دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

قطره ها را خودسرانه در چشم نریزید



 

قطره ها را خودسرانه در چشم نریزید

 

رئیس مركز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان این كه برخی مشاغل یا عوامل محیطی موجب قرمز شدن چشم می شود، گفت: قرمزی دائمی چشم ها موضوعی است كه باید مورد توجه قرار بگیرد و فرد نباید فقط در فكر برطرف كردن این علامت باشد و در صورت تداوم قرمزی و سوزش چشم ها مراجعه به چشم پزشك ضروری است.

دكتر علی صادقی طاری با اشاره به این كه قطره هایی مانند نفازولین علت اصلی قرمزی چشم را برطرف نمی كند و استفاده از آنها فقط در سنین خاصی و با تجویز پزشك مجاز است، افزود: استفاده از این دارو برای بچه های زیر ۵ سال و در سنین بالا بخصوص برای كسانی كه سابقه افزایش فشار خون دارند و دارو مصرف می كنند یا افرادی كه چشمشان مستعد آب سیاه زاویه بسته است، مجاز نیست.

این چشم پزشك كه در آستانه برپایی كنگره انجمن چشم پزشكی ایران سخن می گفت، مصرف خودسرانه دارو برای شستشوی چشم را مجاز ندانست و عنوان كرد: بعضی از افراد قطره هایی از جمله تتراكائین را بدون تجویز پزشك به عنوان داروی ضد درد استفاده می كنند. این قطره با این كه ضد درد است ولی مانع ترمیم و تكثیر غشای پوششی قرنیه و ملتحمه می شود.

دكتر صادقی افزود: مصرف خودسرانه داروها و قطره های چشمی می تواند عوارضی در پی داشته باشد. به عنوان مثال در افرادی كه به دلیل داشتن شغلی خاص مانند جوشكاری با درد چشم روبه رو می شوند، دیده شده است مصرف طولانی مدت و خودسرانه قطره تتراكائین زخم یا حتی سوراخ شدن قرنیه را در پی داشته است. دبیر اجرایی بیست و یكمین كنگره چشم پزشكی ایران به مردم هشدار داد: از مصرف خودسرانه داروها برای رفع قرمزی و درد چشم خودداری كرده و در صورت بروز تحریكات محیطی از آب تمیز برای شستشوی چشم استفاده كنند.

به گفته وی اشك برای مرطوب نگه داشتن چشم و تغذیه قرنیه افرادی كه چشم هایی سالم و طبیعی دارند، كافی است و علاوه بر این موارد محیط چشم را نیز ضدعفونی می كند.

دكتر صادقی طاری با اشاره به این كه چشم در حالت طبیعی به هیچ ماده شوینده ای احتیاج ندارد، افزود: برخی از بیماری ها یا شرایطی خاص سبب خشكی چشم می شود و نیاز است كه آنها را مرطوب نگه داشت. همچنین گاهی ممكن است چشم در معرض تحریكات محیطی مانند گرد و غبار قرار بگیرد و در این حالت چشم فرد می سوزد و قرمز می شود. در این موارد خیلی از افراد ترجیح می دهند چشم هایشان را شستشو دهند. در چنین وضعیتی ما هیچ ماده شستشودهنده شیمیایی را تجویز نكرده و توصیه می كنیم چشم ها را با آب معمولی بشویند.

به گفته وی در نهایت می توان به طور موقت از قطره های اشك مصنوعی كه صدمه كمتری به چشم می زند، كمك گرفت.رئیس مركز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشكی تهران با تاكید بر مراقبت از این عضو حساس و ظریف افزود: در صورت مواجه شدن با مشكلاتی مانند قرمزی چشم یا درد و سوزش به مدت طولانی، حتما برای رسیدگی های بیشتر به چشم پزشك مراجعه كنید.

بیست و یكمین كنگره سالانه انجمن چشم پزشكی ایران از ۲۳ تا ۲۶ آبان ماه در مركز همایش های رازی برگزار می شود و در این مدت آخرین یافته های پژوهشی و جدیدترین شیوه های درمانی مورد بحث و بررسی چشم پزشكان قرار خواهد گرفت.... / گزارش : جام جم آنلاین


ویدیو مرتبط :
استفاده خودسرانه از قطره های چشمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

متخصص بیماری های چشم: قطره های اشك مصنوعی از سوزش چشم در هوای آلوده جلوگیری می كند



 

 

قطره های اشك مصنوعی از سوزش چشم در هوای آلوده جلوگیری می كند

 

 جراح و متخصص بیماری های چشمی گفت: با توجه به آلودگی هوا، قطره های اشك مصنوعی برای جلوگیری از سوزش چشم افراد بسیار مفید است.

 

دكتر' شاهرخ میلان' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در عین حال افزود: قطره های اشك مصنوعی باید بدون مواد نگهدارنده و با تجویز پزشك استفاده شود.

 

وی گفت: بخارات ازن همراه با آلودگی های ناشی از دود و بخار ماشین ها باعث سوزش شدید چشم در افراد می شود و تمام ذرات معلق موجود در هوا به سطح چشم نفوذ می كند.

 

وی ادامه داد: افرادی كه ناگزیر به تردد در هوای آلوده هستند، باید به طور مرتب چشم هایشان را شست و شو دهند و از قطره های اشك مصنوعی برای كاهش سوزش چشم های خود استفاده كنند./خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)