دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

فقر، مغز را کوچک می‌کند!



,مغز,سوء‌تغذیه در دوران کودکی

فقر، مغز را کوچک می‌کند!

نتایج یک پژوهش نشان داد: فقر و سوء‌تغذیه در دوران کودکی می‌تواند منجر به کوچک شدن مغز شود.

به گزارش   ایسنا یافته‌های تازه پژوهشگران در آمریکا به ارتباط بین سوء تغذیه و توانایی‌های ذهنی و عملکرد آن در مدرسه می‌پردازد.

دانشمندان با انجام اسکن مغز 145 کودک 6 تا 12 ساله دریافتند سوء تغذیه با هیپوکامپ کوچکتر و مناطقی از آمیگدال مغز مرتبط است که هر دو در فرایند حافظه و واکنش‌های احساسی دخیل هستند.

در این مطالعه مشخص شد مقدار ماده خاکستری و سفید در مغز کودکان با سوء تغذیه، کمتر بود.

نتایج حاصل از اسکن نشان داد که اثر کوچک شدن مغز ناشی از سوء تغذیه در کودکان با محیط خانه پر تنش که پدر و مادر فاقد مهارت‌های پرورشی بودند نیز به طور قابل توجهی برجسته بود.

پروفسور جوان لابی روانپزشک کودکان از دانشگاه واشنگتن اظهار کرد: ما پس از سال‌ها مطالعه دریافتیم، سوء تغذیه یکی از اصلی‌ترین عوامل رشد و نمو ضعیف در کودکان است.

تعداد فزاینده‌ای از مطالعات تصویربرداری از مغز به تازگی نشان داده است که سوء تغذیه همچنین دارای یک اثر منفی بر روی رشد مغز بوده است.

این تحقیق در آخرین شماره نشریه آنلاین مجله JAMA کودکان منتشر شده است./ایسنا


ویدیو مرتبط :
استاد رائفی پور: مغز بزرگ - مغز متوسط - مغز کوچک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مظلومی: برای آدم‌های کوچک مغز و کج‌اندیش متاسفم/ با ۸۰ هزار نفر حریف تیم ۱۰ نفره سپاهان نشدند



مظلومی: برای آدم‌های کوچک مغز و کج‌اندیش متاسفم/ با ۸۰ هزار نفر حریف تیم ۱۰ نفره سپاهان نشدند/ می خواهم در یک وجب خاک بخوابم

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

دو هفته پایانی لیگ برای تیم‌های صدرنشین و انتهای جدولی بسیار حساس شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در این میان آلومینیوم هرمزگان كه پس از پیروزی خارج از خانه مقابل گهر دورود شرایط بهتری را نسبت به ذوب‌آهن در جدول به دست آورده دو بازی سرنوشت‌ساز و سخت را با تراكتورسازی و سپاهان پیش‌رو دارد. پرویز مظلومی كه از شنیدن برخی شایعات ناراحت است در مورد وضعیت آلومینیوم و مسائل مختلف دیگر به سوالات پاسخ می دهد.

بعد از پیروزی مقابل گهر باید شرایط خوبی داشته باشید؟

خدا را شكر شرایط خوب است اما این تعطیلی‌ها ما را از شرایط ایده‌آل خود دور می‌كند. خوشبختانه بچه‌ها به خودباوری رسیده‌اند و امیدوارم با تلاشی كه می‌كنند و حمایت‌های مسوولان این روند را ادامه دهیم.

در حال حاضر و با توجه به اینكه بالاتر از ذوب‌آهن قرار دارید اختیار دست خودتان است؟

بله، ما باید تراكتورسازی را ببریم تا به پلی آف برسیم و برای ماندن هم باید از سپاهان امتیاز بگیریم اما واقعا برای آدم‌های كوچك مغز و كج‌اندیش در فوتبال متاسفم.

چطور؟

متأسفانه شنیده‌ام بعضی می‌گویند مظلومی در بازی آخر مقابل سپاهان كم می‌گذارد تا استقلال قهرمان نشود. این افراد چون خودشان اینكاره و كج‌اندیش هستند در مورد دیگران هم اینطور فكر می‌كنند. در حالی كه همه مرا می‌شناسند. ضمن اینكه وضعیت تیم خودم در بازی آخر بسیار بااهمیت و به نوعی سرنوشت‌ساز است اما برای این افراد واقعاً متأسفم و بعضی وقت‌ها فكرهایی به ذهنم خطور می‌كند.

چه افكاری؟

باور كنید خسته می‌شوم اینكه فوتبال چه دارد كه بعضی‌ها به دنبال زد و بند در آن هستند. به خودم می‌گویم بروم خانه بنشینم تا بعضی از ناپاكی‌ها را نبینم. مگر به همه ما بیش از یك وجب خاك می‌دهند. واقعاً زندگی چقدر ارزش دارد.

من حتی اگر در بازی آخر هم به امتیاز احتیاج نداشته باشم برای عقیده‌ام به فوتبال پاك و محبتی كه همیشه هواداران استقلال نسبت به من داشته‌اند با تمام توان به میدان می‌روم اما دوستان ما با 80 هزار نفر حریف تیم 10 نفره نشدند حالا از من توقع دارند كه در خانه سپاهان این تیم را شكست دهم. اگر این بازی سخت نیست چرا خودشان در تهران این تیم را شكست ندادند.

من می‌دانم اینها منتظرند ببازم تا بگویند عمداً باخت اما قطعاً مظلومی را نشناخته‌اند. من هیچ وقت شخصیت و اعتبارم را خرج یك بازی نمی‌كنم و مطمئن باشید با تمام توان مقابل سپاهان می‌ایستیم. من به یك نكته‌ای اشاره كنم.بفرمایید.

ببینید پیروزی مقابل گهر خیلی به ما چسبید چون آنها مردانه بازی كردند. من حتی روز پنج‌شنبه در بوشهر به آقای مایلی‌كهن گفتم هیچ وقت در بازی‌های‌تان از روی نیمكت بلند نمی‌شوید اما مقابل ما 20 بار این كار را كردید.

آرزو دارم این دو هفته پایانی هم فوتبالی و نتیجه‌اش در زمین مشخص شود چون دو بار در پلی‌آف این اتفاقات سر من آمده است.

در مورد 16 تیمی شدن لیگ چه صحبتی دارید؟

من با همه احترامی كه برای تك تك مسوولان فدراسیون فوتبال قایلم از آنها می‌خواهم كه اجازه ندهند كروش برای ما تصمیم‌گیری كند. وقتی شنیدم او خواسته لیگ 16 تیمی شود تأسف خوردم. او نمی‌تواند برای ما تصمیم بگیرد. مگر ما مجمع نداریم؟ اصلاً مگر مربی تیم ملی پرتغال برای لیگ پرتغال تصمیم‌گیری می‌كند كه كروش برای ما تصمیم‌گیری كرده است. ما مدیران لایقی داریم پس باید خودشان تصمیم‌گیری كنند.

شما مخالف 16 تیمی شدن هستید؟

من كاری به این مسائل ندارم و حرفم این است كه فدراسیون خودش این تصمیم را بگیرد و كوتاه نیاید و ضعف نشان ندهد چون هنوز تكلیف كروش با تیم ملی مشخص نیست./خبرانلاین