دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

فردا؛ عبور یک سیارک از نزدیک‌ترین فاصله با زمین اگر سیارکی با زمین برخورد کند؟



سیارک عظیم «2012DA14» که فردا 15 فوریه (27 بهمن) در ساعت 22:54 (به وقت تهران) بدون ایجاد خطر خاصی در فاصله‌ای نزدیک‌تر از ماهواره‌ها به زمین عبور خواهد کرد، هیچ شانسی برای برخورد با زمین ندارد؛ اما برخورد احتمالی سیارک‌هایی در این ابعاد می‌توانند انرژی 180 برابر قوی‌تر از بمب اتمی هیروشیما ایجاد کنند.

اگر سیارکی با زمین برخورد کند

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برخی محققان بر این باورند سیارکی با پهنای 10 کیلومتر در 65 میلیون سال قبل با زمین برخورد کرده و باعث انقراض نسل دایناسورها شده است.

 

اما در مورد سیارک 45 متری «2012DA14» ، «دان یئومانس» از اخترشناسان ناسا تأکید کرده است که جرم این سیارک 143 هزار تن بوده و در صورت برخورد احتمالی با زمین می‌تواند خطرناک باشد؛ این برخورد باعث بروز انفجاری معادل انرژی انفجار 2.4 میلیون تن TNT‌ یا 180 برابر قوی تر از انفجار اتمی هیروشیما خواهد بود.

 

به گفته «یئومانس»، سیارکی در ابعاد 2012DA14 احتمالا باعث بروز حادثه تانگوسکا (Tunguska Event) در منطقه سیبری در سال 1908 میلادی شده است.

 

حرارت این سیارک با پهنای 30 متر پس از عبور از جو زمین، بشدت افزایش یافته و باعث بروز انفجار گسترده در هنگام برخورد با زمین شده است که توفان عظیم بادهای گرم و گاز را در سطح ایجاد کرده و بیش از دو هزار و 137 کیلومتر مربع از درختان منطقه را نابود کرد.

 

در حادثه دیگری که در سال 2009 میلادی روی داد، سیارکی با پهنای پنج تا 10 متر با انرژی معادل 49 هزار کیلوگرم TNT‌ در بخشی از اندونزی سقوط کرد.

اگر سیارکی با زمین برخورد کند

برخورد احتمالی سیارک 2012DA14 نیز می تواند حادثه ای مشابه «تانگوسکا» ایجاد کند که اثر سراسری در کل سیاره زمین نخواهد داشت و تنها حادثه گسترده ای در یک منطقه خاص زمین روی می دهد.

منبع:ایسنا


ویدیو مرتبط :
عبور سیارک 2002AM31 از کنار زمین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فردا، عبور 1 سیارک از نزدیکی زمین


بر اساس محاسبات، این سیارک ساعت 18:18 دقیقه به وقت گرینویچ به نزدیک ترین فاصله خود به زمین می رسد که در این زمان بر فراز نیوزلند قرار خواهد داشت.

ایرنا: یک سیارک 20 متری فردا یکشنبه از یک دهمی فاصله مرکز زمین تا ماه از کنار زمین عبور می کند.

سیارک 2014 RC روز یکشنبه بدون ایجاد خطر از نزدیکی زمین عبور می کند.

بر اساس محاسبات، این سیارک ساعت 18:18 دقیقه به وقت گرینویچ به نزدیک ترین فاصله خود به زمین می رسد که در این زمان بر فراز نیوزلند قرار خواهد داشت.

دانشمندان با استفاده از شفافیت منعکس شده از این سیارک، اندازه آن را 60 فوت (20 متر) تخمین زدند.

این صخره کیهانی شب 31 اوت (9 شهریور) توسط مرکز «تحقیقات آسمان کاتالینا» در آریزونا کشف شد و مطالعات بیشتر مدار آن را تایید کردند.

نزدیک ترین فاصله این سیارک تقریبا یک دهم فاصله مرکز زمین تا ماه یعنی 25حدود هزار مایل (40 هزار کیلومتر) خواهد بود.

منجمان آماتور می توانند با استفاده از تلسکوپ های کوچک این سیارک را مشاهده کنند.

در حالی که این سیارک تهدیدی برای زمین یا ماهواره های اطراف آن ایجاد نخواهد کرد، نزدیکی آن با زمین فرصتی استثنایی را برای محققان به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره سیارک ها فراهم می سازد.