دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

معرفی رشته مهندسی رباتیک



 

 

رباتیک

 

 

 

رشته فنی مهندسی رباتیک یکی از رشته های میان رسته ای جدید در ایران میباشد ،جدید بودنش میتواند بدلیل تاسیس در حد اکثر ۱۵ سال گذشته باشد و میان رشته ای است به دلیل اشتراکاتی که با رشته های مهندسی برق گرایشات الکترونیک و کنترل و همچنین مهندسی مکانیک گرایش طراحی جامدات و مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزاردارد.

 

گاهی اوقات حتی افراد تحصیل کرده نیز به اشتباه ،گمان میبرندمهندس رباتیک ،مهندس برق نیز می باشد علاوه بر این مکانیک و کامپوتر نیز هست،در صورتی که برای دانشجوبان رباتیک واضح بودن این اشتباه غیر قابل انکار است که بقیه رشته ها یک مهندس رباتیک تنها یک مهندس رباتیک است.

 

چرا که به صرف ارائه دروسی چون مداراهای الکترونیکی و منطقی و ریز پردازنده در برنامه درسی مهندسی کامپیوتر-نرم افزار و اشتراک این دروس در رباتیک و مهندسی الکترونیک ،نمیتوان نسبتی از الکترونیک و رباتیک به کامپیوتر داد.وظیفه و کربرد ها متفاوت است.شاید یکی از نمونه های فریبنده آگهی های استخدام کار شرکتها یا کارخانه ها باشد که آنهم بدلیل کاربرد مورد انتظار آنها،نام چند رشته مهندسی را در کنار یکدیگر قرار میدهند.

 

به عبارتی این دیگر بستگی به نیاز صنعت و کارخانه ها دارد که بسته به نیازشان ، رشته های دانشگاه تاسیس شده اند، رشته رباتیک نیز از این اصل مستثنا نیست .

 

یک مهندس رباتیک حتی با وجود توانایی در برخی از موارد اختصاصی موجود در دیگر رشته ها،تنها یک مهندس رباتیک استاین اصل را میتوان برای دیگر رشته های فنی مهندسی تعمیم داد.

 

رشته های جدید برای نیاز های جدید و پاسخ به آنها طراحی شده اند وبه طبع آن توانایی افراد تحصیل کرده نیز بهترین پاسخ برای این نیازها میباشد که رشته رباتیک نیز پاسخگو به نیاز رباتیکی صنعت میباشد.

 

گرایشهای این رشته در مقطع کارشناسی ارشد،در ایران مکاترونیک میباشد و البته خود رباتیک که در ایران هنوز وجود ندارد.

 

 

ارتباط رشته رباتیک با دیگر رشته ها


در حقیقت اگر یک مهندس رباتیک قصد نو آوری و ایجاد یک تکنولوژی را در سر بپروراند و برای مثال طرح یک ربات فوتبالسیت آدم واره را بریزد ملزوم به استفاده از دروسی که قبلا ً ،فراگرفته و یا تکمیل آنها میباشد به عبارتی باید در برنامه نویسی و تنظیم الگوریتم بهینه ،طراحی مدارهای الکتریکی و الکترونیکی مورد نیاز، طراحی مکانیزم عالی و ی نقص و کار امد در ایجاد تعادل پویا مهارت کافی داشته باشد.

 

به خصوص در زمینه طراحی کامیپوتری مدارها ، اجزاء و از همه مهمتر برنامه نویسی در سطح بالای قرار داشته باشد تا این نیازها را برطرف کند.

 

بر فرض برای طراحی یک ربات آی کاوشگر باید با روشهای عایق بندی آشنا باشد و یا در یک ربات پرنده با طراحی سیستم آئرودینامیکی تا حدودی آشنایی داشته باشدو یا در تولید و ساخت ربات جنگنده، آشنا به موارد مختلف و ویژگی های مختلف آنها مثل استحکام و سبک وزنی یا انعطاف و سختی و دیگر مورد این چنینی باشد.

 

البته مثل دیگر رشته های میان رشته ای ارتباط های زیادی میتوان با دیگر علوم و فنون پیدا کرد که موارد فوق مربوط به رباتیک بودند که به نظر من این ارتباطات در این رشته بیشتر از دیگر رشته هاست.

 

 

صنعت رباتیک


امروزه استفاده از رباتها واتوماسیون غیر قابل انکار و معرفی شده برای تمام صنایع و کارخانه ها میباشد به طوری که کارخانه ها روز به روز به این سمت روی می آورند دلیلش هم مشخص است زیرا بازده ای بهتر و سرعت دقت کم هزینه بودن دیگر خصوصیات مورد انتظار را به ارمغان میآورد.

 

رباتها اولین بار در سال ۱۹۵۴ در صنعت به کارگرفته شدند که یک بازوی ربات یا Manipulator نام داشت که تنها ۳ درجه آزادی بود.رباتهای صنعتی امروزی اکثراً همان بازوی رباتیکی هستند ولی با ۶ درجه آزادی و خیلی پیشرفته تر نبست به گذشته کار میکنند رباتها در صنعت به شیوه ها و روشها و مدلهای مختلفی به کارگرفته میشوند. اما متاسفانه همانطور که خودتان میدانید، به جرات میتوان گفت ارتباط بین دانشگاه و صنعت در ایران خیلی کم و گاهی در حد صفر میباشد و این وجود دانشگاه را زیر سوال میبرد ،چرا که، اگر صنعت ،تشنه علم و نوآوری نبود پس چرا عده های به نام دانشجو به تحصیل علم میپردازند؟

 

 

گستردگی علم رباتیک


همان طور که در ارتباط این رشته با دیگر رشته ها ذکر شد برای فعالیت و نوآوری و تحقیق و پیشرفت به جرات میتوان گفت یکی از وسیع ترین شاخه های فنی مهندسی،رشته مهندسی رباتیک میباشد.

 

برای مثال رباتی را معرفی میکنم که ارتباط بسیار کمی با رشته های فنی مهندسی و علوم پایه دارد،ربات جراح تحت فرمان پزشک جراح در اتاق عمل با حضور مستقیم پزشک و یا غیر مستقیم و با کمک اینترنت ،نمودی از پیشرفت این رشته است که بسیار مفید و حیاتی میباشد.تصور کنید رباتی را که شما طراحی کرده اید وسیله ای برای نجات یک بیمارو بهبودی وی شده است که قطعاَ لذت موفقیت آنفخستگی زحمتتان را از بین میبرد.

 

نمونه ی بارز دیگر گستردگی علم رباتیک، که بسیار مورد توجه کشورهای مختلف مثل ژاپن،کره،آمریکا و ایران و چند کشور دیگر میباشد،رباتهایامداد و نجات هستنند که یاری رسان گروه امداد در حوادث غیر قابل پیش بینی میباشد.به هر حال این گرایش از رباتیک آن قدر اهمیت داشته است که مسابقاتی تحت عنوان شبیه سازی امداد و نجات در روبوکاپ برگزار میگردد.

 

وظیفه اصلی رباتهای امداد رسان پیدا کردن مصدومین و اعلام مکان آنها به سرور میباشد.

 

رباتها در پروژه های JPL شرکت فضایی NASA نقش مهمی دارند از جمله آنها Spriteو Sojourner می باشد.این نیز استفاده دیگری از رباتیک میباشد .

 

مصارف رباتها در همه ابعاد زندگی انسان به سرعت در حال گسترش است تا کارهای سخت و خطرناک را به جای انسان انجام دهند مثل بررسی وضعیت داخلی راکتورها هسته ای که یک ربات هیچ گاه تحت تاثیر تشعشعات رادیو اکتیو قرار نمیگیرد و این یک جایگزینی خوب و مفید رباتها میباشد.

 


نیاز کارخانه ها و صنایع جهان و آینده شغلی


در ابتدا باید ذکر کنم که بازار شغلی این رشته در ایران اشباع نشده است چرا که تا این لحظه هیچ مهندس رباتیکی فارغ التحصیل نشده است (در ایران)، که احتمالا ً تا ماه دیگراولین فارغ التحصیل این رشته وارد جامعه شود و به امید خدا ،اکثراً جذب کارخانه ها خواهند شد زیرا هزینه یک مهندس رباتیک ایرانی خیلی پایین تر از و به صرفه تر از خارجی میباشد و یا استخدام چند مهندس مختلف نیز هزینه بر است و یا افراد توانا در بر طرف کردن نیازهای رباتیکی کارخانه ها نیز که خیلی خیلی کم هستنند ، دستمزد بالا دریافت کرده و شاید به اندازه یک فارغ التحصیل این رشته نیز مهارت کافی و مطالعه و توانایی نداشته باشند.

 

کارخانه های دارای ربات های صنعتی وخطوط اتوماسیون و به خصوص بازوهای رباتیک اولین کارخانه ها در چذب نیروی پرسنلی در این رشته اند و در اولویت اول این کارخانه ها مربوط به صنایع ماشین سازی و سپس شرکت های تولید کننده تراشه های سیلیکونی والکترونیکی میباشند ،از جمله این کارخانه ها در ایران که دارای خطوط اتوماسیون و یا بازوهای رباتی و یا دیگر رباتهای صنعتی هستند، میتوان نام برد به شرح زیر است: کارخانه ماشین سازی ایران خودرو،ماشین سازی سایپا،کاشی سمنان،کاشی یزد،تراکتور سازی تبریز،کیش خودرو،رب تبرک،کنستانتره شاهرود و چندین کارخانه دیگر که اکثرا ماشین سازی هستنند را میتوان نام برد.

 

 

رباتیک و ربات در ایران


در زمینه تولید ربات هنوز کسی در ایران چیزی نشنیده است، مگر تعمیر و بازسازی رباتهای وارداتی تنها بخش ،ساخت ربات ،برای مسابقات رباتیک میماند که باید خدمتان عرض کنم تیم های ایرانی کم ترین حضور را دارند آنهم بدلیل هزینه قابل توجه ساخت میباشد که نبود حمایت دانشگاه ها چه مالی و چه هر چیز دیگری ،نبود پشتیبان تبلیغاتی که الته این مورد در حال حاضر به جرات میتوان گفت یکی از قویترین کشورها در مسابقات روبوکاپ در بخش شبیه سازی امداد و نجات و شبیه سازی فوتبال ،ایران میباشد.

 

شاید علت امتناع فعالان رباتیک در بخش های دیگر کم هزینه بودن این رشته باشد و متاسفانه علت آن در اکثر مواقع پولی است.جالب است بدانید در مسابقات برمن آلمان که ۲۴ خرداد برگزار شد اکثر تیم های شرکت کننده در بخش شبیه سازی رباتهای امداد و نجات ایرانی بودند.به هر حال هرچه مشکل بزرگ باشد چه مالی و چه ... ، خدای ما بزرگتر است و ما را در استفتده از توانایی خودمان یاری میرساند. در مورد ایران البته با توجه به تمام مطالب بیان شده در مورد ایران جای امید واری است که اکثر کارخانه ها و صاحبان صنایع بر اساس دلایل مختلف مثل رقابت روز به روز به سمت استفاده از ربات روی آورده اند و این موضوع دلیلی بر وجود و حتی رشد بسیار چشم گیر بازار شغلی این رشته دارد.


چشم انداری از رباتیک


شهری را تصور کنید که رباتها در اکثر فعالیت های انسانی و بشری کمک رسان بشر شده اند.به یقین که نگاهی با کمی دورنگری و کمی بزرگ نمایی از آینده این رشته بسیار نگران کننده و شاید خطرناک باشد.تصور این که رباتی شما را در یک معمله بفریبد و یا رباتی که دارای احساس و اندیشه و جماعاتی رباتی که بر سر مسایل مورد نظر شان مثل کم توجهی به آنها شروع به شورش کنند و دیگر موارد که اکنون خنده دار و در باطن نگران کننده است.

 

ابته مفید بودن ساخته دست بشر در درجه اول قرار میگیرد در راستای همین مطالب بد نیست نگاهی با تامل و جدی به فیلم "مرد ۲۰۰ ساله" بیاندازید که به تصور شما کمک میکند.

 


دانشگاه صنعتی شاهرود و رباتیک
در مهر ماه سال یک هزار و سیصد و هشتاد و یک در دانشگاه صنعتی شارود اولین پذیرش در رشته مهندسی رباتیک در مقطع کارشناسی اغاز شد. آغازی با انگیزه های فراوان دانشجویان و اساتید آن .آغازی با چشم اندازی چند ساله در کشور با هدیف تولید علم در این زمینه و پرورش دانشجویان در رشته رباتیک.

 

همانند تمام دانشگاه ها در ایران و خارج از ایران با تاسیس یک رشته در یک دانشگاه مخصوصا ً یک رشته میان رشته ای باشد قطعا دانشگاه با مشکلات مواجه خواهد شد که ابته تا کنون پیشرفت بسیار چشم گیری در حل مشکلات و افزایش سطح علمی آن شده است.

 

اما اگر مشکلی وجود نداشته باشد آیا کسی در جهت رفع مانع تلاش خواهد کرد که سبب از بین رفتن مشکلات بعدی و نتیجه پایانی پیشرفت و ارتقاسطح علمی بشود. به هر حال پیشرفت خوبی دیده میشود آینده روشنی در انتظار دانشجویان رباتیک دیده میشود.

 

از جمله برنامهای دانشگاه در راستای اهداف رباتیک را بدین شرح است.

کلاسهای مقدماتی رباتیک برای ورودی های هر سال که مدرسان آنها دانشجویان رباتیک هستند که در مسابقات مختلف رتبه میآورند.

 

کلاسهای پیشرفته رباتیک و کلاسهای پیشرفته الکترونیک که باز هم مدرسان رباتیکی دارد بر خلاف وجود دانشجویان ارشد الکترونیک کنترل قدرت و دکتری کنترل، جلسات هفتگی با محوریت رباتیک و موضوعات مربوطه و کلاسها و جلسات و برنامه های فوق برنامه دیگری که مدیریت اکثر آنها با رباتیکی هاست.لازم به ذکر است که دو اتاق یکی آزمایشگاه رباتیک و اتاق پروژه رباتیک که درب آن بر روی رباتیک ها برای طراحی و ساخت باز است.

 

چند ربات آموزشی نیز از موسسات اروپایی از طرف دانشگاه خریداری شده است که برای مصارف آموزشی استفاده میشود.
منبع:migna.ir


ویدیو مرتبط :
معرفی رشته مهندسی عمران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معرفی رشته مهندسی برق



مهندسی برق

 

مقدمه :

اگر نگاهی به اطرافمان بیندازیم، انبوهی از وسایل برقی را خواهیم دید. امروزه زندگی بدون وسایل الكتربكی غیر ممكن شده است. پس برای استقلال و همگامی با رشد جهانی نیازمند متخصصانی هستیم كه با اندوختن توشه علمی به كسب تكنولوژیهای جدید اقدام كنند.

 

با نگاهی اجمالی به صنعت در می یابیم كه در ابتدا (از رنسانس با قرن بیستم) تمام ابزارها و صنایع، مكانیكی بوده اند و مهندسی عموماً به طراحی و ساخت این وسایل مكانیكی اطلاق می شد، اما با به كارگیری الكتریسیته در صنایع، از حجم ابزارها و دستگاهها كاسته شد و صنایع پیچیده تر گردید.

 

رشته برق در آغاز با مكانیك همراه بود و الكترو مكانیك خوانده می شد، اما با رشد و پیشرفت چشمگیر این رشته، رشته برق راه خود را از مكانیك جدا كرد و به عنوان یك رشته مستقل مطرح گردید. با توجه به وسعت صنعت برق و پیشرفت زیاد آن، این رشته خود به چند گرایش تقسیم شده است. به دلیل استقبال بی نظیر از این رشته در 30 سال اخیر، برجسته ترین استعدادها به این رشته جذب شده اند. این به نوبه خود باعث ارتقای سطح علمی و پژوهشی و اعتبار روز افزون دانشگاه های ایران در جهان شده است.

 

هم اكنون، دانشكده های برق كشور به لحاظ كادر علمی و امكانات، در حدی قابل مقایسه با دانشگاه های معتبر دنیا هستند. كامپیوتر به عنوان یك وسیله الكتریكی، از مصنوعات و تولیدات رشته برق است. در گذشته، مسایل مربوط به كامپیوتر در رشته برق مطرح می گردید، اما با گسترش روز افزون آن، اینك از رشته برق جدا شده است و به عنوان یك رشته مستقل مطرح گشته است. با این حال، دانشگاه هایی هنوز این دو را یك رشته حساب می كنند كه یك دانشكده به آن اختصاص می دهند. رشته كامپیوتر از دو بخش تشكیل می شود، سخت افزار و نرم افزار، گرایش سخت افزار، به مسایل الكترونیكی و فنی كامپیوتر توجه دارد، اما گرایش نرم افزار، به برنامه نویسی و نحوه كاربرد و استفاده از كامپیوتر در مصارف مختلف مربوط می گردد.

 

از این تعریف معلوم می شود كه بخش سخت افزار، بیشترین شباهت را با رشته برق دارد و دانشجویان رشته برق از تبحر خاصی در مسایل مربوط به آن بهره مند هستند. بدین رو كسانی كه به جنبه سخت افزار كامپیوتر علاقه مند هستند، می توانند با انتخاب دروس اختیاری خود (ضمن تحصیل در رشته برق)، با این حوزه نیز آشنا گردند. رشته برق در مقطع كارشناسی به چهار گرایش؛ مخابرات، كنترل، قدرت و الكترونیك تقسیم می شود. دانشجویان در ابتدا بدون تعیین گرایش و همگی تحت عنوان رشته برق به تحصیل می پردازند. متقاصیان هر گرایش پس از گذراندن دروس پایه و اصلی، با توجه به معدل دروس گذرانده شده و ظرفیت و توان علمی هر دانشكده به انتخاب گرایش می پردازند.


درسهای رشته :





ردیف

نام درس

1 آز مبانی مهندسی برق
2 آزمایش ابزار دقیق و اجزای سیستم
3 آزمایشگاه الكترونیك 1
4 آزمایشگاه الكترونیك 2
5 آزمایشگاه الكترونیك دیجیتال
6 آزمایشگاه اندازه‌گیری دقیق و كنترل كیفیت
7 آزمایشگاه پایگاه داده ها
8 آزمایشگاه تكمیل سطح فلزات
9 آزمایشگاه تكنیك پالس
10 آزمایشگاه جوش
11 آزمایشگاه رله و حفاظت
12 آزمایشگاه روشنایی فنی
13 آزمایشگاه سیستم عامل
14 آزمایشگاه سیستم‌های خطی و كنترل
15 آزمایشگاه سیستمهای قدرت
16 آزمایشگاه شیمی
17 آزمایشگاه عایقها و فشار قوی
18 آزمایشگاه عملیات حرارتی
19 آزمایشگاه فیزیك 1
20 آزمایشگاه فیزیك 2
21 آزمایشگاه ماشینهای الكتریكی 1
22 آزمایشگاه مایكروویو
23 آزمایشگاه مدار و اندازه‌گیری 1
24 آزمایشگاه مدارهای مخابراتی
25 آزمایشگاه مدارهای منطقی
26 آزمایشگاه معماری كامپیوتر
27 آزمایشگاه مهندسی نرم افزار
28 آزمایشگاه میكروپروسسورها
29 آزمایشگاه نرم افزار
30 آزمایشگاه كنترل 2
31 آزمون پذیری
32 آمار مهندسی
33 آمار و احتمالات مهندسی
34 آنتن 2
35 آنتن پیشرفته
36 ابزار دقیق بیومدیكال
37 ابزار دقیق پیشرفته
38 ابزار دقیق و اجزا سیستمهای كنترلی
39 اتوماسیون
40 ادوات نیمه هادی
41 ارزیابی كار و زمان
42 استاتیك
43 استاتیك و مقاومت مصالح
44 اصول حسابداری و هزینه‌یابی
45 اصول طراحی پایگاه داده های پیش
46 اصول طراحی پایگاه داده‌ها
47 اصول طراحی سیستم‌های خبره
48 اصول طراحی واسط كاربر
49 اصول مدیریت و تئوری سازمانی
50 اصول كنترل مدرن
51 اقتصاد عمومی 1
52 اقتصاد عمومی 2
53 اقتصاد مهندسی
54 الكترومغناطیس
55 الكترونیك 1
56 الكترونیك 2
57 الكترونیك 3
58 الكترونیك دیجیتال
59 الكترونیك صنعتی
60 الكترونیك قدرت
61 الكترونیك قدرت 2
62 الكترونیك نوری
63 انتشار امواج
64 انتقال داده‌ها
65 اندازه‌گیری الكترونیكی
66 انقلاب اسلامی و ریشه‌های ان
67 اولتراسوند
68 ایمنی و بهداشت صنعتی
69 بازبابی هوشمند اطلاعات
70 بررسی سیستمهای قدرت 1
71 بررسی سیستمهای قدرت 2
72 برنامه نویسی كامپیوتر
73 برنامه‌ریزی تعمیرات و نگهداری
74 برنامه‌ریزی در سیستم‌های قدرت
75 برنامه‌ریزی و كنترل تولید موجودیهای 1
76 برنامه‌سازی پیشرفته
77 برنامه‌سازی شئ گرا در انفورماتیك
78 بهره‌بردای از سیستم‌های قدرت
79 بینایی ماشین
80 پایان‌نامه كارشناسی ارشد 1
81 پایان‌نامه كارشناسی ارشد 2
82 پایگاه داده پیشرفته
83 پردازش زبانهای طبیعی
84 پردازش سگنالهای تصویری
85 پردازش سیگنال دیجیتال 2
86 پردازش سیگنالهای بیولوژیكی
87 پردازش سیگنالهای دیجیتال
88 پردازش سیگنالهای دیجیتالی
89 پردازش موازی
90 پروژه
91 پروژه 1
92 تئوری اطلاعات و كدینگ
93 تئوری الكترو مغناطیس 1
94 تئوری پیشرفته مخابرات
95 تئوری جامع ماشین‌ها
96 تئوری صف
97 تئوری كدینگ
98 تاریخ اسلام
99 تاسیسات الكتریكی
100 تجارت الكتروینك
101 تجزیه و تحلیل سیستم‌ها
102 تحقیق در عملیات
103 تحقیق در عملیات 1
104 تحقیق در عملیات 2
105 تحلیل و طراحی سیستم‌ها
106 تحمل خرابی
107 تخمین و شناسایی سیستمها
108 تربیت بدنی 2
109 ترمودینامیك
110 تصویرگری پزشكی با تشدید مغناطیس
111 تعمیر و نصب و نگهداری
112 توزیع انرژی الكتریكی
113 تولید و نیروگاه‌ها
114 تكنولوژی تولید
115 تكنولوژی فشار قوی و عایقها
116 تكنیك پالس
117 جبر خطی
118 جبرانی 1 فیزیولوژی
119 حسابگری زیستی
120 دینامیك سیستم‌های قدرت
121 ذخیره و بازیابی اطلاعات
122 رباتیك
123 رباتیك پیشرفته
124 رساله دكتری 1
125 رساله دكتری 2
126 رساله دكتری 3
127 رساله دكتری 4
128 رساله دكتری 5
129 رساله دكتری 6
130 رساله دكتری 7
131 رساله دكتری 8
132 رسم فنی 1
133 رله نو حفاظت سیستمها
134 روش‌های عددی در الكترو مغناطیس
135 روش‌های همزمانی
136 روشهای تولید 1
137 روشهای تولید 2
138 ریاضی 1
139 ریاضی 2
140 ریاضی مهندسی
141 ریاضیات عالی مهندسی
142 ریزپردازنده 1
143 زبان تخصصی
144 زبان خارجه
145 زبانهای ماشین و اسمبلی
146 ساخت قطعات الكترونیكی 1
147 ساختمان داده‌ها
148 ساختمان گسسته
149 سمینار كارشناسی ارشد
150 سنتز خودكار مدارهای دیجیتال
151 سیستم تلویزیون
152 سیستم كنترل خطی
153 سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت
154 سیستم‌های انتقال مخابراتی 1
155 سیستم‌های انتقال مخابراتی 2
156 سیستم‌های انتقال مخابراتی دیجیتال
157 سیستم‌های بلادرنگ
158 سیستم‌های تصویر پزشكی
159 سیستم‌های عامل 1
160 سیستم‌های كنترل پیشرفته
161 سیستم‌های كنترل تطبیقی
162 سیستم‌های كنترل چند متغیره
163 سیستم‌های كنترل دیجیتالی
164 سیستم‌های كنترل غیر خطی
165 سیستمهای انتقال مخابرات 2
166 سیستمهای پردازشگر شبكه
167 سیستمهای كنترل
168 شبیه‌سازی كامپیوتری
169 شبكه مخابراتی بی سیم
170 شبكه‌ای كامپیوتری پیشرفته
171 شبكه‌های عصبی
172 شبكه‌های مخابرات نوری
173 شبكه‌های كامپیوتری
174 شناسایی الگو
175 شیمی عمومی
176 شیوه ارائه مطالب علمی و فنی
177 طراحی آلگوریتم 1
178 طراحی باربان سخت افزاری
179 طراحی پروسسور و دستگاه‌های جانبی آن
180 طراحی زبانهای برنامه‌سازی
181 طراحی سیستم های خیلی فشرده
182 طراحی سیستم‌های شئ گرا
183 طراحی قالب 1
184 طراحی قالب 2
185 طراحی ماشینهای الكتریكی
186 طراحی ماشینهای الكتریكی 2
187 طراحی مدارهای مجتمع فعال
188 طراحی مدارهای واسط
189 طراحی و ساخت كامپایلرها
190 طراحی كامپیوتری سیستم كنترل
191 طرح پست‌های فشار قوی و پروژه
192 طرح خطوط انتقال انرژی و پروژه
193 طرح ریزی واحدهای صنعتی
194 عایقها و فشار قوی
195 علم مواد
196 عملیات حرارتی
197 فارسی
198 فرآیندهای اتفاقی
199 فیبر نوری
200 فیزیك 1
201 فیزیك 2
202 فیزیك الكترونیك
203 فیزیك مدرن
204 فیلترهای سنتزمدار
205 فیلترهای وفقی
206 قابلیت اطمینان سیستم‌های قدرت
207 قید و بندها (جیك و فیكسچر)
208 گرافیك كامپیوتری
209 لیزر و كاربردهای آن در مهندسی پزشكی
210 ماشین‌های افزار 1
211 ماشین‌های الكتریكی 2
212 ماشین‌های مخصوص
213 ماشینهای افزار
214 ماشینهای افزار 2
215 ماشینهای الكتریكی 1
216 ماشینهای الكتریكی 2
217 مایكروویو 1
218 مایكروویو 2
219 مباحث پیشرفته الكترونیك 1
220 مباحث پیشرفته در سیستم‌های پشت
221 مباحث پیشرفته در طراحی سیستمها
222 مباحث ویژه
223 مباحث ویژه 2
224 مباحث ویژه 3
225 مبانی طراحی شبكه‌های كامپیوتری
226 مبانی مهندسی برق
227 مبانی میكرو الكترونیك
228 مبانی كامپیوتر و برنامه‌سازی
229 متون اسلامی
230 محاسبات عددی