دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

قاشقی که ذائقه را فریب می‌دهد



اخبار,اخبار علمی, قاشقی که ذائقه را فریب می‌دهد

 اخبار علمی - قاشقی که ذائقه را فریب می‌دهد

دانشگاه نیویورک در ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی یک قاشق الکترونیکی اختراع کرده‌اند که می‌تواند طعم خوردنی‌ها را تغییر دهد.

این قاشق دارای حسگرهای الکترونیکی است که می تواند بر سلول های تشخیص طعم اثر بگذارد فقط کافی است که فرد، قاشق را بر روی طعم مورد نظر خود تنظیم کند تا غذایش به خواست او تلخ، شیرین، شور یا ترش شود(!)

دانشمندان 30 داوطلب را برای آزمایش اختراع خود انتخاب کردند تا آب را با این قاشق بنوشند؛ داوطلبان نتیجه آزمایش را بین 40 تا 83 درصد مطابق همان مزه انتخاب شده اعلام کرده اند.

تعدادی از مشارکت کنندگان نیز گفتند که طعم حسگرهای فلزی روی قاشق مانع احساس طعم پیشنهادی شده، اما دانشمندان قول داده اند که این مشکل را در آینده حل کنند.

کارشناسان تاکید می کنند که این قاشق های الکترونیکی می تواند به بیماران قلبی و دیابتی کمک کند.


در همین حال بسیاری از کاربران، به ابداع چنین قاشقی که در واقع نوعی فریب ذائقه است، اعتراض کرده و آن را مشکلی جدید در کنار مشکلات قبلی غذاهای صنعتی و موجب پیدایش بیماری های احتمالی دانسته اند.

 

اخبار علمی - العالم

 


ویدیو مرتبط :
زیر قاشقی پلاستیکی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ذائقه افراد بعد از دو هفته با غذای كم...



 

 

ذائقه افراد بعد از دو هفته با غذای كم نمك هماهنگ می شود

 

 

ذائقه افراد بعد از دو هفته با غذای كم نمك هماهنگ می شود .با وجود این که چاقی تجمع بیش از حد چربی در بدن است، ترازوهایی که در حال حاضر استفاده می شوند قادر به نشان دادن آب و چربی به طور مجزا نیستند.


با وجود این که چاقی تجمع بیش از حد چربی در بدن است، ترازوهایی که در حال حاضر استفاده می شوند قادر به نشان دادن آب و چربی به طور مجزا نیستند.

بنابراین با ورود بیش از حد نمک به بدن از طریق مواد غذایی، آب در بدن محبوس شده و وزن را بالا می برد.

دکتر منصور ریسمانچیان در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، اظهار داشت: بسیاری از افرادی که در حال کاهش وزن از طریق کاهش کالری مصرفی با رژیم های غذایی اصولی و افزایش کالری دفعی از طریق تحرک هستند و کاهش وزن مطلوبی را تجربه نمی کنند از این نکته غافلند که آب می تواند جایگزین چربی دفع شده باشد و مصرف زیاد نمک علت مهم مقاومت بدن آنها در برابر کاهش وزن است.

وی افزود: از سوی دیگر طبق تحقیقات مشخص شده است که دریافت زیاد نمک، اثرات مضری بر سلامتی دارد که شامل فشار خون، سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم و بیماری کلیوی است.

دكتر ریسمانچیان اظهار داشت: مصرف نمک به مقدار کم در برنامه غذایی لازم و ضروری است، اما معمولاً۱۰ تا ۲۰ برابر مقدار مورد نیاز بدن، نمک مصرف می کنیم. البته سه چهارم نمکی که در طی روز مصرف می کنیم به صورت نهفته در غذاها فرآیند شده و آماده است. فقط یک چهارم آن را در سر سفره یا هنگام پخت غذا، اضافه می کنیم.

این پزشک تغذیه افزود: شوری یا بی نمکی غذا، علاوه بر مقدار نمک موجود در آن به حساسیت گیرنده های چشایی در دهان نیز بستگی دارد.

وی تصریح کرد: با کاهش مصرف نمک، در ابتدا ممکن است غذا بی نمک به نظر بیاید، ولی بعد از گذشت ۲ یا ۳ هفته، حساسیت گیرنده های چشایی دهان افزایش می یابد و طعم واقعی غذا احساس می شود.... / خبرگزارى ایسنا