دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

مرگبارترین ماده مصرفی جهان معرفی شد



 

 

 

مرگبارترین ماده مصرفی جهان معرفی شد

 

در تازه‌ترین پژوهش؛

مرگبارترین ماده مصرفی جهان معرفی شد

محققان بریتانیایی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که در نگاهی کلی و فراگیر الکل از مواد مخدری مانند هروئین و کوکائین نیز خطرناکتر بوده و می‌تواند تأثیرات ویران‌کننده‌تری هم برای فرد و هم برای اجتماع داشته باشد.

محققان بریتانیایی در این تحقیق به بررسی موادی مانند الکل، کوکائین، هروئین، اکستازی و ماریجوانا پرداخته و آنها را بر اساس قدرت تخریبشان برای شخص مصرف کننده و همچنین برای جامعه رده بندی کردند.

معیارهای مد نظر در این تحقیق مانند میزان ایجاد اعتیاد و آسیب رسانی به بدن انسان در کنار موارد دیگری مانند آسیب به محیط زیست، فروپاشی خانواده‌ها و تحمیل هزینه‌های اقتصادی مانند هزینه‌های بهداشتی، خدمات اجتماعی و زندان بوده است.

هروئین، کراک و شیشه مرگبارترین مواد لقب گرفته‌اند اما با در نظر گرفتن تأثیرات گسترده‌تر اجتماعی بر جامعه و هم بر فرد الکل، هروئین و کراک و کوکائین مرگبارترین مواد بوده‌اند. به طور کلی هم الکل در رده نخست مرگبارترین مواد قرار گرفته و پس از آن هروئین، کوکائین، ماریجوانا و LSD در رده‌های بعدی جای گرفتند.

هزینه انجام این تحقیق از سوی مرکز مطالعات جرایم و عدالت بریتانیا پرداخت شده و روز دوشنبه در مجله پزشکی لنست منتشر شده است.

محققان معتقدند اختصاص این میزان امتیاز به الکل به دلیل استفاده گسترده‌تر از آن و پیامدهای ویرانگر آن نه تنها برای مصرف کننده بلکه برای اطرافیان اوست.

«ویم فن دن رینک» استاد روانشناسی و اعتیاد دانشگاه آمستردام می‌گوید: فقط کافی است به مسائلی  فکر کنید که در اثر مصرف الکل در یک مسابقه فوتبال پیش می‌آید.

مصرف بیش از حد الکل تقریبا باعث آسیب رساندن به همه سیستم‌های بدن می‌شود. این ماده همچنین با میزان بالاتر مرگ مرتبط بوده و درصد بیشتری از جرایم را نیز نسبت به هر ماده مخدر دیگری از جمله هروئین به خود اختصاص می‌دهد.

اما کارشناسان معتقدند غیرقانونی کردن الکل کاری غیرعملی و نادرست است. لسلی کینگ، مشاور مرکز مانیتورینگ مواد و الکل اروپا و یکی از نویسندگان این تحقیق می‌گوید: ما نمی‌توانیم به ممنوعیت الکل روی بیاوریم و به روزهای گذشته بازگردیم. الکل قویاً در فرهنگ ما ریشه دوانده و بیرون نخواهد رفت.

کینگ گفت: کشورها باید مصرف کنندگان مشکل دار را هدف قرار دهند و نه اکثریت گسترده‌ای از مردم را و در این زمینه دولت‌ها باید به برنامه‌های آموزشی و افزایش قیمت الکل به طرزی روی بیاروند که این ماده زیاد در دسترس نباشد.

محققان در این تحقیق به کشورها توصیه کرده‌اند که طبقه‌بندی مواد در کشورهایشان را مورد بازبینی قرار دهند. برای مثال سال گذشته در بریتانیا مجازات داشتن ماریجوانا افزایش یافت.

فن دن برینک می‌گوید: چیزی که دولت‌ها تصمیم به غیرقانونی بودن آن می‌گیرند همیشه مبتنی بر علم نیست و به عقیده وی، ملاحظات موجود در مورد سود و مالیات کالاهایی مانند مشروبات الکلی و دخانیات می‌تواند بر تصمیم دولت‌ها برای قانونمند کردن استفاده از این مواد تأثیرگذار باشد...../تحلیل:تابناک


ویدیو مرتبط :
مرگبارترین جاندار جهان چیست؟!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعتیاد آورترین ماده جهان معرفی شد


مت‌آمفتامین به اعتقاد بسیاری از درمانگران و پژوهشگران، اعتیادآورترین ماده جهان است و مبتلایان به آن، از وابستگی شدید روانی رنج می‌برند.

عصرایران: روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدرگزارش داد ؛ دکتر آذرخش مکری روز چهارشنبه در نشست علمی پژوهشی که با عنوان «نگاهی به اصول رواندرمانی برای درمان مصرف شیشه و امکان توسعه آن در ایران» در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: از سال 2001 رشد مت‌آمفتامین در منطقه خاورمیانه به‌ویژه ایران به شدت افزایش یافت و در حال حاضر نیز این ماده بعد از حشیش شایع ترین ماده غیرمجازی است که مورد سوء مصرف قرار می‌گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مت‌آمفتامین به اعتقاد بسیاری از درمانگران و پژوهشگران، اعتیادآورترین ماده جهان است و مبتلایان به آن، از وابستگی شدید روانی رنج می‌برند.

دکتر آذرخش مکری روز چهارشنبه در نشست علمی پژوهشی که با عنوان «نگاهی به اصول رواندرمانی برای درمان مصرف شیشه و امکان توسعه آن در ایران» در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: از سال 2001 رشد مت‌آمفتامین در منطقه خاورمیانه به‌ویژه ایران به شدت افزایش یافت و در حال حاضر نیز این ماده بعد از حشیش شایع ترین ماده غیرمجازی است که مورد سوء مصرف قرار می‌گیرد.

وی افزود: به اعتقاد بسیاری از درمانگران و پژوهشگران، مت‌آمفتامین اعتیادآورترین ماده جهان است و مبتلایان به آن، از وابستگی شدید روانی رنج می‌برند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در درمان اعتیاد باید توجه داشت که با قطع مصرف اکثریت عوارض مصرف مواد، ظرف 3 ماه برطرف می‌شوند و بهبودی عوارض نیز اکثراً در کمتر از یک ماه نیز فراگیر است؛ درواقع قطع مصرف مهمترین اقدام در برطرف شدن عوارض اعتیاد است.

مکری در ادامه، اعتیاد را یک بیماری خواند و گفت: معتادان در اتصال عاطفی به دیگران دچار اشکال هستند، آنان برای رفع استرس به جای انسان‌های دیگر به خود یا اشیاء (در این مورد مواد مخدر) روی می‌آورند.

وی تاکید کرد: قطع مواد مخدر به‌عنوان عامل اتصال عاطفی و متصل شدن به انسان دیگر (درمانگر) اساس بسیاری از درمان‌ها است.

مکری با بیان اینکه رابطه درمانی نقش بسیار مهم و شاید مهم‌ترین نقش را در روان‌درمانی اعتیاد دارد؛ بیان داشت: معتادان در تنظیم هیجانی و بیان عاطفی خود مشکل دارند، بنابراین باید این بیماران از وابستگی عاطفی به مواد، به اتصال سالم بین فردی روی بیاورند و درمانگر نیز باید به‌عنوان عاملی مهم در فرایند درمان عمل کند.

وی همچنین در ادامه مراحل درمان اعتیاد به متامفتامین را به ترتیب تنظیم رفتاری اولیه، پایدارسازی، التیام منش و شخصیت و نوسازی شخصی برشمرد.

مکری بیان داشت: حدود 2300 مرکز درمان اعتیاد به مواد مخدر (MMT) در کشور وجود دارند و در این مراکز به طور متوسط 2 تا 3 نفر روانشناس بالینی و عمومی، مددکار، مشاور مشغول به کار هستند.

وی گفت: آمفتامین معضل بزرگی است و راه حل دیگری برای آن متصور نیست و مسوولین عالی‌رتبه باید از گسترش درمان آن با هر روش و رویکردی حمایت کنند تا امکان رشد روان‌درمانی و درمان‌های غیر دارویی در کشور بوجود آید.

«اظهارات افراد خارج از دبیرخانه ستاد، مندرج در سایت الزاماً به معنای موضع رسمی ستاد مبارزه با موادمخدر نمی باشد.»