دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

قدیمی‌ترین نور کیهان به شکار دانشمندان درآمد



 رصدخانه فضایی هرشل,کیهان‌شناسان

قدیمی‌ترین نور کیهان به شکار دانشمندان درآمد

کیهان‌شناسان برای نخستین بار یک جزء گریزپا را در «پس‌زمینه میکروموج کیهانی» (CMB) کشف کردند.

به گزارش ایسنا ، این جز که «قطبش B-mode » نام دارد، از بزرگنمایی گرانشی یا همان خمیدگی نور توسط ساختارهای عظیم به هنگام عبور آن از خلال کیهان، ناشی می‌شود.

نتایج این موفقیت مبتنی بر ترکیبی از داده‌های «تلسکوپ قطب جنوب» و رصدخانه فضایی هرشل متعلق به آژانس فضایی اروپا است.

این کشف یک دستاورد بزرگ در راستای کشف احتمالی نوع دیگری از سیگنال B-mode در CMB قطبی‌شده به شمار می‌آید. B-mode قطبی‌شده سیگنالی است که توسط امواج گرانشی در کمتر از یک ثانیه پس از آغاز جهان تولید شد.

پس‌زمینه میکروموج کیهانی قدیمی‌ترین نوری است که تقریبا بدون مانع در خلال جهان سیر کرده و شامل دریایی از اطلاعات در خصوص منشا و ماهیت کیهان است.

فوتون‌های ناشی از CMB، در طول سفر، با انبوهی از کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی مواجه و توسط این تراکم‌های بزرگ ماده شکسته شده‌اند.

این پدیده که بزرگنمایی گرانشی نام دارد، تحریف ظریفی را بر روی الگوی CMB که جزئیاتی در خصوص توزیع در مقیاس بزرگ سازه در جهان کدبندی می‌کند، نشان می‌دهد.

در سال‌های اخیر، کیهان‌شناسان علامتی از بزرگنمایی گرانشی را بر روی دمای CMB با استفاده از داده‌های حاصل از آزمایش‌های زمین‌محور و فضامحور شناسایی کرده‌اند. این داده‌ها شامل تصویری کامل از اثر بزرگنمایی گرانشی است که با استفاده از ماهواره پلانک آژانس فضایی اروپا بدست آمد.

بخش کوچکی از CMB قطبی می‌شود و بزرگنمایی گرانشی همچنین بر این بخش از سیگنال اثر می‌گذارد. در حقیقت، CMB قطبی‌شده گنجینه غنی‌تری از سیگنال غیرقطبی‌شده برای استفاده در تفحص گذشته کیهان بود.

هم‌اکنون تیمی از کیهان‌شناسان که در حال مطالعه CMB قطبی‌شده هستند، در آن ویژگی بزرگنمایی گرانشی را شناسایی کرده‌اند و احتمال‌های جدیدی را برای بررسی توزیع ماده در کیهان باز کرده‌اند.

این نخستین کشف بخش دوم گریزپای قطبش CMB به نام B-modes است.

این مطالعه بر اساس ترکیب داده‌های SPTpol، دریافت‌کننده حساس به قطبیش بر روی «تلسکوپ قطب جنوب» (SPT) بنیاد ملی علوم امریکا و ابزار رصدخانه فضایی هرشل است. /ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
قطعه ای کوتاه و قدیمی از کمانچه نوازی کیهان کلهر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک کهکشان کوتوله به شکار «هابل» درآمد



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

یک کهکشان کوتوله به شکار «هابل» درآمد

تلسکوپ فضایی هابل موفق به شکار کهکشان کوتوله نامنظم NGC 5253 شد.

اخبار -  این کهکشان یکی از نزدیک‌ترین کهکشان‌های «کوتوله فشرده آبی» (BCD) است و در فاصله 12 میلیون سال نوری از زمین و در جنوب مجمع‌الکواکب Centaurus واقع شده است.

مهم‌ترین مشخصه چنین کهکشان‌هایی این است که مامن مناطق بسیار فعال تشکیل ستارگان هستند.

این موضوع علی‌رغم محتوای پایین غبار و فقدان عناصر سنگین‌تر از هیدروژن و هلیم در این اشیا کیهانی رخ می‌دهد. این عناصر اساس مواد سازنده شکل‌گیری ستارگان خوانده می‌شوند.

چنین کهکشان‌هایی دارای ابرهای مولکولی بسیار شبیه به ابرهای طبیعی هستند که نخستین ستارگان را در جهان ابتدایی تشکیل دادند. ستارگانی که عاری از غبار و عناصر سنگین‌تر بودند.

منجمان کهکشان‌های BCD را بستر ایده‌الی برای درک بهتر فرایند شکل‌گیری ستارگان می‌دانند.

کهکشان NGC 5253 دارای مقداری غبار و عناصر سنگین‌تر است اما این میزان در مقایسه با مقادیر غبار و عناصر سنگین‌تر کهکشان راه شیری بسیار پایین است.

نواحی مرکزی این کوتوله کهکشان مملو از منطقه متراکم تشکیل ستارگان است که در یک بدنه اصلی بیضوی قرار دارد و در تصاویر هابل سرخرنگ به نظر می‌رسد.

این ناحیه مرکزی دارای محیط غنی از ستارگان جوان و داغ است که در خوشه ستارگان متمرکز شده‌ و در تصاویر هابل به رنگ آبی مشاهده می‌شود.

ردپاهای فوران ستارگان می‌توانند به عنوان نور کمرنگ تولید شده توسط گاز اکسیژن یونیزه شده مشاهده شوند.

ماهیت واقعی کهکشان‌های BCD ذهن منجمان را برای مدت‌های مدیدی به خود مشغول ساخته است.

هم اکنون شبیه‌سازی‌های عددی مبتنی بر نظریه غالب کیهان‌شناسی شکل‌گیری کهکشان موسوم به مدل Lambda Cold Dark Matter وجود دارند.

بر اساس این تئوری، کوتوله کهکشان‌های ماهواره‌یی بیشتری که به دور کهکشان‌های بزرگی از قبیل کهکشان راه شیری می‌چرخند، باید وجود داشته باشند.

کهکشان تازه رصد شده بخشی از گروه A/Messier 83 سنتاوروس است که شامل کهکشان رادیویی مشهور Centaurus A و کهکشان مارپیچMessier 83 است.

به باور دانشمندان، امکان دارد که ماهیت ویژه NGC 5253 از برخورد نزدیک با همسایه نزدیکترش یعنی Messier 83 ناشی شده باشد.

تصویر این کوتوله کهکشان توسط «دوربین پیشرفته تحقیقات» هابل شکار شد./ایسنا