دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

مبتلایان به این بیماری، رعدوبرق را از فاصله ۴۰ کیلومتری احساس می‎کنند



سردرد,سردردهای مزمن,رعدوبرق

مبتلایان به این بیماری، رعدوبرق را از فاصله ۴۰ کیلومتری احساس می‎کنند
برخی از مردم ادعا دارند که می‌توانند آمدن طوفان را حس کنند. اکنون تحقیق جدیدی نشان می‌دهد که کسانی که از سردردهای مزمن رنج می‌برند، ممکن است بتوانند رعدوبرق و صاعقه را احساس کنند.
به گزارش پاپ‌ساینس، نتیجه مطالعه محققان دانشگاه سین‌سیناتی اوهایو نشان می‌دهد زمانی‌که صاعقه در محیط اطراف وجود دارد، احتمال بروز سردرد بیشتر است.
شرکت‌کنندگان این مطالعه بر اساس ضوابط انجمن بین‌المللی سردرد (HIS) انتخاب شدند، و از آنها خواسته شد تا سردردهای خود را به طور روزانه و به مدت 3 تا 6 ماه در دفاتر خاطرات خود ثبت کنند.

نتایج مطالعه نشان داد زمانی‌که صاعقه در فاصله 40 کیلومتری منازل شرکت‌کنندگان رخ می‌دهد، احتمال وقوع سردرد برای کسانی‌که از سردردهای مزمن رنج می‌برند به میزان 31 درصد افزایش می‌یابد. همچنین احتمال بروز میگرن نیز تا 28 درصد زیاد می‌شود.
هنوز به طور دقیق مشخص نیست که آب‌وهوا چگونه سردرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. انجام‌دهندگان این مطالعه برای در نظر گرفتن سایر عواملی که می‌تواند در افزایش میزان وقوع سردرد دخالت داشته باشد، از مدل‌های ریاضی استفاده کردند.

با این وجود، حتی زمانی که اثرات مرتبطی مانند فشار جو و رطوبت مد نظر قرار می‌گرفت، نتایج آنها تنها 19 درصد افزایش احتمال وقوع سردرد را در روزهای صاعقه‌ای نشان می‌داد. همچنین از نظر بار الکتریکی صاعقه، افزایش شدت جریان بار صاعقه منجر به افزایش احتمال بروز سردرد می‌شد.
وینست مارتین، یکی از اعضای گروه و استاد دانشگاه سین‌سیناتی است که به مطالعه سردرد می‌پردازد. به عقیده وی، تعداد اندکی راه متفاوت وجود دارد که از آن طریق صاعقه ممکن است باعث بروز سردرد شود.

وی می‌گوید: «امواج الکترومغناطیسی که از رعد و برق ساطع می‌شوند، می‌تواند باعث بروز سردرد شود. علاوه بر این، صاعقه باعث افزایش میزان آلاینده‌های جو مانند ازن می‌شود، و می‌تواند باعث آزاد شدن هاگ قارچ‌هایی شود که منجر به میگرن می‌شود.»

با این وجود، گروه تحقیقاتی می‌گوید که مطالعات بیشتری نیاز است تا ارتباط دقیق میان پارامترهای هواشناسی و سردرد مشخص شود.

منبع:khabaronline.ir

 


ویدیو مرتبط :
تولید پودر نان بدون گلوتن ویژه مبتلایان به بیماری سیلیاک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیش از 80 درصد مبتلایان به آب سیاه در كشور از بیماری خود مطلع نیستند



 

 

بیش از 80 درصد مبتلایان به آب سیاه در كشور از بیماری خود مطلع نیستند

 

استاد دانشگاه علوم پزشكی و پزشك متخصص چشم پزشكی گفت: 80 تا 90 درصد مبتلایان به بیماری آب سیاه در كشورهای در حال توسعه از جمله ایران از بیماری خود مطلع نیستند.

'شاهین یزدانی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا به مناسبت هفته جهانی گلوكوم -آب سیاه- افزود: بیماری آب سیاه به مجموعه ای از بیماری ها اطلاق می شود كه عصب چشم را دچار ضعف می كند و در نهایت موجب نابینایی می شود.

عضو انجمن چشم پزشكی ایران با تاكید بر اینكه بیماری آب سیاه موجب اختلال در میدان دید می شود، ادامه داد: میدان دید، محوطه ای از دنیای واقعی است كه توسط سیستم چشم ادراك می شود.

یزدانی خاطرنشان كرد: به رغم اینكه بیماری آب سیاه بدون علامت است اما علایمی مانند تاری دید، درد خفیف و نیز بزرگی تیرگی -قرنیه- در كودكان می تواند نشانه بروز این بیماری باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشكی تصریح كرد: تخریب عصب چشم در بیماری آب سیاه از اطراف میدان دید آغاز می شود و تخریب عصب چشم در مركز دید ، بسیار دیر رخ می دهد؛ بنابراین اغلب مبتلایان در مرحله پیشرفته متوجه بیماری خود می شوند.

یزدانی گفت: طبق بررسی ها، شیوع بیماری آب سیاه در ایران در خوشبینانه ترین حالت بین یك و نیم تا دو درصد است.

وی افزود: هرچند از یك نوزاد یك روزه تا یك فرد مسن 90 ساله ممكن است به بیماری آب سیاه مبتلا شوند اما این بیماری اغلب در افراد مسن و بیش از 40 سال بروز می كند و لازم است چشم ها پس از 40 سالگی بطور سالانه معاینه شوند.

این متخصص چشم پزشكی اظهار داشت: علاوه بر افراد مسن، افرادی كه یكی از وابستگان درجه یك و دو خانواده آنان به هریك از انواع آب سیاه مبتلا شده اند و یا افراد دارای فشار چشم بالا در معرض بیشتری از ابتلا به آن قرار دارند.

یزدانی خاطرنشان كرد: بنابراین افراد مستعد ابتلا به بیماری آب سیاه لازم است معاینه سالانه چشم خود را از سنین پایین تر و حتی كودكی آغاز كنند.

وی تاكید كرد: عوارض و آثار بیماری آب سیاه بر چشم، غیرقابل برگشت و درمان است و در صورت ابتلا، تنها می توان با درمان های دارویی یا لیزری، سیر پیشرفت بیماری را به تاخیر انداخت.

یزدانی یادآور شد: بیماری آب سیاه انواع مختلفی دارد و می تواند به دنبال تاثیر ضربه -تروما- ، التهاب، خونریزی یا بیماری دیابت در فرد بیمار ایجاد كند.

ششم تا دوازدهم مارس برابر با 15 تا 21 اسفندماه جاری به نام هفته جهانی آب سیاه -گلوكوم - نامیده شده است.