دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

كشف شباهت ژنوم قورباغه و انسان



 

 

كشف شباهت ژنوم قورباغه و انسان

 


اگرچه در گذشته تصور می‌شد مغز فرمانده بدن است، اما رفته رفته محققان پی بردند نه تنها خود مغز كه همه رفتارها و خصوصیات آدمی تحت كنترل ماده‌ای دیگر به نام DNA یا ماده ژنتیكی است و این ماده مهم است كه نقش انتقال وراثت را در طول قرن‌های متمادی به عهده داشته و همین موضوع سبب شد توجه دانشمندان به این امر هر روز بیشتر و بیشتر شود.

 


در این راستا بتازگی محققان موفق شدند برای اولین بار توالی و ترتیب ژنوم قورباغه را كشف و شناسایی كنند و در طی این فرآیند، آنها دریافتند شباهت‌های بسیاری بین ژنوم قورباغه و انسان وجود دارد. این تیم تحقیقاتی توانستند نقشه كامل ژنتیكی قورباغه را شناسایی و تجزیه تحلیل كنند و به شباهت‌های زیاد آن با انسان پی ببرند.

 


شاید تا به حال زیاد در مورد شباهت‌های ژنوم انسان و موش شنیده باشید، اما این اولین بار است كه نقشه كامل ژنتیكی قورباغه كه جانداری مابین ماهی و خزندگان است، مرتب تجزیه و تحلیل شده است.



در این تحقیقات دانشمندان متوجه شدند نزدیك به ۸۰ درصد از بیماری‌های ژنتیكی انسان‌ها و ژن‌های مربوط به آن مثل ژن‌های مربوط به بیماری سرطان، تنگی نفس یا حمله قلبی، بسیار شبیه ژن‌های Xenopus است. Xenopus‌ها گروهی از قورباغه‌های منحصر به فرد و معروف هستند كه خاص كشورهای جنوب آفریقا هستند.

 


این نوع از قورباغه‌ها تمام عمر خود را در آب می‌گذرانند و در انتهای انگشتانشان دارای پنجه و ناخن هستند و احتمالا هیچ آزمایشگاه زیستی در دنیا وجود ندارد كه از این جانداران منحصر به فرد استفاده نكند.

 


شباهت ژنتیكی انسان و قورباغه بدین معناست كه می‌توان به كمك بررسی و تجزیه تحلیل ژنوم قورباغه به حقایق زیادی در مورد ژنوم آدمی دست یافت كه این امر می‌تواند در رفع بسیاری از مشكلات ژنتیكی در انسان‌ها كمك كند.

 


قورباغه‌ها دارای یك مزیت بیولوژیكی خاص و بالقوه هستند. این‌كه آنها در بیرون از بدن مادر رشد كرده و بزرگ می‌شوند.

 


بنابراین براحتی می‌توان فرآیند رشد و تحول را در این جاندار مشاهده كرد. به كمك این امتیاز بزرگ به آسانی می‌توان این ارگانیسم‌ها را دستكاری كرد و تغییر داد و با آنها كارهای تحقیقاتی زیادی انجام داد؛ چراكه با ژن‌های آدمی نمی‌توان این كارها را كرد.

 


در واقع با دستكاری ژنوم قورباغه به بسیاری از سوالات در مورد ژن‌های آدمی می‌توان پاسخ داد و به بسیاری از مشكلات ژنتیكی انسان پی برد.تا به حال دانشمندان شاید توالی ژنتیكی ۲۰ نوع مختلف از موش‌ها را بررسی و تحلیل كرده‌اند و به شباهت‌ها و تفاوت‌های ژن‌هایشان با انسان پی برده‌اند.

 


اما با تحقیقات اخیر و كشف توالی ژنوم قورباغه، آنها بیش از پیش به پیچیدگی‌های ژنتیكی آدمی دست یافته‌اند و امیدوارند در آینده با تحقیقات بیشتر روی ژنوم این جاندار و دیگر جانداران، موفق به شناسایی هرچه بیشتر ژنوم انسان و حل مشكلات ژنتیكی شوند.

 

 


ویدیو مرتبط :
شباهت ژنوم انسان به شامپانزه،موز و مگس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كشف گونه سوم انسان؟!دانشمندان از كشف بقایای گونه جدید انسان در سیبری خبر دادند



 

 

كشف گونه سوم انسان

 

دانشمندان از كشف بقایای یك گونه اسرارآمیز انسانی - به جز انسان مدرن و نئاندرتال - در غاری در سیبری خبر دادند.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این اكتشاف به این معنی است كه در 30 هزار سال پیش، حداقل سه عضو مجزا در درخت خانواده انسان وجود داشته‌اند: انسان‌های مدرن، نئاندرتال‌ها و گونه جدیدا شناسایی شده موسوم به «دنیسووا‌ها».

 

دنیسووا‌های غارنشین با بررسی دی.ان.ای دندان‌ها و استخوان‌های انگشت كشف شده در غاری در سیبری شناسایی شده‌اند.

 

آنها در طول آخرین عصر یخی هنگامی كه انسان‌های مدرن در حال ایجاد ابزارهای سنگی پیچیده، جواهرات و هنر بودند، در زمین زندگی می‌كردند.

 

استخوان مذكور كه متعلق به انگشت یك دختر حدودا پنج تا هفت ساله موسوم به ایكس- وومن است، در سال 2008 درغار دنیسووا در كوهستان آلتای واقع در جنوب سیبری به همراه زیورآلات و جواهرات یافت شد.

 

آزمایشات موقتی در اوایل سال جاری نشان می‌داد كه این دختر به یك گونه كاملا جدید تعلق دارد. اكنون یك تجزیه و تحلیل كامل دی.ان.ای، جایگاه وی را در درخت خانواده انسان تثبیت كرده است.

 

این اكتشاف در پی كشف جنجال‌برانگیز یك گونه دیگر انسان با سه فوت قد موسوم به هابیت «Hobbit» در جزیره اندونزی در سال 2004 انجام شده است.

 

با این‌حال بسیاری از محققان كشف هابیت را رد كرده و مدعی شده‌اند كه استخوان‌ها متعلق به یك انسان مدرن مبتلا به اختلال رشد بوده‌است.

 

دنیسوواها از لحاظ فیزیكی با نئاندرتال‌ها و انسان‌های مدرن تنومند متفاوت بودند، اگرچه بر روی دوپای خود راه می‌رفتند.

 

دنیسوواها زمانی زندگی می‌كردند كه اجداد ما و نئاندرتال‌ها در حال ماهیگیری، شكار، استفاده از جواهرات، نقاشی دیوار غارها و كنده‌كاری‌های حیوانی بودند.

 

دانشمندان تنها در دهه اخیر توانسته‌اند دی.ان.ای فسیل‌ها را بازیابی كنند. پیش از این آنها فقط می توانستند استخوان‌ها را از روی شكل و اندازه آنها شناسایی كنند.

 

این تحقیقات امروزه عصاره دی.ان.ای دنیسوواها را در ساكنان جزایر ملانزی در شمال و شرق استرالیا كه شامل گینه نو نیز می‌شود، پیدا كرده است. طبق این تحقیقات دنیسوواها با اجداد ساكنان ملانزی پیوند خورده و سپس در سراسر آسیا پخش شدند.

 

گونه یافته‌شده جدید به نظر «گروه خواهر» نئاندرتال‌ها بوده و كشف این گونه باعث به تصویر كشیده شدن چهره‌ای دیگر از تكامل و مهاجرت انسان از آفریقا (مهد انسان) شده‌ است./ایسنا