دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

لوزه خطرناك كودكان



لوزه خطرناك كودكان

غم انگیز است دیدن كودكی كه در خواب به سختی نفس می كشد، خرخر می كند و دهانش نیمه باز مانده است تا بتواند هوا را از راه دهان تنفس كند، همین كودكان هستند كه احتمالا از شرایط شان می شود نتیجه گرفت لوزه سومشان راه بینی شان را به میزان دوسوم بسته است و درچنین وضعیتی پس از ۲ سالگی و در صورت تایید پزشك باید جراحی شوند.

پیش از آن كه بخواهیم در این گزارش درباره جراحی لوزه سوم به شما هشدار بدهیم باید اول بدانید كه لوزه سوم چیست و در بدن انسان ها به چه كار می آید.

لوزه سوم، در واقع جزئی از بافت ایمنی بدن محسوب می شود و در حفاظت از بدن در برابر بیماری ها بخصوص در خردسالی نقش دارد، به طوری كه پژوهش ها نشان می دهد اگر در خردسالان زیر ۲ سال وجود نداشته باشد آنها را با مشكلات جدی در خصوص سلامت مواجه می كند، اما این لوزه معمولا با بزرگ شدن انسان ها كوچك می شود و پس از مدتی دیگر قابل مشاهده هم نیست و با افزایش سیستم ایمنی بدن، اهمیت خودش را در محافظت از بدن از دست می دهد.

دكتر علیرضا جعفری، دبیر انجمن متخصصان گوش، حلق و بینی درباره انواع لوزه ها توضیح می دهد: ۲ نوع لوزه در بدن انسان وجود دارد، یكی لوزه های كامی كه وقتی دهان باز می شود آنها را می بینیم و دیگری لوزه سوم كه داخل دهان پشت خروجی بینی و زبان كوچك است و در معاینه معمولی دیده نمی شود.

او با بیان این كه برای بررسی لوزه سوم باید رادیوگرافی كرد، می افزاید: در مورد لوزه های اصلی و كامی وقتی در یك فصل برای فردی بیش از ۳ بار گلودرد چركی شدید به همراه تب ۴۰ درجه كه در آن نتواند غذا بخورد پیش آید باید لوزه عمل شود.

همچنین اگر فرد دچار آبسه لوزه یا مشكوك به سل لوزه باشد.

جعفری تصریح كرد: بزرگی خود لوزه به تنهایی نیاز به عمل جراحی ندارد، مگر این كه این لوزه ها آنقدر بزرگ شده باشند كه راه تنفس را ببندند كه در این صورت لوزه باید عمل شود.

این متخصص گوش، گلو و بینی ادامه می دهد: اگر بیمارانی كه تشخیص داده شده است باید جراحی شوند، جراحی نشوند نوع بیماری شان به مرور روی فك دندانی آنها اثر منفی خواهد گذاشت. عارضه دیگر این مشكل ترشح مایع در هر دو گوش و كاهش شنوایی است.

به گفته او، لوزه هایی كه در حد متوسط هستند و گاهی سرما می خورند نیازی به عمل جراحی ندارند چون خود لوزه ها جزو سیستم لنفاوی بدن هستند و در كودكان نقش ایمنی و جلوگیری از عفونت را بازی می كنند لذا توصیه می شود لوزه اصلی تا ۵ سالگی عمل نشود مگر این كه خیلی شدید باشد و راه نفس را ببندد.

پس از جراحی به چه نكاتی باید توجه كنید؟

شاید شما هم از آن گروه پدر و مادرهایی باشید كه خیال می كنند می شود با به تاخیرانداختن این جراحی آن را به دست فراموشی سپرد و بزرگ شدن غیرطبیعی لوزه سوم را در كودكتان نادیده بگیرید به این امید كه این عارضه خود به خود خوب شود، اما شاید اگر از عوارض آن آگاه شوید نظرتان عوض شود.

دكتر جابر قرشی، جراح پلاستیك بینی و صورت درباره عوارض بزرگ شدن لوزه ها و بخصوص لوزه سوم به مواردی چون عفونت های مكرر گوش میانی و سینوس ها، تحریك مزمن گلو، مشكل در تغذیه و اكسیژن رسانی به بدن كه در نهایت منجر به نقص در فرآیند رشد می شود، اشاره می كند و می افزاید: امكان دارد بزرگی لوزه ها بویژه لوزه سوم باعث جمع شدن مایع پشت پرده گوش و ایجاد مشكلاتی برای كودك شود.

این جراح پلاستیك بینی و صورت به نكاتی كه باید پس از جراحی رعایت شوند اشاره می كند و توضیح می دهد: بیمار پس از جراحی تا ۶ ساعت باید از خوردن و آشامیدن پرهیز كند و تا ۱۰ روز پس از جراحی نیز باید غذاهای سرد و نرم بخورد.

وی می افزاید: تب شدید بیمار در روز دوم و كمی گوش درد در روزهای پنجم و ششم و بوی بد دهان تا چند روز پس از جراحی طبیعی است، ضمن آن كه پس از عمل احتمال دارد بیمار تا مدتی احساس گلودرد كند كه به دلیل زخم داخل گلوی اوست، اما در این شرایط پرهیز از غذا خوردن درست نیست چون خوردن غذا باعث التیام سریع تر زخم می شود.... / گزارش : جام جم آنلاین

 

 


ویدیو مرتبط :
آناتومی لوزه سوم و لوزه دهانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لجاجت و كج خلقی در كودكان: هیجانی ، لجبازی



مشكلات اجتماعی


کودک سه ساله کج خلق

 

وقتی كه كودك راه رفتن و تكلم را بیاموزد، روش های بیان مشكلات هیجانی وی توسعه می یابد. در این حال ممكن است مشكلات هیجانی خود را از راه تخریب و عدم تحرك و مخالفت جویی و منفی كاری و مانند اینها ابراز كند.در دو تا سه سالگی كودك گاهی رفتارهایی دارد كه مورد قبول خانواده نیست. والدین باید پیروی از مقررات اجتماعی را به كودك بیاموزند .

اگر خواسته والدین عاقلانه و متناسب باشد و نیاز كودك به محبت را ارضاء كند ، كودك به تدریج تحت كنترل درخواهد آمد. اما اگر الزام والدین شدید و ابراز محبت آنها به صورت صحیحی نباشد ، طفل ممكن است كه رفتارهای ناهنجار این دوره را تشدید كند و امكان دارد كه این ناهنجاری ها در او تثبیت شوند.

طفل خردسالی كه از او انتظارات زیادی دارند و یا نسبت به وی محبت كمی ابرازشده به دو شكل واكنش نشان می دهد :

اولاً ممكن است نهایت كوشش خود را با توانایی محدودی كه دارد، برای انجام تقاضاهای والدین به كار برد و به یك كودك در خود فرو رفته مبدل شود .

ثانیاً امكان دارد كودك سركشی بار آید. سركش بودن طفل ممكن است به شكل غیر فعال و یا به صورت پرخاشگری باشد.هرگاه از طفلی كه به شكل غیر فعال سركش باشدبخواهند تا كاری را انجام دهد، با خوشرویی قبول می كند ولی به حدی در انجام آن كار تعلل می ورزد كه هرگز آن كار انجام نمی شود. در صورتی كه بیشتر اطفال سركش مهاجم آشكارا از دستورات سرپیچی می كنند .

ولی در هر دو حال ، والدین نمی توانند به انتظارات خود در مورد كودكشان جامه ی عمل بپوشانند. كودك سركش مهاجم در مورد هر چیز كه از وی خواسته شود، مخالفت شدید نشان می دهد و به نظر می رسد كه مجازات برای چنین كودكی مؤثر نخواهد بود.او در قبال كوشش هایی كه برای اصلاحش به كار می رود، مقاومت نشان می دهد و ظاهراً در برابر خشم والدین بی اعتناست.

منفی كاری او به صورت فعالیت های خرابكارانه خود نمایی می كند. به نحوی كه اعمال مزبور به مراتب شدیدتر از اعمال كودكانه همسن وسالان وی است . رابطه اش با سایر كودكان دشوار است و اغلب منجر به زد و خورد و كشمكش می شود. چنین كودكی بیش از اندازه ، خودبین و قدرت طلب است .

كودك غیرفعال سركش ظاهراً مطیع بوده و در رابطه اش با دیگران اشكالات كمتری به بار می آورد ولی بالاخره به همان نتیجه عدم سازش می رسد ؛ بدین معنی كه در حرف تسلیم شده اما درعمل آنچه را كه از او خواسته اند انجام نمی دهد. پیوسته موجب ناراحتی والدین می شود ؛ اما به آن اندازه كه طفل سركش مهاجم مورد تنبیه و مجازات قرار می گیرد، او مجازات نمی شود .

 

لجاجت و كج خلقی

لجبازی كودك ممكن است واكنشی باشد كه كودك در قبال كوچكترین سرخوردگی از خود نشان می دهد. ممكن است مانع كاری كه كودك میل دارد انجام دهد، شوند، در این حال كودك تحریك وعصبانی می شود و چیزهایی از این قبیل می گوید: "هیچ كس مرا دوست ندارد هیچ وقت كسی چیزی به من نمی دهد. اماهمه از من انتظاراتی دارند كه انجامش ازعهده ام خارج است".

 

کودک عصبانی

 

ممكن است كودك دراین حال خود را به زمین بكوبد ، سرش را به زمین بزند، لگد بزند و توجهی به محیط اطراف نداشته باشد. در عصبانیت های معمولی ، این حالت فقط یكی دو دقیقه طول می كشد و با خسته شدن طفل برطرف می شود و بعد از آن به مدت چند دقیقه به آهستگی هق هق می كند و حتی اغلب ممكن است از حركتی كه كرده و عدم كنترلی كه نشان داده است ، پشیمان شود . ولی در حین عصبانیت نمی توان با استدلال طفل را آرام كرد ؛ زیرا در این لحظات تماس كودك با محیط تا حدود زیادی قطع شده است. برای فهم لجاجت و بدخلقی كودكان و درمان آن بایستی تمایل كودك و انتظارات والدین را به خوبی شناخت و در جهت هماهنگ كردن آن اقدام كرد. حالت بد خلقی وعصبانیت كودك را می توان به منزله دریچه اطمینانی دانست برای برطرف كردن هیجانات شدیدی كه طفل نمی تواند آنها را كنترل كند.