كشف دایناسور ۲۳۸ میلیون ساله

دیرینه‌شناسان برزیلی فسیل دایناسور ۲۳۸ میلیون ساله را كشف كردند.

مقامات برزیلی اعلام كردند كه دیرینه‌شناسان این كشور فسیل دایناسوری را كشف كردند كه مربوط به ۲۳۸ میلیون سال قبل بوده و اسكلت این دایناسور تا حد زیادی كامل است به طوری كه می‌توان شكل ظاهری این دایناسور را به راحتی تشخیص داد.

محققان دانشگاه لوتران برزیل، اندازه این دایناسور حدود ۷ متر (۲۲ پا) و وزن آن حدود ۹۰۰ كیلوگرم (حدود یك تن) است و این دایناسور در عصر تریاسه (۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون سال قبل) روز زمین می‌زیسته است.

این تیم تحقیقاتی فسیل این دایناسور را در منطقه‌ای در ۲۶۰ كیلومتری (۱۶۰ مایلی) پورتو آلگر كشف كرده‌اند.

دا سیلوا سرپرست این تحقیقات گفت: این كشف چیزی است كه ما هیچ وقت نمی‌توانستیم تصورش را بكنیم.

كیفیت و اندازه استخوان‌های كشف شده بسیار عجیب است و باعث شگفتی و خوشحالی دانشمندان و دیرینه‌شناسان شده است.

وی افزود: این كشف در شناخت آناتومی دایناسورها كمك زیادی می‌كند و ما می‌توانیم با مطالعه این استخوان‌ها به نوع استخوان‌بندی حیوانات ماقبل تاریخ پی ببریم.

کشف رد پای غول 200 میلیون ساله!

حیات در فسیل 75 میلیون ساله‌ یک دایناسور

نوچه: یک تیم تحقیقاتی از دیرین‌شناسان و زیست‌شناسان مشغول بررسی نه چندان دقیق مقادیری از فسیل‌های به گفته‌ی خودشان «به درد نخور» بودند که بیش از صد سال از حفاری‌شان در کانادا می‌گذشت که ناگهان به رگه‌هایی از بافت نرم و گلبول‌های قرمز خونی برخوردند. مسئولین موزه‌ها معمولاً نسبت به حفظ و حراست نمونه‌هایی که در انبارهایشان دارند بسیار حساس هستند و به هیچ وجه اجازه‌ی شکستن یا تکه تکه کردن فسیل‌ها را نمی‌دهند. اما این دسته از فسیل‌ها مانند پنجه‌ی یک تروپود گوشت‌خوار، استخوان پای یک دایناسور اردک‌منقار و انگشت پای یک جاندار شبیه به دایناسور سه‌شاخ‌چهره از ابتدا وضعیت چندان خوبی نداشتند و به همین دلیل کسی چندان حساسیتی نسبت به سالم باقی ماندنشان نداشت.

کشف خون و بافت حیاتی در فسیل ۷۵ میلیون ساله‌ی دایناسور
پنجه ی حاوی گلبول های قرمز

این تکه‌های به ظاهر کم ارزش بیش از یک قرن قبل در شهر آلبرتا در کانادا حفاری شده بودند و پس از چندین بار جابه‌جایی به موزه‌ی تاریخ طبیعی لندن راه یافتند. تیمی از دیرین‌شناسان فعال در این موزه به بررسی این نمونه‌ها پرداخته و پس از مشاهده‌ی آن‌ها با استفاده از میکروسکوپ الکترونی موفق به یافتن نشانه‌هایی از وجود بافت‌نرم و سلول‌های خونی شدند که موجب حیرتشان شد.

کشف خون و بافت حیاتی در فسیل ۷۵ میلیون ساله‌ی دایناسور
بافت های حاوی کلاژن در دنده های یک دایناسور ناشناخته

چنین اکتشافاتی معمولاً گزارش نمی‌شوند، مخصوصاً در فسیل‌هایی تا این حد قدیمی (با قدمت بیش از ۷۵ میلیون سال). حدس اول ما این بود که حتماً انسانی به هنگام بررسی فسیل‌ها دستش را بریده و مقداری خون روی آن‌ها ریخته اما بررسی‌های بیشتر نشان داد که این سلول‌های خونی فاقد خصوصیات خونی پستانداران هستند و به این ترتیب این خون مطمئناً متعلق به انسان‌ها نیست. بافت‌های نرم کشف شده نیز حاوی آمینو اسیدهایی بودند که در کلاژن یافت می‌شود که اساس ساختار بافت و پوست را تشکیل می‌دهد. اما از آنجایی که گفته می‌شود این پروتئین‌ها طی ۴ میلیون سال می‌بایست به طور کامل از میان بروند، این سئوال پیش می‌آید که آیا ممکن است ردی از DNA نیز در این نمونه‌ها پیدا کنیم؟

گرچه هنوز مواد مرتبط با ژنتیک در این نمونه‌ها یافت نشده اما در زمینه‌ی مسایل علمی قطعیتی وجود ندارد و هر لحظه ممکن است نمونه‌ای حاوی حداقل بخشی از DNA دایناسورها پیدا شود. حالا سئوال اصلی اینجاست که اگر اطلاعاتی تا این حد ارزشمند در فسیل‌هایی که در میان دیرین‌شناسان کم‌ارزش و کم‌اهمیت تلقی می‌شود نهفته باشد، صدها هزار نمونه‌ی دیگری که در شرایط به مراتب بهتری نگه‌داری شده‌اند چه رازها و اطلاعاتی را در خود دارند؟