دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ماه، 100 میلیون سال جوانتر شد!



علت جوانتر شدن ماه ,  شکل گیری ماه

ماه، 100 میلیون سال جوانتر شد!

تحقیقات جدید نشان می دهد، ماه 100 میلیون سال جوانتر از تصورات قبلی است.

شاید تفاوت چندانی بین 4.56 میلیارد و 4.45 میلیارد سال وجود نداشته باشد، اما این زمان برای تغییر دادن درک دانشمندان از شکل گیری ماه که 100 میلیون سال جوانتر از تصورات قبلی شده است، کافی است.

نظریه غالب در خصوص شکل گیری ماه بیان می کند که سیاره ای در اندازه مریخ یا بزرگتر در حدود 4.56 میلیارد سال قبل و اندکی پس از شکل گیری منظومه شمسی به شدت با زمین برخورد کرد؛ بقایایی این برخورد از زمین به فضا پرتاب شده و با درهم آمیختن به یکدیگر باعث شکل گیری ماه شده است.

اما آنالیزهای جدید از سنگ های ماه نشان می دهد، ماه در حدود 4.4 تا 4.45 میلیارد سال قبل شکل گرفته است.

«ریچارد کارلسون» از محققان موسسه کارنیگ در واشنگتن تأکید می کند: منظومه شمسی 4.568 میلیارد سال عمر دارد؛ امکان تخمین عمر اجرام کوچکتر مانند سیارک ها نیز به وسیله تجزیه و تحلیل زمانی که این اجرام وارد دوره های ذوب گسترده شده اند، وجود دارد.

ماه احتمالا کمی پس از شکل گیری خشن، دارای اقیانوسی از سنگ های مذاب بوده است؛ در حال حاضر دقیق ترین تخمین از سن سنگ های ماه که به وسیله این اقیانوس شکل گرفته‌اند، حدود 4.360 میلیارد سال را نشان می دهد.

اما دانشمندان بر روی زمین نشانه هایی از واقعه ذوب اصلی یافته اند که به 4.45 میلیارد سال قبل باز می گردد و این شواهد زمان شکل گیری ماه را 100 میلیون سال بعدتر نشان می‌دهد. /ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
‫این معجون خانگی را بخورید و 10 سال جوانتر شوید‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمار جالب تولید خودرو در ایران خودرو: ایران خودرو در 100 روز سال 93، بیشتر از شش ماه تولید كرد !!



اخبار ,اخبار اقتصادی ,ایران خودرو

 

اخبار اقتصادی - ایران خودرو در 100 روز سال 93، بیشتر از شش ماه تولید كرد

گروه صنعتی ایران خودرو طی 100 روز نخست سال جاری، تعداد 132 هزار و 631 دستگاه سواری و وانت تولید كرد كه این عدد از میزان تولید این خودروساز در نیمه نخست سال گذشته بیشتر است.

به گزارش ایكوپرس، تعداد تولید سواری و وانت در شش ماهه نخست سال گذشته 126 هزار و 698 دستگاه بوده است.
 
بر پایه این گزارش، برنامه تولید امسال گروه صنعتی ایران خودرو 600 هزار دستگاه است كه 30 هزار دستگاه آن به بازارهای خارجی صادر می شود.
 
تولید ایران خودرو در صد روز نخست سال جاری، شامل انواع محصولات خانواده پژو از جمله پژو پارس، 405 و 206، سمند، رانا، وانت باردو و تندر 90 بوده است. در این میان انواع تولیدات، خودروی پارس به تعداد 31 هزار و 451 دستگاه بیشترین سهم را در سبد تولید ایران خودرو به خود اختصاص داده است.
 
پس از آن 405 با 23 هزار و 868 دستگاه، سمند با 23 هزار و 582 دستگاه، باردو با 21 هزار و 64 دستگاه، 206 با 19 هزار و 985 دستگاه، رانا با 8412 دستگاه، تندر با 4230 دستگاه و دنا با 39 دستگاه به ترتیب تیراژ تولید را به خود اختصاص داده اند.
 
از مجموع 132 هزار و 631 دستگاه تولیدات صد روزه امسال، 50 هزار و 10 دستگاه آن تنها در خرداد ماه تولید شده است.
 
در حال حاضرمیانگین تولید روزانه ایران خودرو قریب به 2200 دستگاه است و در آینده نزدیك به 2500 دستگاه افزایش می یابد.
 
شایان ذكر است آهنگ رشد تولید خودروی سواری در ایران خودرو شتاب گرفته و این امر موجب دلگرمی همه دست اندركاران از جمله سازندگان زنجیره تامین شده است و این روند تا پایان سال جاری برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده تولید ادامه دارد. 

اخبار اقتصادی - ایكوپرس