كشف راه‌ حل مكعب روبیك

مکعب

دانشمندان پس از صرف سال‌ها زمان در نهایت توانستند عدد نهایی پازل مكعب روبیك را كشف كنندعددی كه تعداد حركات كافی برای حل این پازل را بیان می‌كند.

جهان با نفسی حبس شده برای سه دهه در انتظار چنین روزی بود، روزی كه در نهایت گروهی از مهندسان، دانشگاهیان و شیفتگان ریاضی بتوانند عددی را كشف كنند كه زندگی، جهان و مهم‌تر از همه راه حل مكعب روبیك را توضیح دهد.

این رقم عدد 20 است، حداكثر تعداد حركاتی كه برای حل كردن این پازل به آن نیاز است. كشف و حل این عدد جادویی 35 واحد پردازشگر و سال‌ها زمان و انرژی انسانی را صرف كرده است.

به دلیل 42,252,003,274,489,856,000 موقعیت حركتی ممكنی كه در مكعب‌های روبیك وجود دارد، رایانه‌ها در نهایت توانستند این الگوریتم جادویی را شكسته و آن را حل كنند.

پژوهشگران ابتدا تمامی حركات ممكن روی این مكعب را كنار یكدیگر قرار دادند سپس با حذف تعدادی از موقعیت‌های حركتی متقارن حركات ممكن و كاربردی را به جا گذاشتند.

سپس پژوهشگران با كمك الگوریتم‌های رایانه‌ای موفق به حل كردن تمامی موقعیت‌های حركتی ممكن در این پازل شدند. عدد 20 به مدت یك دهه آستانه پایین محدودیت حركت‌های ممكن در پازل مكعب روبیك بوده است اما دانشمندان در نهایت توانستند آن را به عنوان مرز بالای محدودیت عدد قطعی این پازل اعلام كنند.

آموزش حل مكعب روبیك

۱۰ كشف مهم از دیدگاه نشریه تایم -سال2007

کشفیات مهم

10كشف مهم سال ۲۰۰۷ از دیدگاه نشریه تایمنشریه تایم، در اجرای سنت همه ساله خود، در آستانه سال جدید میلادی، در اکثر حوزه‌های اجتماعی و خبری، ۱۰موضوع مهم سال گذشته را از دیدگاه کارشناسان خود اعلام کرده‌است. در حوزه دانش و فناوری هم نشریه تایم، در ۴ دسته کشفیات علمی، ایده‌های سبز، فاجعه‌های طبیعی و فاجعه‌های ناشی از بشر ۱۰ واقعه مهم سال را بررسی کرده‌است.

در اینجا نگاهی داریم به ۱۰ كشف مهم سال ۲۰۰۷ از دیدگاه نشریه تایم:

اما بخش جالب ‌فهرست مهم‌ترین وقایع علمی و طبیعی سال، به انتخاب ۱۰ کشف برتر علمی سال ۲۰۰۷ برمی‌گردد.

۱) زیست شناسی سلولی و مولکولی

در ماه نوامبر، شینیا یاماناکا از دانشگاه کیوتو و جیمز تامسون از دانشگاه وسکانسین، ۲ زیست‌شناس مولکولی، در مقاله‌ای اعلام کردند که توانسته‌اند با دستکاری سلول‌های پوستی، سلول بنیادی جنینی تولید کنند. چنین کشف بزرگی منجر به آن خواهد شد که در آینده نزدیک دانشمندان بتوانند بدون ازبین بردن جنین، سلول‌های بنیادی درست کنند که نقش اساسی در درمان بیماری‌های ناشی از نقص اعضا و... دارد.

۲) ژنتیک

اطلاعات لازم برای نقشه ژنوم انسانی تا سال ۲۰۰۲ کامل شد، اما این حجم عظیم اطلاعات نیاز به پالایش داشت که این کار زیر نظر پروفسور ماوریک کاریگ ونتر، فیزیولوژیست مولکولی، در مریلند در ماه سپتامبر خاتمه یافت و عنوان دومین کشف بزرگ علمی سال را از آن خود کرد.

۳) اخترفیزیک

ثبت درخشانترین انفجار ابر نو اختر در تاریخ فعالیت‌های نجومی توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و دانشگاه تگزاس، بزرگ‌ترین پدیده نجومی سال و سومین پدیده علمی شناخته‌شد. در کهکشان راه‌شیری ، ۴۰۰میلیارد ستاره وجود دارد که تنها ۱۰۰۰عدد آنها اندازه‌ای برابر ستاره SN ۲۰۰۶gy دارند که انفجار آن ثبت‌شده است. جرم این ستاره، حدود ۲۰۰برابر خورشید است.

۴) جانورشناسی

در اعماق ۷۰۰ تا ۶۰۰۰ متری دریای ودل در اقیانوس منجمد جنوبی ، پژوهش‌هایی در سال گذشته انجام شد که منجر به کشف بیش از ۷۰۰ گونه جانور جدید شد که چنین کشف یک جایی در تاریخ جانورشناسی‌ بی‌نظیر است. مجله نیچر هم این کشف را به‌عنوان مهم‌ترین کشف سال اعلام کرده‌است.

۵) مهندسی پزشکی

ساخت دریچه مصنوعی برای قلب توسط تیم دکتر یاکوب در کالج سلطنتی لندن، که مشکلات ۶۰۰هزارنفر را در سراسر جهان رفع خواهد کرد، پنجمین فعالیت مهم علمی سال نام‌گرفته‌است. این اختراع، ۳ تا ۵ سال دیگر‌ کاربردی خواهد شد.

۶) اختر فیزیک

یک کشف نجومی دیگر رتبه ششم را از آن خود کرده‌ است؛ «مشتری‌های داغ». محققان انگلیسی طرح WASP، که دنبال سیارات خارج از منظومه شمسی می‌گردند، چند سیاره مشتری‌گونه پیدا کرده‌اند که دمای سطح آنها ۲۰۰۰درجه است و تداعی‌کننده سال‌های اولیه تشکیل منظومه شمسی هستند.

۷) دیرینه‌شناسی

كشف فسیل دایناسور پرنده عظیم الجثه در شمال چین و مغولستان که برآوردها نشان می‌دهد ‌ یک‌ونیم تن وزن داشته است، تعجب دیرینه شناسان را برانگیخت. ساختار بدن این پرنده که ۷۰ میلیون سال پیش‌ می‌زیسته، شبیه پرنده‌های امروزی است.

۸) دیرینه‌شناسی

باز هم دیرینه‌شناسی رتبه هشتم را از آن خود کرد. بررسی اسكلت های انسان، تقریبا این ادعا را که انسان امروزی «هموساپینس - ساپینس» حدود ۶۵ تا ۲۵ هزار سال پیش در جنوب آفریقا شکل گرفته و از آنجا به شمال این قاره و سپس اروپ، آسی و استرالی مهاجرت کرده ،به یقین نزدیک کرده‌است.

۹) جانورشناسی

پیرترین موجود زنده روی زمین ، صدف دوکفه‌ای است که در اقیانوس اطلس شمالی در نواحی شمالی ایسلند و در ۸۰متری عمق آب کشف شد و لقب نهمین کشف علمی سال را هم از آن خود کرد.

۱۰) زمین‌شناسی

زمین شناسان موزه علوم طبیعی لندن، در صربستان سنگ‌های معدنی‌ای را کشف کردند که بسیار جالب وغیرمنتظره بودند. کریپتونیت افسانه‌ای، رنگ سبز خیره‌کننده‌ای دارد و نحوه شکل‌گیری آن هنوز در پرده‌ای از ابهام قرار دارد.