دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

فناوری های گم شده در تاریخ



در طول تاریخ فناوری های به وجود آمدند که بنا به دلایل مختلف در طول زمان گم شدند. برای آشنایی با تعدادی از این فناوری ها این مطلب را مطالعه کنید.

 

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، تکنولوژی و فناوری های زیادی در طول تاریخ بشر به وجود آمده است که هر کدام از آنها سهم کوچک و یا بزرگی در زندگی بشر داشته اند. در این میان تعدادی از این فنون و پیشرفتها به دلایل گوناگونی در طول تاریخ از بین رفته اند و مشخص نیست که چگونه بدست آمده بودند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با تعدادی از این فناوری های گم شده آشنا کنیم.

 

آلات موسیقی Stradivari

 

خانواده " Stradivari " در کشور ایتالیا در فاصله سالهای 1650 تا 1750 میلادی مشغول به تولید انواع سازهای زهی به مانند ویالون و یا گیتار بودند. این آلات موسیقی به دلیل توانایی تولید صداهایی که به هیچ عنوان قابل تقلید نبود در دنیا مشهور شدند. بنا بر مستندات تاریخی راز ساخت این آلات موسیقی در اختیار " Antonio Stradivari " و دو پسرش بوده است که پس از مرگ آنان راز ساخت این آلات با آنان از بین رفته است. در سالهای بعد بسیاری از سازندگان وسایل موسیقی سعی کردند تا با مطالعه گونه های باقی مانده از این وسایل به راز آن پی ببرند اما هنوز موفق نشدند. البته یک تحقیق انجام شده مشخص کرده است که بسیاری از انسانها نمی توانند تفاوت آهنگ تولید شد با وسایل موسیقی " Stradivari " و سایر وسایل را تشخیص دهند. از این وسایل امروزه تنها 600 عدد باقی مانده که هر کدام چندین هزار دلار قیمت دارد.

 

داروی ضد افسردگی  Nepenthe

 

در دروان کهن و در تمدن های ایران، یونان، مصر و روم علوم مختلف و خصوصا علم پزشکی بسیار پیشرفت کرده بود. در آن دوران حتی اعمالی به مانند جراحی های مختلف نیز صورت می گرفته است. یکی از این پیشرفت های پزشکی داروی ضد افسردگی موسوم به " Nepenthe " بوده است. این دارو که در یونان باستان مورد استفاده قرار می گرفته است باعث بحثهای زیادی بین مورخین شده است. به این دارو در کتاب اودیسه از هومر شاعر یونانی نیز اشاره شده است. بنا بر نظر کارشناسان این دارو دارای ریشه های مصری بوده است . کارشناسان هنوز نتوانسته اند به درستی تشخیص دهند که گیاه مورد استفاده در آن زمان چه بود است. اختلافات بر سر موادی همچون تریاک و یا گیاه اسکوپولامین ادامه دارد.

 

فناوری های تاریخ , فناوری گم شده

 

ساعت Antikythera

 

در سالهای اولیه قرن بیستم غواصان در سواحل جزیره یونانی " Antikythera " در بقایای یک کشتی که قدمت آن به قرن 1 و یا 2 قبل از میلاد مسیح می رسید یک وسیله کوچک دایره ای شکل با 30 عدد دنده و تعدادی عدد کشف شده که به نظر نوعی تقویم بوده و برای محاسبه حرکات ماه و خورشید به کار می رفته است. نوع حرکت این سامانه و توانایی آن در محاسبه حرکت ماه و خورشید برای سالهای طولانی دانشمندان را متعجب کرده است. نکته دیگر این که اولین نمونه های شبیه به این دستگاه در سالهای قرن 15 پس از میلاد مسیح ساخته شده اند و در ضمن مورد بدست آمده تنها گونه از زمان مورد نظر بوده است.

 

فناوری های تاریخ , فناوری گم شده

 

ماشین Telharmonium

 

این دستگاه به وسیله بسیاری از کارشناسان به عنوان اولین سیستم الکترونیکی پخش موسیقی شناخته می شود. طراح و سازنده آن شخصی به نام " Thaddeus Cahill " بوده است که این وسیله را در سال 1987 ساخته بود. این وسیله در سه مدل مختلف ساخته شد و در زمان خود یکی از سنگین ترین وسایل بوده که نزدیک به 200 تن وزن داشت. در ابتدا مردم به این وسیله که از طریق کابلهایی صدا را به بلندگوها می رساند استقبال خوبی کردند اما سپس به دلیل اندازه بزرگ و میزان مصرف سوخت زیاد برای فعالیت این سیستم مورد استقبال بیشتر واقع نشده و در طول زمان سه نمونه مذکور از بین رفته و حتی صدای ضبط شده ای از آهنگ های تولید شده توسط این ماشین وجود ندارد.

 

کتابخانه اسکندریه

 

شاید این کتابخانه به خودی خود یک تکنولوژی پیشرفته نباشد اما باید گفت حجم زیاد کتابی که در زمان خود در این کتابخانه وجود داشته است برای خود یک مرکز علمی بزرگ بوده است و در صورتی که از بین نمی رفته است بسیاری از سوالهای امروز بشر دارای پاسخ می بوده است. این کتابخانه در سال 300 قبل از میلاد مسیح ساخته شده و یکی از اولین تلاش ها برای جمع آوری دانش مکتوب موجود در جهان در یک مکان است. مورخین تعداد کتب موجود در این کتابخانه را تا حدود 1 میلیون نسخه اعلام کرده اند. در مورد زمان آتش سوزی و علت آن در بین مورخین اختلاف است. عده ای قرن اول و عده ای قرن دوم میلادی را زمان آتش سوزی این کتابخانه می دانند. دلیل این امر را بسیاری حمله ژولیو سزار حاکم روم به مصر می دانند. بنا بر نظریات تاریخی وی چندنی کشتی را برای جلوگیری از پیشروی دشمنانش در بندر اسکندریه آتش زد که این آتش به بندرگاه رسیده و سرایت آن باعث از بین رفتن کتابخانه شده است.

 

فناوری های تاریخ , فناوری گم شده

 

سیمان رومی

 

سیمان های جدید در قرن هیجدهم میلادی به تولید رسیدند . اما این مورد اولین استفاده از سیمان در طول تاریخ نبوده است. رومی ها، مصری ها و ایرانیان نیز از زمان های بسیار قدیم به استفاده از سیمان روی آورده بودند و خصوصا رومی ها بودند که از حجم زیادی از این ماده استفاده می کردند. بنا بر نظر کارشناسان رومی ها از ترکیب آهک سوخته، پدر سنگ و آب برای ساخت سیمان بهره می بردند. اما میزان هر کدام از این مواد و شکل ترکیب آنها هنوز یک راز باقی مانده است. بسیاری از بناهایی که امروز از امپراتوری روم به جا مانده است از این ماده تشکیل شده است. به نظر می رسد که فن ساخت این ماده به صورت یک سر در بین دانشمندان رومی وجود داشته است که با مرگ آنان این دستور از بین رفته است.... /  خبرگزاری : باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
گم شدن پول و دکل نفتی اصلا کل گم شدنهای توی مملکتتتتتتت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مهمترین و موفق ترین زنان تاریخ فناوری


در این مطلب با زنان بزرگ تاریخ فناوری آشنا می شوید که نام آنها برای همیشه ماندگار شده است.