مصرف قهوه خطر ابتلا به سرطان رحم را کاهش می‌دهد

پیشگیری از سرطان رحم,قهوه,خواص قهوه مصرف قهوه خطر ابتلا به سرطان رحم را کاهش می‌دهد
پژوهش محققان امپریال کالج لندن نشان می‌دهد قهوه علاوه بر نشاط زنان می‌تواند خطر ابتلا به سرطان مخاط رحم را نیز کاهش دهد.
محققان با استفاده از اطلاعات 456 هزار زن و بررسی عادات غذایی دو هزار و 800 نفر از آنها که مبتلا به سرطان مخاط رحم بودند، دریافتند زنانی که روزانه حدود چهار فنجان قهوه در روز مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که کمتر از یک فنجان قهوه می‌نوشند، 18 درصد در معرض خطر کمتری برای ابتلا به این سرطان قرار دارند.

البته محققان می‌گویند به دست آمدن این نتایج دور از انتظار هم نبوده چرا که با یافته‌های پژوهش‌های قبلی در تطابق است اما مقایسه این پژوهش‌ها با یکدیگر می‌تواند اطلاعات بیشتری را در اختیار محققان قرار دهد. در این تحقیق، تاثیر 84 ماده غذایی در ابتلا به سرطان مخاط رحم مورد بررسی قرار گرفت که از آن میان، قهوه نسبت به سایر مواد غذایی برتری داشت اما رابطه یاد شده را نمی‌توان علت و معلولی دانست بلکه تنها وجود یک رابطه را نشان می‌دهد.

علاوه بر این، هنوز علت نقش قهوه کاملا مشخص نشده بلکه احتمال می‌رود که قهوه میزان استروژن بدن را کاهش داده و تعادل هورمون‌ها را تغییر می‌دهد. در واقع اگر تعادل بین استروژن و پروژسترون بیشتر به سوی استروژن پیش برود، خطر سرطان مخاط رحم افزایش می‌یابد.

اضافه وزن، قاعدگی پیش از 12 سالگی و یائسگی با تاخیر نیز می‌تواند از عوامل خطر بروز این سرطان باشد.محققان خاطرنشان کرده‌اند که نباید از آنتی اکسیدان‌های قهوه نیز غافل شد زیرا باعث جلوگیری یا کند شدن آسیب سلولی می‌شوند. به علاوه به نظر نمی‌رسد که تاثیر قهوه بر بیماری ذکر شده را بتوان به کافئین موجود در آن نسبت داد چرا که پژوهش‌ها تاثیر سایر خوردنی‌های کافئین‌دار نظیر کاکائو را بر این سرطان مرتبط ندانسته‌اند.
این پژوهش در مجله "Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention" منتشر شده است.
منبع : isna.ir

مصرف قهوه خطر ابتلا به سکته مغزی در زنان را کاهش می دهد

قهوه خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد

محققان در مطالعات جدید خود دریافتند قهوه به علت وجود فیتواستروژن خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ محققان سوئدی عوامل زیستی و مصرف قهوه را بین زنان مبتلا به سرطان پستان و زنان سالم بررسی کرده و دریافتند مصرف کنندگان قهوه در مقایسه به آنهایی که به ندرت قهوه می نوشند، کمتر به سرطان پستان مبتلا می شوند.

البته آنها متذکر شدند: عوامل دیگری مانند سن یائسگی، ورزش کردن، رعایت وزن متعادل، سابقه فامیلی نیز در احتمال ابتلا به سرطان تاثیر گذارند.

اثر مثبت قهوه به دلیل حضور فیتواستروژن در این ماده است که خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد.

براین اساس این گزارش درحالی که مدارک نشان می دهند قهوه می تواند از زنان در برابر سرطان پستان ER منفی محافظت کند هیچ ارتباطی بین مصرف این ماده ونوع مثبت ERمشاهده نشده وهمچنین تا کنون مشخص نشده که آیا همه انواع قهوه این توانایی را در کاهش احتمال سرطان دارا هستند یا نه؟

دراین رابطه محققان اعلام کردند در مقایسه با اطلاعات بدست آمده توسط محققان آلمانی یکنوع اختلاف در مزایای قهوه به چشم می خورد و این اختلاف ممکن است به دلیل نوع تهیه قهوه باشد که روی کاهش احتمال ابتلا به سرطان تاثیر می گذارد..... /  خبرگزارى ایسنا