دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ماموگرافی، اما در چه سنی؟



 

سمت و سوی پول در آمار جدید

 

 

ماموگرافی یكی از بهترین روش‌های غربالگری بیماری‌های سینه است و بسیاری از زنان برای این كه نوع بیماری‌شان تشخیص داده شود، این آزمایش از سوی پزشك برایشان تجویز می‌شود.

 


دكتر شهلا چایچیان، متخصص زنان و مامایی و عضو هیات علمی دانشگاه در گفتگو می‌گوید: با این كه ماموگرافی به وسیله اشعه ایكس انجام می‌شود و براساس برخی تفكرات ممكن است برای بدن خطر داشته باشد، ولی به هرحال این خطر بسیار كمتر از پیدا نكردن تومورهای سینه در مراحل اولیه بیمار را تهدید می‌كند.

 


وی توصیه می‌كند بهتر است ماموگرافی در زمان‌هایی كه توصیه شده است، انجام شود و هیچ‌گاه نباید تاثیر معاینات سینه توسط پزشك و زنان نادیده گرفته شود.

 


به نظر این عضو هیات علمی دانشگاه بهتر است اولین ماموگرافی در ۳۵ سالگی انجام شود. وی می‌افزاید: انجام ماموگرافی قبل از ۳۵ سالگی فقط در كسانی كه خود و خانواده‌اش سابقه بیماری‌های بسیار شدید سینه دارند مجاز است و نباید زنان هنگام انجام غربالگری و تست‌های معمولی از آزمایش ماموگرافی استفاده كنند.

 


به گفته دكتر چایچیان، انجام آزمایش ماموگرافی در ۳۵‌تا۴۰‌سال در حد یك بار كافی است و پس از ۴۰ تا ۵۰ سالگی می‌توان هر ۲ تا ۴ سال یكبار این آزمایش را انجام داد.

 


این متخصص زنان درخصوص انجام ماموگرافی در سنین ۵۰‌ به بالا اذعان می‌كند: در این سنین ماموگرافی با توجه به شرایط و جمعیت‌های مختلف یك تا ۲ سال یكبار صورت می‌گیرد.

 


وی متذكر می‌شود: موضوع پر سر و صدا درخصوص آزمایش ماموگرافی این است كه انجمن رادیولوژی آمریكا به عنوان یكی از نهادهای مداخله‌كننده دراین امور، معتقد است آزمایش ماموگرافی در، همه زنان نباید صورت بگیرد و فقط زنان مشكوك به بیماری‌های صعب‌العلاج باید ماموگرافی شوند، اما از سوی دیگر گروهی از متخصصان برضد این قانون فعالیت می‌كنند و اعتقاد دارند با این قانون، سرطان سینه در مراحل پیشرفته‌تری كشف خواهد شد، در نتیجه درمان نیز مشكل خواهد بود.

 


دكتر چایچیان معتقد است: مسائل اقتصادی و فشار شركت‌های بیمه یكی از دلایل مهم استفاده نكردن از ماموگرافی است و صرفا نمی‌تواند جنبه علمی داشته باشد.

 


در سنین پایین‌تر از ۳۵ سالگی تقسیمات سلولی بیشتری انجام می‌شود. این عضو هیات علمی دانشگاه می‌گوید: در این دوره ممكن است اشعه‌ایكس برمیزان تقسیمات سلولی بیفزاید و رشد آنها را بیشتر كند كه البته این موضوع نیز به اثبات نرسیده است.

 


تحقیقات پزشكان نشان می‌دهد در سنین پایین‌تر از ۳۵ سال سرطان سینه شایع نیست، ولی نباید فراموش كرد كه معاینات باید از ۲۵ سالگی شروع شود.

 


دكتر چایچیان می‌افزاید: امروزه از روش MRM استفاده می‌شود و توده‌ها با كشیدن منحنی تشخیص داده می‌شوند كه خوش خیم هستند یا بدخیم، ولی تاكنون هیچ روشی نتوانسته است جایگزین ماموگرافی شود.

 

 


خودآزمایی



توصیه پزشكان این است كه خانم‌ها از ۲۵ سالگی تحت‌معاینه سینه قرار بگیرند و اگر در خانواده‌شان موردی از سرطان‌های زنانه وجود داشت، این معاینات را زودتر آغاز كنند.

 


این متخصص زنان اذعان می‌كند: چون نسج سینه در روزی كه سیكل ماهانه خانم‌ها به اتمام می‌رسد در نرم‌ترین حالت ممكن است، بهتر است پس از دوش گرفتن خود را در ۲ حالت ایستاده یا نشسته و خوابیده معاینه كنند.

 


وی تصریح می‌كند: هیچ‌گاه نباید هنگام معاینه، نسج سینه میان ۲ دست قرار بگیرد، بلكه باید آن را به جدار قفسه سینه فشرد كه در این حین نباید معاینه زیر بغل‌ها فراموش شود.

 


دكتر چایچیان در ادامه متذكر می‌شود: مشاهده سینه‌ها در آیینه یكی از مهم‌ترین بخش‌های معاینه است، چرا كه فرد می‌تواند با مشاهده در آیینه غیرقرینگی، تفاوت سینه‌ها نسبت به ماه‌های گذشته، قرمزی و احساس توده را تشخیص دهد و در صورتی كه محتویات داخل سینه توسط پزشك مشكوك به نظر آید به وسیله سرنگ (در صورت مایع بودن محتویات) كشیده و به پاتولوژی فرستاده می‌شود، ولی اگر توده‌ای باشد، با سوزن‌های ضخیم نمونه‌گیری انجام می‌شود.

 


وی ضمن بیان این كه تومورهای سینه (نوع بدخیم) درد ندارند (مگر در مواقعی كه چسبندگی پیدا كنند و اعصاب آن ناحیه را تحت كنترل قرار دهند) یادآور می شود: خوشبختانه بیشتر زنانی كه از درد سینه رنج می‌برند دچار مشكلات خوش‌خیم هستند كه شایع‌ترین آن فیبر و سیستیك است كه در نژاد ایرانیان بسیار زیاد به چشم می‌خورد كه پس از كشیده شدن این مایع از نسج، اگر غذاهای كم چرب، كم ادویه و مواد كافئینی كمتر مصرف شود، از شدت درد كاسته می‌شود كه البته مصرف ویتامین‌های E و ب‌كمپلكس نیز تاثیر بسزایی در این خصوص دارد، ولی نباید كاهش وزن به منظور بهبود را فراموش كرد.

 

 


حرف آخر


دكتر چایچیان با اشاره به این كه اگر فردی دچار بدخیمی‌های تخمدان، سینه، رحم و حتی روده‌ای است باید غربالگری را انجام دهد، می‌گوید: امروزه دانشمندان در حال بررسی هستند كه آیا رژیم‌های حاوی ویتامینA هم می‌توانند خانواده‌هایی كه این بیماری‌ها را دارند از بدخیمی‌ها حمایت كنند؟

 

 

 


ویدیو مرتبط :
ماموگرافی چیست؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بچه تا چه سنی میتونه پیش مامانش بخوابه؟



 

 

بچه تا چه سنی میتونه پیش مامان و باباش بخوابه؟

 

یکی از روانشناسان در این باره می گوید:

 

معمولا تا یک سا لگی کودک باید کاملا در دسترس مادر باشد. مادر باید صدای او را بشنود و به راحتی متوجه تقلا و احساس نیاز او شود .ازیک سالگی به بعد این تغییر ، به روحیه کودک بستگی دارد . همه کودکان به راحتی قبول نمی کنند که اتاق مادر را ترک کنند یا از او دور شوند .

 

از قالبهای سنتی و قالبهای غربی که گاهی با فرهنگمان همخوانی ندارد باید جدا پرهیز کنیم. باید ببینیم فرزندمان چه شخصیتی دارد. آیا می پذیرد یا می ترسد و گریه می کند و وحشت زده می شود ؟

 

اگر چنین است مادر باید در اتاق کودک بخوابد . اینها مواردی نیست که ازنظر سنی زمان مشخصی داشته باشد، یعنی بگویم حتما راس دوسالگی باید کودک را در اتاق جداگانه بخوابانیم. باید در این باره باید انعطاف داشت!

 

برخی از کودکان با بالاتر رفتن سنشان توانسته اند از مادر جدا شوند وحتی در بعضی از فرهنگها ، بچه ها در هفت سالگی توانسته اند اتاق جداگانه را بپذیرند.


باید از افراط و تفریط بپرهیزیم، یعنی نه از بدوتولد فرزند را از مادر جدا کنیم و نه اجازه دهیم تا هفت سالگی در کنار مادر بخوابد.

درفرهنگ ما معمولا بچه ها در سه سالگی این جابه جایی را بهتر می پذیرند ولی استثناء هم وجود دارد. یعنی همان طور که بزرگسالان با هم تفاوت دارند، کودکان نیز با هم متفاوتند و رفتارشان با یکدیگر فرق دارد.

 

مثلا برخی از بچه ها خیلی دیرتر این جابه جایی را می پذیرند. در مورد این کودکان به والدین توصیه می شود که اگر فرزندتان حاضر نیست جدا از شما بخوابد، بهتراست شما در اتاق اوبخوابید و نگذارید که اودر اتاق شما بخوابد و عادت کند و جدا کردن او از خودتان به یک مشکل تبدیل شود. کاملا آزادانه در اتاق او بخوابید، برایش داستان بگویید و نوازشش کنید، زیرا کودکان از سنین پایین به همدم نیاز دارند.

 

برای کودکان پیش از سن دبستان، قبل ازآنکه به خواب بروند، در اتاق خودشان داستان می گوییم و نوازششان می کنیم و بعد به اتاق خودمان می رویم. در این حالت بچه ها اصرار زیادی دارند که حتما باید فردا شب هم پیش من باشید و تا صبح بمانید. در این صورت نباید اصرارکنیم که حتما باید جدا باشیم. به او بگویید که یکی دوبار دیگر هم می آیم ودر اتاقت می خوابم.