دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

مصرف ماءالشعیر باعث تشدید سنگ سازی كلیه می شود



 

 

مصرف ماءالشعیر باعث تشدید سنگ سازی كلیه می شود

 

یك فوق تخصص بیماری های كلیوی گفت: ماءالشعیر هیچ مزیتی نسبت به سایر مایعات ندارد و با وجود آن كه مبتلایان به سنگ كلیه باید مایعات زیادی مصرف كنند اما به هیچ وجه نباید نوشابه هایی مانند ماء الشعیر بنوشند چون مصرف این مایعات باعث تشدید سنگ سازی كلیه می شود.

دكتر محسن نفر در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، افزود: آب، بهترین مایع برای افزایش حجم ادرار مبتلایان به سنگ كلیه است. البته برخی بیماران حجم ادرار را با دارو یا دیورتیك هایی مانند برخی گیاهان مثل كاكل ذرت افزایش می دهند این در حالیست كه اگر حجم ادرار بدون مصرف آب افزایش یابد تاثیری بر سلامت بدن ندارد.

وی با بیان اینكه نوشیدن مایعات برای مبتلایان به بیماریهای دیگر كلیوی مفید نیست، تاكید كرد: مصرف مایعات از جمله آب برای مبتلایان به دفع پروتئین زیان آور است و آنان به مقدار بسیار كم و در صورت احساس تشنگی شدید مجاز به نوشیدن آب هستند.

این فوق تخصص بیماری های كلیوی درباه مصرف مایعات افراد سالم گفت: افرادی كه مبتلا به بیماریهای كلیوی نیستند، مصرف مایعات برای آنان مفید است و این كار باعث پیشگیری از ابتلای آنان به بیماری سنگ كلیه می شود.

وی با بیان اینكه آب، بهترین مایع مصرفی برای افراد سالم است تاكید كرد: مصرف مایعات دیگر مانند نوشابه ممكن است باعث بروز مشكلاتی برای این افراد شود. مایعاتی كه به عنوان نوشابه مصرف می شوند، حاوی اگزالات هستند كه زمینه ابتلا به سنگ كلیه را فراهم می كنند بنابراین بهتر است افراد از نوشابه هایی مانند نوشیدنی های گازدار و ماء الشعیر كمتر استفاده كنند چون قند بالای این نوشیدنی ها باعث افزایش قند خون و ابتلا به چاقی می شود.

این فوق تخصص بیماریهای كلیوی تاكید كرد: میزان مصرف آب افراد سالم به وضعیت شغلی آنان نیز بستگی دارد. به عنوان نمونه بدن ورزشكاران حرفه ای و افرادی كه در محیط های گرم كار می كنند به مایعات بیشتری نیاز دارد.

نفر در پایان حجم ادرار را بهترین معیار برای تعیین میزان نیاز بدن به مایعات دانست و اظهار كرد: لازم است افراد به رنگ ادرار خود توجه كنند. میزان مصرف آب هر فرد باید به اندازه ای باشد كه رنگ ادرار او را شفاف كند. رنگ ادرار كسانی كه آب كمی مصرف می كنند، شفاف نیست و هرچه قدر این رنگ تیره تر باشد به معنای كمتر مصرف شدن مایعات است.../ایسنا


ویدیو مرتبط :
خروج سنگ كلیه شاخ گوزنی بصورت لاپاراسكوپیك در اطفال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مصرف كم آب، عامل تشدید كننده عفونت های ادراری است



 

 

مصرف كم آب، عامل تشدید كننده عفونت های ادراری است

 

نوشیدن كم آب در طول شبانه روز سبب افزایش احتمال بروز عفونت های مجاری ادراری در زنان می شود.

 

آمارها نشان می دهد حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به عفونت های ادراری را زنانی تشكیل می دهند كه آب كم مصرف می كنند.

 

دكتر سونیل پراكاش ـ رییس بخش نفرولوژی در انستیتو سلامت آریمتس در این باره تاكید كرد: نوشیدن آب كم و ناكافی و نیز مصرف نادرست نمك خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

 

وی خاطرنشان كرد: این عفونت همچنین در زنانی یافت می شود كه مراقب بهداشت فردی خود نیستند.

 

به گزارش روزنامه تایمز اوانیدیا علاوه بر این فاكتورها، وزن اضافی و دیابت هم احتمال بروز این عونت ها را در زنان تشدید می كند./خبرگزارى ایسنا