دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

معرفی رشته مهندسی فن آوری اطلاعات



 

مهندسی فن آوری

 

 

در کشور ما نیز در راستای ایجاد تغییرات بنیادین و منطقی و دستیابی به نیروهای متخصص و کارآمد رشته فناوری اطلاعات به صورت متمرکز و غیرمتمرکز در مراکز آموزش عالی از جمله دانشگاه ها ارایه می شود.

 

رشته مهندسی فناوری اطلاعات، زیرمجموعه گروه فنی در دانشگاه محسوب می شود. این رشته دانشی را به مخاطب منتقل می کند که طی آن روش های جمع آوری اطلاعات، استفاده و انتقال آن میسر شود.

 

مطالعه، طراحی، ساخت، راه اندازی، نگهداری سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری، جمع آوری، سازمان دهی، طبقه بندی و انتقال اطلاعات مهم ترین اهدافی است که مهندسی فناوری اطلاعات آن را دنبال می کند. مهم ترین توانمندی دانش آموختگان این رشته، استفاده صحیح و بهره برداری به موقع از اطلاعات است. هسته اصلی این رشته را مهندسی کامپیوتر به ویژه گرایش نرم افزار تشکیل می دهد.

 

در عصری که به سر می بریم فناوری اطلاعات یکی از عمده ترین محورهای تحول و توسعه در دنیا محسوب می شود. امروزه دستاوردهای ناشی از فناوری اطلاعات چنان با زندگی مردم تلفیق شده است که توقف در مسیر آن باعث ایجاد اختلال در جامعه و حتی رفاه و آسایش مردم می شود. از این رو بسیاری از کشورها جهت عمومیت بخشیدن به استفاده از فناوری اطلاعات دست به اقدامات خرد و کلانی زده اند که آموزش آکادمیک فناوری اطلاعات یکی از این موارد است.

 

در کشور ما نیز در راستای ایجاد تغییرات بنیادین و منطقی و دستیابی به نیروهای متخصص و کارآمد رشته فناوری اطلاعات به صورت متمرکز و غیرمتمرکز در مراکز آموزش عالی از جمله دانشگاه ها ارایه می شود. در واقع می توان گفت ورود رشته IT به مجموع رشته های ارایه شده در دانشگاه های کشور به ابتدای سال ۱۳۸۰ و هم زمان با اوج گرفتن مباحث مربوط به فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی در ایران بازمی گردد. اما در سال ۱۳۸۱ بود که رشته مهندسی فناوری اطلاعات به طور رسمی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد پذیرش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت. به گونه ای که رشته مهندسی فناوری اطلاعات در پایه لیسانس به طور هم زمان در سه دانشگاه علم و صنعت، امیرکبیر و شیراز تدریس شد. از آن پس تاکنون رشته IT در مقاطع تحصیلی مختلف و توسط دانشگاه دولتی و غیردولتی به متقاضیان یادگیری این علم آموزش داده می شود و علی رغم نوپایی خود از طرفداران قابل توجهی برخوردار است. لذا آنچه در این گزارش مورد بررسی قرار می گیرد آشنایی با رشته مهندسی فناوری اطلاعات، پرداختن به چگونگی امکانات لازم و نقاط ضعف و چالش های موجود در مسیر ارایه این رشته است.

 

 

● ماهیت رشته فناوری اطلاعات

پیش از هر چیز بهتر است ابتدا به ماهیت رشته فناوری اطلاعات در ایران بپردازیم. رشته IT در ایران ماهیتی میان رشته ای دارد. به این مفهوم که رشته ای خالص نیست و از تلفیق رشته هایی نظیر مدیریت، مهندسی صنایع، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر به ویژه نرم افزار به وجود آمده است.

 

ماهیت میان رشته ای فناوری اطلاعات باعث شده است هم اکنون دانشگاه های مختلفی چون تربیت مدرس، خواجه نصیر، تهران، امیرکبیر، شریف و علم و صنعت در مقطع کارشناسی ارشد، برخی دانشکده های فنی دانشگاه آزاد و سراسری در مقطع کارشناسی و دانشگاه های علمی-کاربردی و پودمانی در مقطع کاردانی به ارایه این رشته بپردازند.

 

بر اساس این گزارش رشته فناوری اطلاعات در دوره کاردانی بیشتر به ارایه کردن مسایل مربوط به وب می پردازد. در دوره کارشناسی نیز متقاضیان را با عملیات شبکه و امور اجرا کردن آن در سازمان ها آشنا می کند و در پایان این دوره، اندک اندک وارد مباحث مدیریت پروژه می شود. البته قابل ذکر است کارشناسی ارشد IT دارای گرایش های عمده ای نظیر تجارت الکترونیکی، سیستم های چندرسانه ای، مدیریت سیستم های اطلاعاتی، امنیت اطلاعات، شبکه های کامپیوتری و مهندسی فناوری اطلاعات است که برخی از این گرایش ها در دانشگاه های ایران ارایه می شود.

 

در دوره کارشناسی ارشد نیز ضمن تکمیل مدیریت پروژه به ارایه راه حل های مناسب برای مسایل پیچیده سازمانی می پردازد. هرچند مقطع دکترای فناوری اطلاعات در ایران ارایه نمی شود، اما انجام امور تحقیقاتی و دستیابی به نظریه های جدید از محورهای اصلی در این مقطع محسوب می شود.

 


● دروس رشته فناوری اطلاعات

مرور سرفصل دروس رشته فناوری اطلاعات نشان می دهد اجرای برخی اصول قانون اساسی در راستای سازمان دهی اطلاعات، چگونگی بهره برداری کیفی از داده ها و یکپارچه سازی و انتقال سریع آن ها از جمله محورهایی بوده که در تعیین دروس این رشته مدنظر قرار گرفته است.

 

بر اساس این گزارش، رشته IT نیز مانند بسیاری رشته های دیگر دارای دروس پایه، اصلی، تخصصی و عمومی است. دروس پایه در مقطع کارشناسی معمولا شامل ریاضی، معادلات دیفرانسیل، آمار و احتمالات مهندسی، فیزیک و کارگاه عمومی است. دروس اصلی شامل ساختمان های گسسته، مبانی کامپیوتر و برنامه سازی، زبان ماشین و برنامه نویسی سیستم، ساختمان داده ها، مدارهای منطقی، معماری کامپیوتر، برنامه سازی پیشرفته، سیستم های عامل، پایگاه داده ها و طراحی الگوریتم هاست. همچنین مهندسی نرم افزار، شبکه های کامپیوتری، مبانی الکترونیک دیجیتال، هوش مصنوعی، اصول و مبانی مدیریت، مبانی اقتصاد مهندسی، آزمایشگاه شبکه، آزمایشگاه پایگاه داده ها، شیوه ارایه مطالب علمی و فنی، زبان تخصصی و آزمایشگاه سیستم عامل از دیگر دروس اصلی این رشته به شمار می رود.

 

در نهایت اینکه دروس تخصصی نیز به مبانی فناوری اطلاعات، مهندسی فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیکی، مدیریت و کنترل پروژه های IT، برنامه ریزی استراتژیک IT، آموزش الکترونیکی، محیط های چندرسانه ای، پروژه IT و کارآموزی تقسیم می شود.

 

 

● ارایه مفاهیم بر اساس دانش استاد

پیش از این به بررسی کلی رشته IT و دروس در نظر گرفته شده در این رشته پرداختیم. اما مرور وضعیت کلی این رشته در دانشگاه های کشور نشان می دهد، هر چند دروس به صورت یکپارچه و سراسری طراحی شده اند، اما معمولا بر اساس توانمندی های دانشگاه و میزان دانش استادان نسبت به حوزه مورد نظر ارایه می شوند که این قضیه می تواند موجب ایجاد چالش هایی در آینده شود.

 

دکتر علی اکبر جلالی، رییس پژوهشکده الکترونیک دانشگاه علم و صنعت در این زمینه می گوید: رشته IT در سایر کشورهای جهان با مفاد مختلفی ارایه می شود که بر اساس نیازهای آن جامعه طراحی شده است. اما در ایران IT معمولا بر اساس پارامترهایی چون قابلیت های دانشکده، دانش استاد، تعداد اعضای هیات علمی و غیره به دانشجویان ارایه می شود. این مسئله سبب می شود محتوای رشته IT از دانشگاهی به دانشگاه دیگر تفاوت داشته باشد.

 

به گفته وی نبود استادان حرفه ای، متخصص و باتجربه از جمله ضعف های آموزشی در این رشته محسوب می شود، زیرا با توجه به میان رشته ای بودن IT، تعداد استادانی که به طور مستقیم در این رشته تحصیل کرده باشند بسیار انگشت شمار است. در این میان تعجیل دانشگاه ها برای راه اندازی این رشته نیز خود باعث تشدید این مشکل می شود، زیرا اغلب مشاهده شده برخی دانشگاه ها که در مناطق دوردست و محروم قرار دارند، در حالی که حتی نمی توانند به خوبی رشته های قدیمی و جاافتاده در این حوزه را ارایه دهند، تدریس رشته IT به دانشجویان را آغاز می کنند.

 

 

● فقدان منابع آموزشی مناسب

شاید رشته فناوری اطلاعات را بتوان از جمله معدود رشته هایی دانست که به علت فقدان منابع درسی و آموزشی مناسب به شدت در فقر به سر می برد. این رشته در حالی در دانشگاه های کشور تدریس می شود که کتب درسی ارایه شده فاصله بسیار زیادی با مراجع روز دنیا دارند.

 

کارشناسان معتقدند هرچند پویایی این رشته می تواند مانعی جهت تولید سریع منابع مناسب در حوزه مذکور باشد، اما باید در نظر گرفت که عمر آموزشی کتب رشته فناوری اطلاعات نیز بسیار کوتاه است، زیرا دانش روز دنیا در زمینه IT به سرعت در حال تغییر و تکامل است. در این میان هرچند استفاده از منابع انگلیسی می تواند کمک بسیاری به دانش آموختگان این رشته کند، اما نباید فراموش کرد آموزش دانش انگلیسی هنوز در میان بسیاری از جوانان کشور ما عمومیت نیافته است و در ضمن تامین منابع انگلیسی مستلزم صرف هزینه فراوانی است و برای تمام متقاضیان مقدور نیست.

 

بر اساس این گزارش تدریس برخی کتاب های قدیمی در دانشگاه های آی تی نیز در بسیاری مواقع باعث سردرگمی دانشجویان این رشته پس از فارغ التحصیلی می شود. در این زمینه می توان به تدریس زبان برنامه نویسی پاسکال در برخی مراکز دانشگاهی اشاره کرد که سال هاست از رده خارج شده است. کما اینکه تدریس علوم جدید در قالب جزوه های آموزشی می تواند تا اندازه ای به حل این مشکل کمک کند.

 

 

● عدم انطباق محتوای درسی با نیازهای دانشجو

بررسی مفاهیم درسی رشته فناوری اطلاعات نشان می دهد بیشترین مفاد دروس اصلی این رشته با نرم افزار مشترک است، اما تحت عناوین دیگری ارایه می شوند.

 

یکی از استادان IT دانشگاه تهران در این زمینه می گوید: در رشته فناوری اطلاعات هنوز دیدگاه سنتی ضرورت وجود درس ریاضی در کلیه رشته های مهندسی دیده می شود و واحدهای قابل توجهی در این حوزه به درس ریاضیات اختصاص یافته است.

 

در حالی که جای واحدهایی که واقعا مورد نیازند خالی است به گفته وی، در حالی که سخت افزار نقش کلیدی و مهمی را در فناوری اطلاعات به خود اختصاص می دهد، تنها ۱۵ واحد از مجموع ۶۱ واحد درسی در دوره کارشناسی به موضوع سخت افزار اختصاص یافته است. وی معتقد است مجموع دروس ارایه شده در این رشته بیشتر از نرم افزار و الکترونیک سرچشمه گرفته است و این قضیه موجب شده تا سطح دانش متقاضیان این رشته وسیع، ولی عمق آن مختصر و کوتاه باشد.

 

البته عدم انطباق میان مفاهیم درس های پیش نیاز نیز از جمله مواردی است که معمولا دانشجویان را با مشکل مواجه می سازد. به عنوان نمونه در فیزیک(۱) دوره کارشناسی به مباحث مکانیک پرداخته می شود، در حالی که فیزیک(۲) مباحث الکتریسیته را تحت بررسی قرار می دهد. این دو مقوله با وجود اینکه از یک موضوع یعنی فیزیک سرچشمه می گیرند، اما سنخیت چندانی با یکدیگر ندارند. عدم انطباق محتوای درسی با نیازهای دانشجویان این رشته باعث می شود تا دانش آموختگان پس از فارغ التحصیلی برای جذب در بازار کار به کسب مهارت های جدید نیاز پیدا کنند.

 

حال برای اینکه مفهوم نرم افزار و فناوری اطلاعات شفاف تر شود، به بررسی تفاوت های این دو با یکدیگر می پردازیم.

 

 

● تفاوت رشته نرم افزاری با فناوری اطلاعات

به طور کلی ارتباط میان فناوری اطلاعات و نرم افزار مانند رابطه پزشک متخصص و دکتر داروساز است، به این مفهوم که پزشک صرفا به تجویز دارو و داروساز به ساخت دارو می پردازد.

 

کوپایی، استاد دانشگاه علمی-کاربردی در مورد تفاوت های میان نرم افزار و فناوری اطلاعات می گوید: مهندسی نرم افزار به صورت ریشه ای و بنیادین ضمن استفاده از پایه ریاضی و با عمق قابل توجه موضوعات را مورد توجه قرار می دهد، در حالی که مهندسی فناوری اطلاعات بیشتر جنبه های تکنولوژیک و کاربردی نرم افزار را بررسی می کند.

 

وی می افزاید: مهندس نرم افزار به ارایه راه حل برای حل مسایل پیچیده سازمانی می پردازد، در حالی که مهندس IT پیاده سازی راه حل ها با استفاده از تکنیک را بر عهده می گیرد.

 

 

● توانمندی ها و ویژگی های لازم برای موفقیت در رشته مهندسی فناوری اطلاعاتی

با توجه به ماهیت میان رشته ای مهندسی فناوری اطلاعات ، دانشجوی این رشته لازم است که به دو مبحث علوم مدیریت و کامپیوترعلاقه مند باشد . هم چنین باید در ریاضی توانمند بوده و قدرت تجزیه و تحلیل خوبی داشته باشد . زیرا به گفته « الکساندروف ». ریاضیدان و فیلسوف معاصر شوروی ، علم ریاضی کاربرد فراوانی درسایر دانش ها ، صنعت و درهمه زمینه های مربوط به زندگی بشری دارد این رشته درحال حاضر از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی دانشجو می پذیرد اما دکتر جلالی معتقداست که رشته IT باید از بین داوطلبان هر ۵ گروه آزمایشی دانشجو بپذیرد و آزمون این رشته باید به صورت نیمه متمرکز برگزار گردد تا علاقه مندترین و مستعد ترین داوطلبان وارد این رشته گردند . داوطلبانی که بیش از ورد به دانشگاه با کامپیوتر آشنایی داشته ودراین زمینه توانمند باشند.

 

 

● توجه به نیازهای بازار کار

یکی از مهم ترین عوامل جذب نیرو در بازار کار توجه به نیازهای جامعه هنگام تربیت دانش آموختگان است. دکتر جلالی، در مورد نیاز فعلی بازار کار ایران در زمینه IT چنین اظهار می کند: در حال حاضر بازار کار ایران، بیش از هر چیز به تکنسین فناوری اطلاعات نیاز دارد که این امر مستلزم تحصیل در پایه کاردانی است، زیرا امروزه بسیاری از مراکز نظیر مدارس، بانک ها و غیره به سیستم کامپیوتر مجهز هستند و به افرادی نیازمندند که قادر به نگهداری و پشتیبانی از آن ها باشد و این اقدام نه به مهندس احتیاج دارد و نه فرد دیپلمه توانایی انجام این کار را دارد.

 

لذا با توجه به رشد فناوری اطلاعات در کشور، زمانی به مهندس IT احتیاج خواهیم داشت که برنامه های وسیع و مدیریتی در این حوزه داشته باشیم و IT تا لایه های عمقی جامعه نیز پیش رفته باشد.

 

در حال حاضر وزارت بازرگانی در پی آن است که سیستم تجارت ایران را مثل کشورهای پیشرفته، الکترونیکی کند. این پروژه بسیار پیچیده است و نیاز به تعداد قابل توجهی متخصص IT دارد. تا جایی که اگر تمامی دانشجویان ما وارد بازار کار شوند. باز هم پاسخگویی نیاز این پروژه و پروژه های مشابه نخواهند بود. حتی در کارهایی ساده تر مثل مکانیزه شدن سیستم یک اداره، نیاز به متخصص این رشته است. به عبارت دیگر در حال حاضر، همه چیز به سمت IT پیش می رود و به همین دلیل فارغ التحصیلان این رشته اگر توانمند باشند، بیکار نخواهد ماند.
منبع:aftab.ir


ویدیو مرتبط :
پرورش راهبردی منابع انسانی فن آوری اطلاعات در مدیریت دانش با معرفی بسته ی Share

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معرفی رشته مهندسی برق



مهندسی برق

 

مقدمه :

اگر نگاهی به اطرافمان بیندازیم، انبوهی از وسایل برقی را خواهیم دید. امروزه زندگی بدون وسایل الكتربكی غیر ممكن شده است. پس برای استقلال و همگامی با رشد جهانی نیازمند متخصصانی هستیم كه با اندوختن توشه علمی به كسب تكنولوژیهای جدید اقدام كنند.

 

با نگاهی اجمالی به صنعت در می یابیم كه در ابتدا (از رنسانس با قرن بیستم) تمام ابزارها و صنایع، مكانیكی بوده اند و مهندسی عموماً به طراحی و ساخت این وسایل مكانیكی اطلاق می شد، اما با به كارگیری الكتریسیته در صنایع، از حجم ابزارها و دستگاهها كاسته شد و صنایع پیچیده تر گردید.

 

رشته برق در آغاز با مكانیك همراه بود و الكترو مكانیك خوانده می شد، اما با رشد و پیشرفت چشمگیر این رشته، رشته برق راه خود را از مكانیك جدا كرد و به عنوان یك رشته مستقل مطرح گردید. با توجه به وسعت صنعت برق و پیشرفت زیاد آن، این رشته خود به چند گرایش تقسیم شده است. به دلیل استقبال بی نظیر از این رشته در 30 سال اخیر، برجسته ترین استعدادها به این رشته جذب شده اند. این به نوبه خود باعث ارتقای سطح علمی و پژوهشی و اعتبار روز افزون دانشگاه های ایران در جهان شده است.

 

هم اكنون، دانشكده های برق كشور به لحاظ كادر علمی و امكانات، در حدی قابل مقایسه با دانشگاه های معتبر دنیا هستند. كامپیوتر به عنوان یك وسیله الكتریكی، از مصنوعات و تولیدات رشته برق است. در گذشته، مسایل مربوط به كامپیوتر در رشته برق مطرح می گردید، اما با گسترش روز افزون آن، اینك از رشته برق جدا شده است و به عنوان یك رشته مستقل مطرح گشته است. با این حال، دانشگاه هایی هنوز این دو را یك رشته حساب می كنند كه یك دانشكده به آن اختصاص می دهند. رشته كامپیوتر از دو بخش تشكیل می شود، سخت افزار و نرم افزار، گرایش سخت افزار، به مسایل الكترونیكی و فنی كامپیوتر توجه دارد، اما گرایش نرم افزار، به برنامه نویسی و نحوه كاربرد و استفاده از كامپیوتر در مصارف مختلف مربوط می گردد.

 

از این تعریف معلوم می شود كه بخش سخت افزار، بیشترین شباهت را با رشته برق دارد و دانشجویان رشته برق از تبحر خاصی در مسایل مربوط به آن بهره مند هستند. بدین رو كسانی كه به جنبه سخت افزار كامپیوتر علاقه مند هستند، می توانند با انتخاب دروس اختیاری خود (ضمن تحصیل در رشته برق)، با این حوزه نیز آشنا گردند. رشته برق در مقطع كارشناسی به چهار گرایش؛ مخابرات، كنترل، قدرت و الكترونیك تقسیم می شود. دانشجویان در ابتدا بدون تعیین گرایش و همگی تحت عنوان رشته برق به تحصیل می پردازند. متقاصیان هر گرایش پس از گذراندن دروس پایه و اصلی، با توجه به معدل دروس گذرانده شده و ظرفیت و توان علمی هر دانشكده به انتخاب گرایش می پردازند.


درسهای رشته :





ردیف

نام درس

1 آز مبانی مهندسی برق
2 آزمایش ابزار دقیق و اجزای سیستم
3 آزمایشگاه الكترونیك 1
4 آزمایشگاه الكترونیك 2
5 آزمایشگاه الكترونیك دیجیتال
6 آزمایشگاه اندازه‌گیری دقیق و كنترل كیفیت
7 آزمایشگاه پایگاه داده ها
8 آزمایشگاه تكمیل سطح فلزات
9 آزمایشگاه تكنیك پالس
10 آزمایشگاه جوش
11 آزمایشگاه رله و حفاظت
12 آزمایشگاه روشنایی فنی
13 آزمایشگاه سیستم عامل
14 آزمایشگاه سیستم‌های خطی و كنترل
15 آزمایشگاه سیستمهای قدرت
16 آزمایشگاه شیمی
17 آزمایشگاه عایقها و فشار قوی
18 آزمایشگاه عملیات حرارتی
19 آزمایشگاه فیزیك 1
20 آزمایشگاه فیزیك 2
21 آزمایشگاه ماشینهای الكتریكی 1
22 آزمایشگاه مایكروویو
23 آزمایشگاه مدار و اندازه‌گیری 1
24 آزمایشگاه مدارهای مخابراتی
25 آزمایشگاه مدارهای منطقی
26 آزمایشگاه معماری كامپیوتر
27 آزمایشگاه مهندسی نرم افزار
28 آزمایشگاه میكروپروسسورها
29 آزمایشگاه نرم افزار
30 آزمایشگاه كنترل 2
31 آزمون پذیری
32 آمار مهندسی
33 آمار و احتمالات مهندسی
34 آنتن 2
35 آنتن پیشرفته
36 ابزار دقیق بیومدیكال
37 ابزار دقیق پیشرفته
38 ابزار دقیق و اجزا سیستمهای كنترلی
39 اتوماسیون
40 ادوات نیمه هادی
41 ارزیابی كار و زمان
42 استاتیك
43 استاتیك و مقاومت مصالح
44 اصول حسابداری و هزینه‌یابی
45 اصول طراحی پایگاه داده های پیش
46 اصول طراحی پایگاه داده‌ها
47 اصول طراحی سیستم‌های خبره
48 اصول طراحی واسط كاربر
49 اصول مدیریت و تئوری سازمانی
50 اصول كنترل مدرن
51 اقتصاد عمومی 1
52 اقتصاد عمومی 2
53 اقتصاد مهندسی
54 الكترومغناطیس
55 الكترونیك 1
56 الكترونیك 2
57 الكترونیك 3
58 الكترونیك دیجیتال
59 الكترونیك صنعتی
60 الكترونیك قدرت
61 الكترونیك قدرت 2
62 الكترونیك نوری
63 انتشار امواج
64 انتقال داده‌ها
65 اندازه‌گیری الكترونیكی
66 انقلاب اسلامی و ریشه‌های ان
67 اولتراسوند
68 ایمنی و بهداشت صنعتی
69 بازبابی هوشمند اطلاعات
70 بررسی سیستمهای قدرت 1
71 بررسی سیستمهای قدرت 2
72 برنامه نویسی كامپیوتر
73 برنامه‌ریزی تعمیرات و نگهداری
74 برنامه‌ریزی در سیستم‌های قدرت
75 برنامه‌ریزی و كنترل تولید موجودیهای 1
76 برنامه‌سازی پیشرفته
77 برنامه‌سازی شئ گرا در انفورماتیك
78 بهره‌بردای از سیستم‌های قدرت
79 بینایی ماشین
80 پایان‌نامه كارشناسی ارشد 1
81 پایان‌نامه كارشناسی ارشد 2
82 پایگاه داده پیشرفته
83 پردازش زبانهای طبیعی
84 پردازش سگنالهای تصویری
85 پردازش سیگنال دیجیتال 2
86 پردازش سیگنالهای بیولوژیكی
87 پردازش سیگنالهای دیجیتال
88 پردازش سیگنالهای دیجیتالی
89 پردازش موازی
90 پروژه
91 پروژه 1
92 تئوری اطلاعات و كدینگ
93 تئوری الكترو مغناطیس 1
94 تئوری پیشرفته مخابرات
95 تئوری جامع ماشین‌ها
96 تئوری صف
97 تئوری كدینگ
98 تاریخ اسلام
99 تاسیسات الكتریكی
100 تجارت الكتروینك
101 تجزیه و تحلیل سیستم‌ها
102 تحقیق در عملیات
103 تحقیق در عملیات 1
104 تحقیق در عملیات 2
105 تحلیل و طراحی سیستم‌ها
106 تحمل خرابی
107 تخمین و شناسایی سیستمها
108 تربیت بدنی 2
109 ترمودینامیك
110 تصویرگری پزشكی با تشدید مغناطیس
111 تعمیر و نصب و نگهداری
112 توزیع انرژی الكتریكی
113 تولید و نیروگاه‌ها
114 تكنولوژی تولید
115 تكنولوژی فشار قوی و عایقها
116 تكنیك پالس
117 جبر خطی
118 جبرانی 1 فیزیولوژی
119 حسابگری زیستی
120 دینامیك سیستم‌های قدرت
121 ذخیره و بازیابی اطلاعات
122 رباتیك
123 رباتیك پیشرفته
124 رساله دكتری 1
125 رساله دكتری 2
126 رساله دكتری 3
127 رساله دكتری 4
128 رساله دكتری 5
129 رساله دكتری 6
130 رساله دكتری 7
131 رساله دكتری 8
132 رسم فنی 1
133 رله نو حفاظت سیستمها
134 روش‌های عددی در الكترو مغناطیس
135 روش‌های همزمانی
136 روشهای تولید 1
137 روشهای تولید 2
138 ریاضی 1
139 ریاضی 2
140 ریاضی مهندسی
141 ریاضیات عالی مهندسی
142 ریزپردازنده 1
143 زبان تخصصی
144 زبان خارجه
145 زبانهای ماشین و اسمبلی
146 ساخت قطعات الكترونیكی 1
147 ساختمان داده‌ها
148 ساختمان گسسته
149 سمینار كارشناسی ارشد
150 سنتز خودكار مدارهای دیجیتال
151 سیستم تلویزیون
152 سیستم كنترل خطی
153 سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت
154 سیستم‌های انتقال مخابراتی 1
155 سیستم‌های انتقال مخابراتی 2
156 سیستم‌های انتقال مخابراتی دیجیتال
157 سیستم‌های بلادرنگ
158 سیستم‌های تصویر پزشكی
159 سیستم‌های عامل 1
160 سیستم‌های كنترل پیشرفته
161 سیستم‌های كنترل تطبیقی
162 سیستم‌های كنترل چند متغیره
163 سیستم‌های كنترل دیجیتالی
164 سیستم‌های كنترل غیر خطی
165 سیستمهای انتقال مخابرات 2
166 سیستمهای پردازشگر شبكه
167 سیستمهای كنترل
168 شبیه‌سازی كامپیوتری
169 شبكه مخابراتی بی سیم
170 شبكه‌ای كامپیوتری پیشرفته
171 شبكه‌های عصبی
172 شبكه‌های مخابرات نوری
173 شبكه‌های كامپیوتری
174 شناسایی الگو
175 شیمی عمومی
176 شیوه ارائه مطالب علمی و فنی
177 طراحی آلگوریتم 1
178 طراحی باربان سخت افزاری
179 طراحی پروسسور و دستگاه‌های جانبی آن
180 طراحی زبانهای برنامه‌سازی
181 طراحی سیستم های خیلی فشرده
182 طراحی سیستم‌های شئ گرا
183 طراحی قالب 1
184 طراحی قالب 2
185 طراحی ماشینهای الكتریكی
186 طراحی ماشینهای الكتریكی 2
187 طراحی مدارهای مجتمع فعال
188 طراحی مدارهای واسط
189 طراحی و ساخت كامپایلرها
190 طراحی كامپیوتری سیستم كنترل
191 طرح پست‌های فشار قوی و پروژه
192 طرح خطوط انتقال انرژی و پروژه
193 طرح ریزی واحدهای صنعتی
194 عایقها و فشار قوی
195 علم مواد
196 عملیات حرارتی
197 فارسی
198 فرآیندهای اتفاقی
199 فیبر نوری
200 فیزیك 1
201 فیزیك 2
202 فیزیك الكترونیك
203 فیزیك مدرن
204 فیلترهای سنتزمدار
205 فیلترهای وفقی
206 قابلیت اطمینان سیستم‌های قدرت
207 قید و بندها (جیك و فیكسچر)
208 گرافیك كامپیوتری
209 لیزر و كاربردهای آن در مهندسی پزشكی
210 ماشین‌های افزار 1
211 ماشین‌های الكتریكی 2
212 ماشین‌های مخصوص
213 ماشینهای افزار
214 ماشینهای افزار 2
215 ماشینهای الكتریكی 1
216 ماشینهای الكتریكی 2
217 مایكروویو 1
218 مایكروویو 2
219 مباحث پیشرفته الكترونیك 1
220 مباحث پیشرفته در سیستم‌های پشت
221 مباحث پیشرفته در طراحی سیستمها
222 مباحث ویژه
223 مباحث ویژه 2
224 مباحث ویژه 3
225 مبانی طراحی شبكه‌های كامپیوتری
226 مبانی مهندسی برق
227 مبانی میكرو الكترونیك
228 مبانی كامپیوتر و برنامه‌سازی
229 متون اسلامی
230 محاسبات عددی