دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

مرکز لرزه نگاری شخصی در جیب شما!



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

اپلیکیشنی که شدت زلزله را ثبت می‌کند
مرکز لرزه نگاری شخصی در جیب شما!

محققان ژاپنی موفق به توسعه نرم افزاری برای گوشی‌های هوشمند شدند که به سادگی می‌تواند زلزله را تشخیص دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از دانشگاه کالیفرنیا، به تازگی یک تیم از محققان یک برنامه جدید را توسعه دادند که می‌تواند گوشی‌های هوشمند را به یک دستگاه شخصی تشخیص زمین لرزه تبدیل کند.

محققان یک نسخه ژاپنی از برنامه اندروید را روانه بازار کردند که اطلاعات را برای تشخیص زمین لرزه از گوشی‌های هوشمند جمع آوری کرده و در نهایت برای وقوع زمین لرزه به کاربران هشدار می‌دهد.

این نرم افزار MyShake نام دارد و توسط یک تیم از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی توسعه یافته و هم اکنون از طریق فروشگاه Google Play که به وب سایت MyShake دسترسی دارد قابل دریافت است.

این برنامه در پس زمینه اجرا شده و میزان کمی از نیروی باتری گوشی را مصرف می‌کند، به طوری که شتاب سنج گوشی می تواند وقوع زمین لرزه را در هر ساعتی از شبانه روز ضبط کند.

در حال حاضر، این برنامه اطلاعات را از شتاب سنج جمع آوری کرده، آن را تجزیه و تحلیل می‌کند و اگر آن‌ها متناسب با مشخصات ارتعاشی زلزله باشند، آن‌ها را رله کرده و GPS گوشی مختصات آن را به آزمایشگاه لرزه نگاری برکلی در کالیفرنیا برای تجزیه و تحلیل می‌فرستد.

از زمانیکه برای اولین بار این برنامه در انگلستان و در فوریه سال جاری منتشر شد، بیش از 170،000 نفر از سراسر جهان برنامه را دانلود کرده‌اند.

به گفته محققان این برنامه جدید می‌تواند برای مناطقی که فاقد هرگونه شبکه لرزه نگاری هستند مفید باشد.

از ماه فوریه تاکنون این شبکه توانسته تا زلزله در شیلی، آرژانتین، مکزیک، مراکش، نپال، نیوزیلند، تایوان، ژاپن و در سراسر شمال آمریکا از جمله زلزله اوکلاهاما را ثبت کند.

این سیستم توانایی ثبت زمین لرزه های کوچک به اندازه 2.5 ریشتر و زلزله 7.8 ریشتری در 16 آوریل 2016 در اکوادور را داشته است.

نسخه‌های اسپانیایی و چینی این برنامه به زودی منتشر خواهد شد و برنامه MyShake در آینده نزدیک برای گوشی‌های iPhone نیز در دسترس خواهد بود.

محققان الگوریتم موجود در برنامه تلفن همراه را که به تجزیه و تحلیل داده های شتاب سنج تلفن پرداخته و ارتعاشات زلزله را از لرزش‌های عادی، مانند پیاده روی، تکان خوردن و یا ضربه متمایز می‌کند، شرح دادند.

در آزمون‌های شبیه سازی شده، این الگوریتم با موفقیت 93 درصدی توانسته زمان وقوع زمین لرزه را تشخیص دهد.

مقاله این پژوهش در مجله Science Advances منتشر شده است.


ویدیو مرتبط :
نحوه استفاده از لرزه نگاری 3 بعدی در اکتشاف نفت و گاز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زمین‌لرزه ۷.۲ ریشتری مرکز فیلیپین را لرزاند/۲۰ نفر کشته شدند



زمین‌لرزه فیلیپین,شدت زمین‌لرزه فیلیپین

زمین‌لرزه ۷.۲ ریشتری مرکز فیلیپین را لرزاند/۲۰ نفر کشته شدند

زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۷.۲ ریشتر مرکز فیلیپین را لرزاند و به دنبال آن دستکم ۲۰ نفر کشته و ۲۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

به گزارش فارس به نقل از شبکه بی بی سی، زمین‌لرزه‌ای به قدرت 7.2 ریشتر مرکز فیلیپین را لرزاند و 20 نفر نیز جان خود را از دست دادند.

مرکز زمین‌شناسی آمریکا اعلام کرد که این زمین لرزه بخش زیرین جزیره «بوهول» در منطقه‌ای توریستی فیلیپین را هدف گرفت.

شدت زمین‌لرزه به اندازه‌ای بود که ساختمان‌ خانه‌‌ها و فروشگاهها در جزیره بوهول و در نزدیکی «سیبو» فروریختند و افرادی در زیر آوارها قربانی شدند.

گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که 19 نفر نیز در این حادثه تاکنون زخمی شدند و احتمال می‌رود تعداد تلفات حادثه افزایش یابد.

بی بی سی گزارش کرد که در آگوست 2012 نیز زمین‌لرزه‌ای به قدرت 7.6 ریشتر جزیره سامار در شرق فیلیپین را لرزاند و منجر به قطع برق و همچنین سونامی شد./فارس