دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

مصرف قلیان برابر با استفاده از 5 بسته سیگار



مصرف قلیان برابر با استفاده از 5 بسته سیگار

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: مصرف قلیان با مصرف پنج بسته سیگار برابری می‌کند و کسانی که گمان می‌کنند با استعمال دخانیات احساس آرامش می‌کنند باید بدانند با هربار مصرف دخانیات آتش مشکلات خود را شعله‌ورتر می‌کنند.

 

مصرف قلیان,مضرات مصرف قلیان

به گزارش فارس، محمد حضوری در جشنواره غذای سالم که در دهکده سلامت استان قم با حضور خادمان سلامت برگزار شد اظهار کرد: هنوز بیماری قلبی عروقی از مهم‌ترین علل مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: مطالعات سال 2008 تا 2013 نشان می‌دهد بیماری‌های قلبی عروقی در این مدت نسبت به گذشته 1.5 برابر شده است که این موضوع نشان می‌دهد بیماری فشارخون یک قاتل خاموش است.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: کسانی که به بیماری فشار خون مبتلا هستند از آغاز بیماری خود اطلاع ندارند و زمانی متوجه موضوع می‌شوند که آسیب جدی در اعضای حیاتی بدنشان رخ می‌دهد.

وی افزود: فشار خون بالا پارگی مویرگ‌ها، ناتوانی شدید، سکته‌های مغزی،‌ قلبی و... را به دنبال دارد که درمانی خاص می‌طلبد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: با وجود اینکه در ایران نسبت به دیگر کشورهای صنعتی از غذاهای سنتی بیشتری استفاده می‌شود ولی با این وجود بیماری قلبی بالاترین رتبه‌ها را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: نمودارهای سلامت نشان می‌دهد که 16 درصد جامعه بالای 15 سال به فشار خون مبتلا هستند ولی هیچ برنامه‌ای برای کنترل آن وجود ندارد.

حضوری بیماری فشار خون را به بیماری طاعون تشبیه کرد و گفت: این بیماری مانند اختاپوس تمام جامعه را فرا می‌گیرد و گاهی اوقات شخص بیمار زمانی متوجه بیماری خود می‌شود که با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه ابتلا به بیماری فشار خون با سبک زندگی،‌ عوامل رفتاری،‌ فعالیت فیزیکی، برنامه غذایی و استعمال دخانیات ارتباط مستقیم دارد که باید برای جلوگیری از خطرات ناشی از این بیماری در زندگی برنامه‌ریزی دقیقی انجام داد.

وی با ابراز نگرانی از روی آوردن جوانان به استعمال دخانیات بیان داشت: استعمال دخانیات در حالی در جامعه امروزی رواج یافته که تهدیدهای ناشی از آن پنهان مانده است.

حضوری اذعان کرد: مصرف قلیان با مصرف پنج بسته سیگار برابری می‌کند و کسانی که گمان می‌کنند با استعمال دخانیات احساس آرامش می‌کنند باید بدانند با هر بار مصرف دخانیات آتش مشکلات خود را شعله‌ورتر می‌کنند و یک قدم به نابودی خود نزدیک‌تر می‌شوند.

وی از دیگر مواردی که سلامت انسان را مورد تهدید جدی قرار می‌دهد را توزیع ناعادلانه چربی در اعضای گوناگون بدن به وی‍‍ژه در خون و ابتلا به دیابت ذکر کرد و گفت: این مشکلات نیز می‌تواند به فعال شدن بیماری فشار خون در انسان کمک کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم فشار خون را به قاتلی تشبیه کرد که با چاقو از پشت سر به دنبال انسان حرکت می‌کند و ترس فرو رفتن چاقوی این قاتل در بخشی از بدنمان وجود دارد.

وی به راه‌های پیشگیری و یا کنترل این بیماری به صورت معمول اشاره و بیان داشت: باید در ابتدا نسبت به تناسب وزن، ‌قد و ارزیابی تغذیه آگاهی‌های لازم را داشته باشیم.

حضوری خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد 95 درصد ایرانیان فعالیت فیزیکی ندارند و باید سبک زندگی خود را تغییر دهند./فارس

 

 

 


ویدیو مرتبط :
هر بار مصرف قلیان معادل 80 نخ سیگار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مصرف سیگار و قلیان موجب اختلال حافظه می‌شود



اخبار,اخباراجتماعی ,تقویت حافظه

یک روانشناس گفت: مهم‌ترین راه‌ تقویت حافظه حفظ الگوی مناسب خواب، پرهیز از مصرف دخانیات مانند سیگار، قلیان و پیپ،‌ کاهش مصرف قهوه، ۲۰ دقیقه ورزش صبحگاهی،‌ کاهش استرس‌های شغلی و یادگیری مهارت‌های ۱۰ گانه زندگی است.

به گزارش فارس، امیرمحمد شهسوارانی درباره انواع حافظه و راه‌های تقویت آن، اظهار داشت: یکی از مهمترین ارکان مغز و فرایندهای مغزی حافظه است.

حافظه به زبان ساده؛ شامل توان به یاد سپاری رخدادها و  مواردی است که پیرامون فرد در جریان است. این موارد دامنه‌ای از محتوای درسی تا فعالیت‌های روزمره زندگی را شامل می‌شود.

وی افزود حافظه به عنوان عاملی کلیدی در مباحث مرتبط با مطالعه، درس خواندن، امتحانات، کنکورهای دانشگاه و مهارت‌‌هایی که به عنوان هوش یاد می‌شود نقش مهمی در زندگی فرد ایفا می‌کند.

* انواع حافظه
این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: در حافظه سه مرحله عمده؛ سپردن اطلاعات، نگهداری و بازیابی و فراخوانی آنها از حافظه مد نظر است، همچنین دو حافظه کوتاه مدت و بلند مدت در کنار حافظه فعال برای دسته‌بندی مدت زمان باقی‌ماندن نتایج در مغز به کار می‌روند.

وی افزود: حافظه کوتاه مدت حافظه‌ای است که اطلاعات در آن به مدت 30 ثانیه باقی می‌ماند، حافظه بلند مدت محدودیتی در نگهداری محتوای حفظ شده نداشته و در بسیاری موارد مادام‌العمر است. حافظه فعال حدود 5 ثانیه باقی می‌ماند و بیشتر در برگیرنده حافظه حسی و به نوعی ثبت اولیه محرک‌ها در ذهن است.

این روانشناس ادامه داد: به عنوان مثال وقتی تصویری را می‌بنیم، اجزای آن به مدت چند ثانیه در ذهنمان باقی می‌ماند که این چند ثانیه باقی ماندند، حافظه حسی یا فعال است. اگر به کمک روش‌‌هایی این اجرا را در ذهن مرور کنیم، منجر به باقی‌ماندن در حافظه کوتاه مدت که در حدود 30 ثانیه است خواهد شد اما اگر به تکرار مداوم آنها در ذهن بپردازیم به گونه‌ای که بتوانیم هنگام شب یا چند روز بعد آن اجزا را به یاد آوریم، این وضعیت حافظه بلند مدت است.

* راه‌های تقویت حافظه
این متخصص حوزه بهداشت روان اظهار داشت: مهمترین راه‌های تقویت حافظه حفظ الگوی مناسب خواب، پرهیز از مصرف دخانیات مانند سیگار، قلیان، پیپ،‌ تنباکو و ... ، کاهش مصرف قهوه و ترکیبات آن، 20 دقیقه ورزش صبحگاهی،‌ کاهش استرس‌های شغلی یادگیری مهارت‌های دهگانه زندگی و تمرین‌های مخصوص افزایش حافظه است.

وی خاطر نشان کرد: بهترین گزینه برای حفظ و تقویت حافظه، مراجعه به متخصصان حوزه بهداشت روان برای دریافت آموزش و راهنمایی‌های لازم است.


 اخبار اجتماعی  -  فارس