دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

مشكلات بینی های زیر تیغ رفته



 

 

بینی

 

 

بینی یكی از مهم ترین اعضای بدن در حفظ سلامت است كه دارای فیزیولوژی بسیار پیچیده ای است و وظایفی از قبیل حس بویایی، تنظیم دما، تنظیم رطوبت، تصفیه ذرات هوا و ایفای نقش در تكلم را به عهده دارد.

امروزه بسیاری بدون هیچ گونه آگاهی نسبت به این عضو بدن، صرفا به دلیل نازیبا بودن بینی یا بیشتر زیبا شدن راضی می شوند برای اصلاح و زیبایی زیر تیغ جراحی بروند، بی آن كه اطلاعاتی از عواقب پس از عمل جراحی داشته باشند.

دكتر علی اصغر پیوندی، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در گفت وگو با «جام جم»، مهم ترین عملكرد بینی را ایجاد راه هوایی برای تنفس طبیعی عنوان كرده و می گوید: كوچك ترین تغییر در مجرای تنفسی بینی، می تواند موجب مقاومت قابل ملاحظه ای در برابر عبور هوا شود به طوری كه اگر قطر مسیر عبور هوایی تنفسی از راه بینی به نصف كاهش پیدا كند، مقاومت هوایی بینی 16 برابر می شود.

وی خاطرنشان می كند: تنظیم دمای هوا، زمانی صورت می گیرد كه هوای استنشاقی از روی سطح بینی كه حاوی شبكه غنی مویرگی است، می گذرد كه صرف نظر از حرارت هوای تنفسی، دمای هوا در حلق به ندرت بیش از 4 درجه نسبت به دمای طبیعی بدن نوسان دارد.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، بینی نقش مهمی در تكلم دارد و موجب افزایش رزونانس (تشدید) صدا می شود به طوری كه در موقع گرفتگی بینی، صدای «میم» به صورت «با» و صدای «نون» به شكل «دال» ادا می شود.

تنفس حیاتی ترین عملكرد زندگی است كه نتیجه آن رسیدن اكسیژن به بافت های بدن است و هنگامی كه تنفس از مسیر طبیعی خود از راه بینی منحرف شود، عوارض آن تمام بافت های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و شخصی كه تنفس از راه بینی را از دست بدهد نه تنها در زندگی فردی بلكه در زندگی اجتماعی اش نیز دچار مشكل می شود.

این جراح پلاستیك بینی با اشاره به این كه بی حالی، خواب آلودگی، كسالت، بی حوصلگی و عصبی بودن از عوارض اختلال در تنفس به شمار می رود، می افزاید: محرومیت از تنفس بینی می تواند خشكی مجاری تنفسی و ضعف سیستم دفاعی را نیز در پی داشته باشد.

دكتر پیوندی با بیان این كه تنفس دهانی مزمن باعث می شود تا دندان ها جرم گرفته، زبان خشك و شخص دچار بوی بد دهان شود، می گوید: تنفس دهانی می تواند سبب ایجاد خشكی، زخم و درد در ناحیه حلق و در نتیجه ایجاد توده در گلو شود.

وی دو علت شایع مشكلات تنفسی در بیماران داوطلب جراحی پلاستیك بینی را انحراف تیغه بینی و رشد بیش از اندازه شاخك های بینی دانسته كه همزمان با جراحی پلاستیك بینی قابل اصلاح هستند، ولی علت سومی كه شامل پولیپ های بینی و سینوزیت مزمن است، لازم است در مرحله جداگانه ای، پیش از انجام جراحی پلاستیك بینی، تحت درمان مناسب قرار بگیرد.

به گفته این پزشك متخصص، جراحی پلاستیك بینی را می توان جزو چند جراحی شایع در جهان دانست، چرا كه بینی عضوی مركزی در صورت محسوب می شود كه هرگونه اشكال و ناهنجاری در آن می تواند بقیه اعضای صورت را تحت تاثیر قرار دهد به همین دلیل بسیاری از بیماران پس از انجام عمل جراحی بینی خود احساس می كنند بقیه اعضای بدنشان نیز دستكاری شده است و برعكس اگر جراحی موفقیت آمیز نباشد، تناسب تمام قسمت های صورت به هم می ریزد.

● عوارض جراحی

دكتر پیوندی عواض جراحی بینی را به دو دسته تقسیم كرده و می افزاید: در عوارض تنفسی معبر عبور هوا، پس از عمل تنگ می شود و فرد مجبور می شود مدام از دهان نفس بكشد و همین امر عاملی می شود تا فرد دچار صدایی تو دماغی شود و به خاطر مشكلات چسبندگی بینی باید به طور مداوم ترشحات بینی خود را پاك كند، اما عارضه دوم كه مربوط به ظاهر بینی می شود به دلیل كم یا زیاد برداشتن بافت های بینی است و ممكن است در عمل جراحی، پرده های بینی بیش از حد كوچك شده باشد یا این كه غضروف های نوك بینی بیش از حد كم شود كه باعث ایجاد چال هایی عمیق می شود.

وی اظهار می كند: تجربه نشان می دهد كه اغلب بیماران، علاقه ای به مصنوعی به نظر رسیدن بینی خود ندارند، چرا كه در جامعه ما پذیرش یك بینی طبیعی بزرگ قابل قبول تر از یك بینی جراحی شده كوچك است، بنابراین در جراحی های بینی باید سعی شود حداقل دستكاری روی بینی صورت بگیرد و برای از بین رفتن عوارض نیز باید از برداشتن بسیار بافت ها پرهیز كرد.

در هر صورت جراحی بینی با توجه به استقبال زیاد از آن در جهان، همچون معادله ای چند مجهولی است كه باید تمام فاكتورهای لازم آن را در نظر گرفت و پس از عمل با پیگیری های صحیح، از عوارض جدی آن جلوگیری كرد.

همچنین باید دانست كه انگیزه افراد از انجام چنین جراحی چیست، چون گاهی اوقات جوانان انگیزه ای كافی برای این جراحی ندارند و صرفا به اصرار دیگران تن به آن می دهند كه نمی تواند دلیل توجیه كننده خوبی باشد..../تحلیل:جام جم


ویدیو مرتبط :
مشكلات ما در مقابل مشكلات آمریكا هیچ است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عجیب ترین بینی دنیا زیر تیغ جراحان + تصویر



اِلی تِرِزیس اهل میستِگ تقریباً دو سال پیش با یک ناهنجاری جسمی نادر پا به دنیا گذاشت.

 اِلی تِرِزیس 21 ماهه اهل میستِگ (وِلز، انگلستان) تقریباً دو سال پیش با یک ناهنجاری جسمی نادر پا به دنیا گذاشت. در این ناهنجاری مغز الی همزمان با رشد نوزاد از طریق شکافی در جمجمه به بینی‌اش راه پیداکرده و باعث شده بود علاوه بر ظاهر بد مشکل تنفسی نیز پیدا کند. در تصویر زیر که پیش از عمل بینی او گرفته‌شده، ترزیس رو به دوربین می‌خندد.

اخبار,اخبار گوناگون,جراحی بیتی

 

اخبار گوناگون - باشگاه خبرنگاران جوان