دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

مصرف زیاد ماهی‌های چرب مانع رشد سرطان می‌شود



اخبار,اخبار علمی,ماهی های چرب

اخبار علمی - مصرف زیاد ماهی‌های چرب مانع رشد سرطان می‌شود

تحقیقات اخیر نشان داده است مصرف زیاد ماهی‌های چرب می‌تواند مانع رشد سرطان شود.

تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داد که مصرف بیشتر ماهی‌های چرب می‌تواند از توسعه تومورهای سرطانی جلوگیری کند.

با توجه به تحقیقات انجام شده، افرادی که مقدار مشخصی از اسیدهای چرب امگا3 غنی شده در انواع برخی از ماهی‌ها مانند ماهی قزل‌آلا آلاسکا وحشی مصرف می‌کنند به طور قابل توجهی در معرض خطر کمتری از تعداد سرطان‌ها از جمله تخمدان، آندومتر،‌ حلق، مری،‌ معده، کولون،‌ رکتوم و پانکراس قرار می‌گیرند.

این تحقیقات همچنین نشان داد که مصرف رژیم غذایی فراوان از اسیدهای چرب امگا3 که ماهی‌های چرب از نوع برجسته است، منجر به کاهش خطر ابتلا به نوع رایج از تومور سرطانی شناخته شده به عنوان «آدنوکارسینوم» می‌شود.

تحقیقات اخیر همچنین نشان داده است که اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند به جلوگیری از مشکلات قلبی کمک کند.

به گفته محققان، روغن ماهی باعث کاهش التهاب می‌شود و ممکن است اثرات آسم و بیماری روده را کاهش ‌دهد، و از خطر تولد نوزاد نارس جلوگیری کند و به بهبود حافظه و درمان افسردگی منتهی می‌شود.


اخبار علمی - فارس


ویدیو مرتبط :
‫آیا چرب بودن لب مانع وضو می شود؟‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با مصرف ماهی از این سرطان خطرناک پیشگیری کنید



سرطان, سرطان روده, پیشگیری از سرطان روده

اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد

 

با مصرف ماهی از این سرطان خطرناک پیشگیری کنید
بر اساس مطالعات اخیر در آمریکا حذف گوشت قرمز و استفاده از غذاهای گیاهی و همچنین ماهی در رژیم غذایی روزانه، نقش مهمی در پیشگیری از سرطان روده بزرگ دارد. این مطالعه 7 ساله نشان داد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در گیاه خوارانی که هیچ گوشتی جز گوشت دریایی مانند ماهی مصرف نمی کنند، در مقایسه با افرادی که از رژیم های غذایی معمولی استفاده می کنند، 43 درصد کمتر است.
بر اساس آمارها سرطان روده سومین سرطان شایع و سومین علت عمده مرگ و میر بیماران سرطانی است.

محققان معتقدند مکانیسم این اثر به دلیل محتوای بالای اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی است که نقش مهمی در پیشگیری از التهاب و سرطانی شدن سلول ها ایفا می کند. علایم این سرطان می‌تواند شامل مواردی همچون خون در مدفوع، تغییر در حرکت‌های روده، کاهش وزن و خستگی همیشگی باشد.

 

اسیدهای چرب امگا 3
اسیدهای چرب امگا 3 خانواده‌ای از اسیدهای چرب اشباع نشده هستند که اولین پیوند دوگانه آن‌ها بین سومین وچهارمین کربن در زنجیره کربنی قرار گرفته‌است. اسیدهای امگا 3 برای تنظیم فعالیت بدن انسان موادی ضروری هستند ولی در بدن ساخته نمی‌شوند.

سه اسید چرب تشکیل‌دهنده خانواده امگا 3 عبارتند ازآلفا-لینولنیک اسید (ALA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید(EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید(DHA). آلفا- لینولنیک اسید (ALA) در گردو، برخی از انواع لوبیا، سبزیجات و در روغن‌های کانولا، سویا، بذر کتان و روغن زیتون یافت می‌شود. دو اسید چرب دیگر، یعنی ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) ودوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) در ماهی همچون سالمون و در روغن و مکمل‌های ماهی وجود دارند. این اسیدهای چرب از نظر تغذیه‌ای بسیار مهمند.

 

مغز گردو و بذر کتان دارای بیشترین اندازه اسید چرب امگا 3 در میان مواد غذایی گیاهی هستند. اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3 (با یک پیوند دوگانه در اتم کربن سوم) که برای حفظ سلامت بدن ضروری هستند، در داخل بدن نمی‌توانند ساخته شوند، لذا باید آنها را از طریق غذاها به دست آورد. بهترین منبع تامین اسیدهای چرب امگا 3 ماهی است که در انواع چرب آن بیشتر است.

منبع : seemorgh.com