دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

كشف ستاره ای با قابلیت پرتاب گلوله های آب!



 

 

كشف ستاره ای با قابلیت پرتاب گلوله های آب!

 

ستاره ای شبه خورشیدی با فوران هایی در ۷۵۰ سال نوری از زمین یافت شده است كه گلوله هایی از آب را به فضای میان ستاره ای پرتاب می كند.

 

یافته جدید نشان می دهد این امكان وجود دارد كه پروتو ستاره ها، جهان را آب پاشی كنند. اگر این فواره ها را همانند شیلنگ های بزرگ و قطرات آب را مانند گلوله تجسم كنیم، میزان گلوله های آبی كه پرتاب می شود صد میلیون برابر جریان آبی است كه هر ثانیه در رود آمازون جریان دارد.


كریستنسن، محقق اصلی طرح می گوید: در اینجا از سرعتی صحبت می شود كه به ۲۰۰ هزار كیلومتر در ساعت می رسد و حدود ۸۰ بار سریع تر از گلوله اسلحه پرتاب می شود.

 

با استفاده از ابزارهای مادون قرمز رصدخانه فضایی هرسچل، محققان قادر هستند كه در میان ابرها جست وجو و نشانه هایی را از اتم های اكسیژن و هیدروژن شناسایی كنند كه دور ستاره حركت می كنند.

 

این تیم تحقیقاتی بعد از شناسایی این اتم ها نتیجه گرفت كه آب در قسمتی از ستاره شكل می گیرد كه دمای كمتر از هزار درجه سلسیوس دارد.

 

زمانی كه گازهای داغ به بیشتر مواد سرد پیرامون ضربه زدند از سرعت شان كم می شود و شوكی به وجود می آورد. این شوك باعث می شود گازها سریعا سرد و غلیظ شوند و به شكل آب درآیند.

 

كریستنسن گفت: ما در آغاز راه هستیم تا متوجه شویم كه ستاره های شبه خورشید زمانی كه جوان هستند همگی دستخوش مرحله پرجنب و جوشی می شوند در این مرحله از طول حیاتشان است كه موادی را به سرعت بالا از خود فوران می كنند؛ اكنون می دانیم قسمتی از این مواد، آب است.

 

این مطالعه نشان می دهد از آنجایی كه عناصر اكسیژن و هیدروژن از عناصر كلیدی صفحات غبارآلودی هستند كه ستاره را شكل می دهند، چنین آب پاش های پروتوستاره به رشد ستاره های بیشتر كمك می كنند.


ویدیو مرتبط :
ساخت اسلحه با قابلیت پرتاب سه گلوله کشی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كشف اولین شواهد از تخریب یك سیاره توسط ستاره‌های خودی



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

نگاهی به آینده احتمالی زمین

كشف اولین شواهد از تخریب یك سیاره توسط ستاره‌های خودی

اولین شواهد از تخریب یك سیاره توسط ستاره‌های میزبان آن توسط یك تیم بین‌المللی از ستاره شناسان كشف شد.

این شواهد نشانگر آن است كه این سیاره گم شده در پی تبدیل ستاره BD+48 740 به یك غول قرمز، معادل ستاره‌ای برای سن بالا، توسط آن بلعیده شده است.

این سرنوشت می‌تواند در پنج میلیارد سال آینده هنگامی كه خورشید به یك غول قرمز تبدیل خواهد شد، در انتظار زمین نیز باشد.

این ستاره‌شناسان كه از دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه نیكولاس كوپرنیك لهستان و دانشگاه آزاد مادرید هستند، همچنین یك سیاره غول پیكر را در یك مدار شگفت‌انگیز بیضی در اطراف BD+48 740 از خورشید پیرتر و بزرگتر بوده، كشف كردند.

این محققان در زمان استفاده از تلسكوپ هابی ابرلی برای بررسی ستاره‌های پیر و جست‌وجو برای سیارات اطراف آن توانستند شواهدی را از تخریب یك سیاره گمشده در مدار این ستاره شناسایی كنند.

این شواهد شامل تركیب شیمیایی عجیب ستاره به علاوه مدار بیضوی بسیار غیرمعمول سیاره بازمانده آن هستند.

طبق بررسی این دانشمندان، ستاره BD+48 740 شامل میزان بسیار بالای غیرطبیعی لیتیوم است كه یك ماده نادر برای زمان انفجار بزرگ در 14 میلیارد سال پیش محسوب می‌شود. این ماده به راحتی در ستارگان تخریب شده، از این رو میزان بالای آن در این ستاره كهن بسیار غیر عادی است. ستاره‌شناسان بر این باورند كه این ماده نادر از یك حجم به اندازه یك سیاره وارد این ستاره شده است.

شاهد دوم كشف شده توسط این محققان، مدار بسیار بیضوی سیاره به تازگی كشف شده این ستاره بوده كه 1.6 برابر سیاره مشتری است. در حقیقت به گفته ستاره شناسان این بیضی‌ترین مدار سیاره‌ای مشاهده شده تاكنون است.

از آنجایی كه تعاملات گرانشی میان سیارات عامل ایجاد این گونه مدارها هستند، ستاره‌شناسان بر این گمانند كه شیرجه سیاره گمشده به سوی ستاره میزبان احتمالا یك انفجار انرژی را برای سیاره بازمانده به ارمغان داشته و آنرا مانند یك بومرنگ در یك مدار عجیب انداخته است./ایسنا