ماهی یکی از ساده ترین ماهیان برای تکثیر شناخته میشود. در موقع تکثیر بهترین دما سیکلید ۲۶ درجه سانتی گراد هست. نر ها معمولا بزرگ تر ، رنگین تر و دارای باله دمی و مخرجی دراز تری هستند . همچنین در نرهای مسن تجمع بافت چربی بیشتری را میشود در ناحیه سر مشاهده کرد و به همین جهت در ایران به این ماهی گاه کله قویی هم گفته میشود.

 

ماهی جک دمپسی,نگهداری از ماهی جک دمپسی,تغذیه ماهی جک دمپسی

 
- رفتار شناسی ماهی جک دمپسی :
ماهی جک دمپسی ماهی شرور و ستیزه جو و نا آرومی است و معمولن تند خویی اش رو با جوئل فیش یا جواهر ماهی مقایسه میکنند . البته گاهی خجالتی به نظر می آید و اگر در دکور آکواریوم غارهایی برای مخفی شدن این ماهی درست کنید ، بیشتر ترجیح میدهد که در این پناهگاه ها استراحت کند.

 

نگهداری ماهیان نر این گونه با هم در یک مخزن مشکل سازه ( مگر اینکه مخزن خیلی بزرگ باشد) در ضمن معرفی ماهی ماده غیر بالغ یا غیر آماده به مخزن حاوی نر بالغ در زمان تولید مثل ممکن است باعث مرگ ماهی ماده به وسیله ماهی نر بشود ؛ از طرفی ، وقتی یک نر و ماده آماده با هم جفت شدند ، آکواریوم محیط نا امنی برای سایر ماهیها ( چه از این گونه و چه سایر گونه ها ) به وجود می آید چون با نزدیک شدن ماهی های دیگه به محل تخم ریزی دمپسی ها ، سرنوشتشون مرگ یا آسیب های جدی خواهد بود.

 

برای تخم ریزی ، ابتدا سنگ صاف و صیقلی ای مثل یک تکه سرامیک رو در داخل آکواریوم آنها قرار میدهیم. والدین اقدام به پاک نمودن سطح آن می کنند. سپس تخم ریزی و لقاح انجام می شود. طول دوره انکوباسیون ( یعنی زمانی که طول می کشه تا نوزادان از تخم خارج بشود ) سه روز بوده و پس از آن والدین نوزادان را در گودالی که از قبل در کف ماسه های آکواریوم حفر کرده اند میبرند و در انجا از آنها مراقبت میکنند!

 

معمولا ماهی ها هر روز یا یک روز در میان گودال جدیدی ساخته و بچه ماهیان را به انجا منتقل می کنند و این کار تا روز دهم تولد یعنی تا زمانی که شنای آزاد بچه ماهیان شروع می شود ادامه پیدا میکند ! نکته مهم در پرورش این ماهی ها این است که دمپسی ها از تخم ها و نوزادان به شکل بسیار مطلوبی مراقبت میکنند و مراقبت از نوزادان بین ماهی نر و ماده تقسیم می شود.

 

رفتار این ماهیها با فرزندان به حدی دوستانه است که پرورش دهنده ها یک جفت از این ماهی ها را در آکوآریوم بسیار بزرگی قرار میدهند تا وقتی بچه ها بزرگ شدند جای کافی برای همه ماهی ها وجود داشته باشد و بین شان نزاع در نگیرد ! پدر و مادر بچه ها رابصورت گروهی اداره میکنند و از پراکنده شدن انها جلوگیری می کنند تا با این کار بتوانند مراقبت بهتری از آنها بعمل بیاورند . بچه ماهیها تا زمانیکه به سن بلوغ نرسیدند می توانند با پدر و مادر در یک مخزن به خوبی زندگی کنند.

 

در مورد دکوراسیون دلخواه این ماهی باید گفت که جک دمپسی و بسیاری از سیکلید ها با کندن زمین و خارج نمودن گیاهان از بستر باعث تخریب انها میشوند . بهترین محل برای آنها آکواریومی صخره ای با تکه های کنده درخت و نوز ضعیف هست. همچنین ریشه های زیر آبی و تکه های چوب در زیستگاه طبیعی انها فراوان است و می شود با اضافه کردن چنین اجسامی به آکوآریوم در طبیعی تر کردن محل زندگی انها اقدام کرد.

 

ماهی جک دمپسی,نگهداری از ماهی جک دمپسی,تغذیه ماهی جک دمپسی

 

از کوزه های سفالی هم لذت میبرند ولی باید اندازه کوزه را بزرگ بگیرند چون این ماهی ها به سرعت بزرگ میشوند ! استفاده از گیاهان طبیعی فایده ای ندارد چون عادت کند و کاو سیکلیدها در نهایت به نابودی گیاهان ختم میشود ! بهتر است از گیاه پلاستیکی استفاده بشود تا طبیعی !

 

ماهی هایی که در صورت اجبار می توانید با دمپسی ها نگهداری کنید شامل انواع سیکلید ها ،گربه ماهیان ( لجن خوار یا کت فیش )، شارک ها، نایف و ماهیانی از این قبیل استفاده کرد ولی نباید فراموش کرد که هم مخزنی های ماهی جک دمپسی باید هم اندازه و یا بزرگ تر از خودشون باشند.

هر چند جک دمپسی معمولا ماهی شروریه و سازگاریش با ماهیان دیگه تصادفی است . معمولا بعد از معرفی جک دمپسی به آکواریوم عمومی، باید یک هفته تا ده روز به دقت رفتار این ماهی رو تحت نظر قرار داد تا اتفاق ناگواری رخ ندهد. همینطور از انجایی که جک دمپسی در کف آکواریوم گودال ایجاد می کند، آب کدر شده و به همین دلیل نیاز به وجود فیل تر های مناسب در مخزن هست.
منبع:zoologist.ir