دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

لیفان X50، کراس اوور خوش قیمت


پس از اقبال مناسب کراس‌اوورها یا شاسی‌بلندهای کوچک در بازار، حالا نوبت به مینی‌کراس‌اوورها رسیده است. این دسته از خودروها همان هاچ‌بک‌های جمع‌وجور هستند که ارتفاع‌شان از زمین زیاد شده. خودروهای این کلاس به نوعی بلاتکیف‌اند!

مجله تخت گاز: پس از اقبال مناسب کراس‌اوورها یا شاسی‌بلندهای کوچک در بازار، حالا نوبت به مینی‌کراس‌اوورها رسیده است. این دسته از خودروها همان هاچ‌بک‌های جمع‌وجور هستند که ارتفاع‌شان از زمین زیاد شده. خودروهای این کلاس به نوعی بلاتکیف‌اند! یعنی نه می‌توان حس رانندگی با یک هاچ‌بک را با آنها تجربه کرد، نه حس سواری با یک شاسی‌بلند یا حتی کراس‌اوور!

لیفان X50 یکی از همین خودروهاست. مینی‌کراس‌اووری که بعد از محصولی نسبتا موفق با نام X60 به بازار آمده است.

لیفان X50، کراس اوور خوش قیمت

طراحی ظاهری X50 آن‌را از سایر محصولات کسل‌کننده لیفان متمایز کرده است. هنر آلمانی اپل و رگه‌هایی از طراحی ایتالیایی در ظاهر این خودرو به چشم می‌خورند و گرافیک جذاب چراغ‌ها و مواردی نظیر رینگ‌های اسپرت آلومینیومی زیبایی X50 را کامل می‌کنند.

اما مواردی نظیر فرم خاص درها و فاصله زیاد پنجره‌های جانبی از یک‌دیگر، در یک راستا نبودن دستگیره درها و مواردی جزیی نظیر عدم جای گرفتن خروجی اگزوز در سپر عقب، همه از مواردی هستند که زیبایی X50 را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

طراحی کابین نسبتا ساده و هماهنگ است. کنسول میانی در بخش بالایی ترکیب‌بندی و ارگونومی مناسبی دارد، اما در بخش پایینی رها شده است و ناگهان زیباییش را ازدست می‌دهد. غربیلک فرمان فرم اسپرت و زیبایی دارد و از جالب‌ترین جزییات کابین، می‌توان به صفحه پشت‌آمپر با محوریت دورسنج (هم‌چون خودروهای اسپرت) اشاره کرد. که پس زمینه‌ای قرمزرنگ دارد و میزان سرعت را به‌صورت دیجیتالی نمایش می‌دهد.

لیفان X50، کراس اوور خوش قیمت

در اکثر قسمت‌های کابین از پلاستیک خشک استفاده شده که البته کیفیت ظاهری مناسبی دارد، اما پس از گذشت مدتی دوام و زیبایی‌اش را از دست خواهد داد و با توجه به وضعیت ظاهری مونتاژ قطعات، سروصدای اضافی، موردی است که پس از چند هزار کیلومتر گریبان X50 را خواهد گرفت.

 فضای کابین نسبت به ابعاد جمع‌وجور بدنه مناسب است و ۴ سرنشین به راحتی در کابین جادار X50 جای می‌گیرند. به نورپردازی نشان‌گرهای کنسول جلو نیز ایرادهایی وارد است. به‌طور مثال خواندن ساعت روی کنسول جلو دقت زیادی را می‌طلبد!

به خاطر ازدحام خودروها و ترافیک شدید در چین، در این کشور اکثر خودروها با پیشرانه‌های کم‌حجم و کم‌مصرف تولید می‌شوند. X50 نیز یکی از همین خودروهاست که از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری بهره می‌برد. قدرت ۱۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۱۳۳ نیوتن‌متر به محور جلو منتقل می‌شوند و این مشخصات پیشرانه با توجه به وزن حدودا یک تنی، برای رفت‌وآمدهای شهری مناسب است.

لیفان X50، کراس اوور خوش قیمت

X50 در 2 گونه اتوماتیک و منوال عرضه می‌شود که نمونه منو‌ال رانندگی اسپرت‌تری دارد و راحت‌تر می‌توان از حداکثر قدرت‌اش استفاده کرد.

اما در نمونه اتوماتیک که به گیرباکس CVT مجهز شده، دور موتور زیر ۳۰۰۰ نگه داشته می‌شود و تعویض زود هنگام دنده‌ها باعث می‌شود خودرو در مقابل تند رفتن مقاومت کند. حتی در حالت اسپرت گیرباکس نیز با وجود تعویض دنده‌ها در دورهای بالاتر، باز هم نمی‌توان از حداکثر قدرت استفاده کرد.

برخلاف اکثر خودروهای چینی، پیشرانه X50 در لحظه روشن شدن صدای کمی تولید می‌کند و در دورهای بالا نیز چندان پرسروصدا نیست. فرمان با پشتیبانی الکتریکی، کاملا نرم و بی‌احساس است و عملکرد بهتری از X60 دارد. عملکرد تعلیق نیز فراتر از انتظار است و به خوبی کوبش‌های مسیر را خنثی می‌کند و هم‌چون هاچ‌بک‌های کوچک خشک و پرتکان نیست.

هندلینگ و پایداری X50 قابل‌قبول است، اما نحوه عملکرد فرمان و چسبندگی کم تایرهای چینی، موجب کم‌فرمانی در بعضی پیچ‌ها می‌شود. بادی‌رول و حرکات اضافی بدنه اما به میزان قابل توجهی از X60 کمتر است.

ترمزهای X50 عملکرد قابل‌قبولی دارند و در هر 4 چرخ به دیسک مجهز شده‌اند. در ساختار شاسی نیز از فولاد چند مقاومتی استفاده شده تا ضربات وارده را بهتر جذب کند.

لیفان X50، کراس اوور خوش قیمت

X50 را باید هاچ‌بکی در اندازه پژو ۲۰۷ اما با ارتفاع ۲۰ سانتی متر از زمین برشمرد که با وجود قیمت زیر ۵۰ میلیون تومانی، سواری نرم، کابینی نسبتا جادار و دنده اتوماتیک را در اختیار خریدار قرار می‌دهد. چندان پرقدرت نیست و به هیچ‌عنوان برای رانندگی هیجانی توصیه نمی‌شود. اما ابعاد جمع‌وجور و مصرف مناسب‌اش همان مواردی هستند که در شهرهای شلوغ و پرترافیک بسیار حیاتی به نظر می‌رسند.

رقبای داخلی و خارجی

Brilliance V5

Greatwall M4

MVM X33

پیشنهاد نهایی

X50 را باید هاچ بکی در اندازه پژو ۲۰۷ اما با ارتفاع ۲۰ سانتی متر از زمین برشمرد که با وجود قیمت حدود ۵۰ میلیون تومانی، سواری نرم، کابینی نسبتا جادار و دنده اتوماتیک را در اختیار خریدار قرار می‌دهد. چندان پر قدرت نیست و به هیچ عنوان برای رانندگی هیجانی توصیه نمی‌شود. اما ابعاد جمع و جور و مصرف مناسبش همان مواردی هستند که در شهرهای شلوغ و پر ترافیک بسیار حیاتی به نظر می‌رسند.

لیفان X50، کراس اوور خوش قیمت

لیفان X50، کراس اوور خوش قیمت

لیفان X50، کراس اوور خوش قیمت


ویدیو مرتبط :
کلیپ تبلیغاتی بررسی خودروی suv جدید لیفان-لیفان X50

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ارثیه گران‌قیمت برای گربه‌های خوش‌شانس



زن ثروتمند آمریكایی، اموال گران‌قیمتش را برای گربه‌هایش به ارث گذاشت.به گزارش روزنامه الریاض ، این زن ۷۷ ساله چون نگران حیوانات اهلی خود بود، خانه‌ای را كه در آن زندگی می‌كرد به همراه ۳۰۰ هزار دلار وجه نقد، برای گربه‌هایش به ارث گذاشت.

 

گربه ثروتمند

 

وكیلی كه مسوول نگهداری ۴ گربه این زن در خانه او شده، دراین باره گفت: خیلی سعی كردم او را قانع كنم تا چنین پول زیادی را برای گربه‌هایش اختصاص ندهد اما او نپذیرفت.